Vi har nyss köpt vår tomt och i hörnen står träpinnarna från avstyckningen kvar. Dessa vill vi ersätta med järnrör (med röd färg på toppen) som slås ner lite mer rejält ( för det vore surt om någon ungjävel for och röck upp träpinnarna, kostar skjortan att få en ny gränsutvisning).

Nu till frågan, finns dessa järnrör att köpa på något bra ställe eller måste man tillverka egna ? ???

/Jamtland
 
Ja, det är ju en mäjlighet att själv kapa upp rör och slägga ner dom. Hör först med kommunen vart dom får sina rör och se vad dom kan tänkas kosta!? Det kan väl inte vara många kronor...
 
Hmmm... med tanke på vad det har mage att ta för bygglov kan stolparna var dyra! ;)
 
Ääääh,

är det inte Lantmäteriverket som gör avstyckningen.

Och bör inte de "dokumentera" sina åtgärder lite
mer beständigt än med träpinnar?

Kanske idé att kolla md lantmätaren.

Annars är det väl vanliga galvade vattenledningsrör.
Finns nog på skroten.

//KoW
 
Jamtland skrev:
Vi har nyss köpt vår tomt och i hörnen står träpinnarna från avstyckningen kvar. Dessa vill vi ersätta med järnrör (med röd färg på toppen) som slås ner lite mer rejält ( för det vore surt om någon ungjävel for och röck upp träpinnarna, kostar skjortan att få en ny gränsutvisning).

Nu till frågan, finns dessa järnrör att köpa på något bra ställe eller måste man tillverka egna ? ???

/Jamtland
Vi har byggt på mark köpt av kommunen. När vi köpte tomten ingick det två utsättningar; en innan någonting var gjort på tomten och en nu när huset är klart och det är dags att planera tomten. Det är dessa järnrör med rött på toppen som gäller juridiskt så att sätta ner egna rör är jag tveksam till.
 
Du behöver inte vara orolig för att din gräns äts upp av grannen oavsett du har pinnar eller ej. LM kan i dag på nära på millimetern när ange tomtgränser. Dessa registreras med god exakthet i ett register som används av alla myndigheter.
 
Calle Anka skrev:
Du behöver inte vara orolig för att din gräns äts upp av grannen oavsett du har pinnar eller ej. LM kan i dag på nära på millimetern när ange tomtgränser. Dessa registreras med god exakthet i ett register som används av alla myndigheter.
Hah! Med min tomt misslyckades de fatalt. De fick göra om mätningarna fem (5!) gånger, tills de inser att de gamla smidda stålpikarna som var nedslagna i berget faktiskt stämde. Det skiljde flera meter mellan verkligheten och kartan.
Grundproblemet var att tomten enligt avstyckningen 1935 var 932 m2, men enligt lantmäteriet var 898 m2. Den faktiska storleken var 932,0 m2.

Det slutade med att de fick mäta om hela området utifrån en referenspunkt 2 km bort. Halvåret efter såg man lantmätare som mätte kors och tvärs på redan befintliga tomter. Kan ha varit fel på fler tomter mao. ;D
Som tur var kostade det inte mig något extra.
 
Det finns nog fler fel runt om i Sverige på gamla tomter. Men detta var ju en avstyckning och det BORDE de ha koll på. Har precis suttit med lanmäteriet gällande en nybildad vattensamfällighet och där var det koll kan jag lova.
 
Calle Anka skrev:
Det finns nog fler fel runt om i Sverige på gamla tomter. Men detta var ju en avstyckning och det BORDE de ha koll på. Har precis suttit med lanmäteriet gällande en nybildad vattensamfällighet och där var det koll kan jag lova.
Detta gäller tydligen även nya tomter. När utsättaren nu satte ut tomtgränserna på nytt, efter att alla hus är byggda i området, visade det sig att vi äger ca 30cm av asfalterad gata och vissa har t om gatlyktan delvis inne på tomtmark...
Förvirrade "kommungubbar" lär ha setts i området.. vi får se om de gör om kartorna eller gräver upp asfalt och lyktstolpar...
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.