Riktigt trevlig lösning men vart hittar man ett 400mm rör och lämplig betäckning utan att köpa en hel gårdsbrunn på Rinkaby för typ 1300 sek.
 
Kan man inte ha en vanlig golvbrunn av PVC som man har inne i huset?
 
pvc golvbrunnen är kasnke inte det smartaste om du kör över med bilen. då bör man ha en lite kraftigare.
 
danielr112 skrev:
pvc golvbrunnen är kasnke inte det smartaste om du kör över med bilen. då bör man ha en lite kraftigare.
Jo det är så jag tänkte med, men förrutom den orsaken så är det väl inga krav på just gjutjärnbrunn eller? Sätter ju ändå på en klinkerram vid ingjutningen tänkte jag.
 
Jag blev rekommenderad av rörmokaren att hoppa över gjutjärnsbrunnen och köra med en vanlig av plast eftersom jag skulle klinkra garagegolvet.
 
skiter du att köra över den funkar nog vilken som. vi har plastbrunnar på vissa ställen och gjutgärn på andra...
 
C
Konstruktionen som nämndes tidigare; kan man inte göra så att man sätter spygatt i kallgaraget, och sedan drar in röret i källaren på huset (där det är varmt) och ner i ett sån minioljefat, och sen med en sån krök inuti ut i avloppet i huset?
 
Mikael_L
Jesca_j skrev:
Jag blev rekommenderad av rörmokaren att hoppa över gjutjärnsbrunnen och köra med en vanlig av plast eftersom jag skulle klinkra garagegolvet.
Jag ringde Jafo eller Purus, minns inte vem och frågade om gjutjärn vs plast i garage.
Svaret löd att plast var lämpligt, men med ett starkare galler ovanpå, som förvisso kostade några kulor ...
Man byter alltså ut den medföljande slukristen (heter det så?) i plast mot en i metall.
 
Nu vet jag inte vad de menade men eftersom jag klinkrar så blir det gallret ovanför brunnen som kommer att ta belastningen om en bil kör över brunnen.
Mao så behåller jag hela brunnen som den levereras med plastinnehåll och det.
 
Johan Gunverth, fungerar din oljeavskiljare i praktiken? Det jag menar är om oljan verkligen hinner flyta upp i lugn och ro? När du har tömt den, är det då ett rejält klegg eller oljelager som du måste ta hand om?

Jag ska lägga in en ränna i garaget, en i carporten, och en tredje på uppfarten och vill koppla alla till en enkel avskiljare, gillar din modell då den är praktiskt genomförbar. Eftersom jag har flera tillflöden, funderar jag på att gräva ner den utomhus istället, mindre känsligt för ev läckage då. Det enda jag oroar mig för då är om det kan frysa ihop, undrar hur långt ner det kan frysa om det är -20° ute. Om man isolerar den lite och lägger vattenytan 50 cm ner borde man klara sig rätt länge tänker jag. Ska försöka få till en bild.
För att öka tiden som oljan har på sig att flyta upp, kanske man skulle ha två brunnar på rad, den första som sandfång, och den andra som oljeavskiljare. Rätt utformat kan man då få en väldigt snäll övergång mellan dem så att ev. hög vattenhastighet ner i brunn 1 sen lugnat ner sig när vattnet försiktigt smyger över i avskiljaren. Eller är det overkill?
 
Så här kanske: (ursäkta handritad bild).
oljeavskiljare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inlopp i den vänstra, för slamavskiljning, sen rinner vattnet sakta över till den högra där oljeavskiljningen sker.
Allt isoleras, men om det ändå skulle frysa så kan man ha ett extra utlopp i det första röret så att vattnet i det fallet går direkt ut till stenkista eller liknande.

Samma princip fungerar om man tar bort den vänstra kammaren, men jag är rädd att det virvlar omkring för mycket i den då för att det skall bli någon avskiljning, tänk dig när du tvättar dina bilar konstant i 30 min, då bör det finnas lite marginal.
 
martinradbo skrev:
Johan Gunverth, fungerar din oljeavskiljare i praktiken? Det jag menar är om oljan verkligen hinner flyta upp i lugn och ro? När du har tömt den, är det då ett rejält klegg eller oljelager som du måste ta hand om?
...
Den funkar om man inte låter den torka ut. Farsgubben är f.d. VVS-konstruktör och har haft denna enkla konstruktion på många anläggningar i industrin. Godkänt naturligtvis.:)
 
martinradbo skrev:
...
Jag ska lägga in en ränna i garaget, en i carporten, och en tredje på uppfarten och vill koppla alla till en enkel avskiljare, gillar din modell då den är praktiskt genomförbar. Eftersom jag har flera tillflöden, funderar jag på att gräva ner den utomhus istället, mindre känsligt för ev läckage då. Det enda jag oroar mig för då är om det kan frysa ihop, undrar hur långt ner det kan frysa om det är -20° ute. Om man isolerar den lite och lägger vattenytan 50 cm ner borde man klara sig rätt länge tänker jag. Ska försöka få till en bild.
För att öka tiden som oljan har på sig att flyta upp, kanske man skulle ha två brunnar på rad, den första som sandfång, och den andra som oljeavskiljare. Rätt utformat kan man då få en väldigt snäll övergång mellan dem så att ev. hög vattenhastighet ner i brunn 1 sen lugnat ner sig när vattnet försiktigt smyger över i avskiljaren. Eller är det overkill?
Tveksamt om den kommer att klara sig undan frysning.
 
Johan Gunverth skrev:
Tveksamt om den kommer att klara sig undan frysning.
Så ditt enkla råd är att gjuta in den i garageplattan någonstans samt täta lite extra i botten med något för att vara helt säker på att den inte kommer läcka? Hmmm, och så en sån där tätningsring runt in- och utlopp? Ja det kan ju funka, men sover man gott men en sådan konstruktion "inomhus"?
 
martinradbo skrev:
Så ditt enkla råd är att gjuta in den i garageplattan någonstans samt täta lite extra i botten med något för att vara helt säker på att den inte kommer läcka? Hmmm, och så en sån där tätningsring runt in- och utlopp? Ja det kan ju funka, men sover man gott men en sådan konstruktion "inomhus"?
Skulle den mot förmodan läcka kommer ju all nerspolad skit att täta efter hand. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.