Ökad värme funkar, men det får förstås inte vara varm inomhusluft för den är ofta fuktig.

Innan du ger dig på olika lösningar för avfuktare ska du nog ha ordentliga problem - det är ju inte helt gratis.

Med lösningar som omfattar någon typ av avfuktning är det förstås möjligt att ha ett bra klimat på vinden oavsett vädret utomhus. Man proppar ju då igen så mycket som möjligt av ventilationen och låter utrustningen för avfuktning styra detta.
 
J.A.F skrev:
Några jag har pratat med menar att jag måste öka ventilationen medan andra menar att jag absolut ej skall göra detta. Något som jag dock har iaktagit är att angreppen sker på en viss höjd på råsponten vilket kanske indikerar att cirkulationen ej är tillräcklig, eller...?
Tro ska man göra i kyrkan - vad som är rätt på vinden är nog svårt att uttala sig kategoriskt om. Under rätt lång tid har klimatet nu varit sådant att det varit fel att ventilera, det har varit så fuktigt ute att det skulle vara torrare på vinden utan ventilation. Det gäller ju dock inte under hela säsongen eller alla dagar. I mitt hus har det inte funkat att ventilera, men för många (dom flesta) gör det ju det.
 
Någon här på forumet hade länkat till en (vetenskaplig) undersökning om olika metoder att minska risken för mögel på kallvindar. Tillförd värme, isolerat kalltak och minskad ventilation jämfördes med en "normal vind". Vill minns att alla var bättre än den normala vinden. Testet förutsatte dock att det var diffusionstätt mellan vinden och våningen under. Ska se om jag hittar länken...

Här är den: http://www.fuktcentrum.lth.se/infodag2005/KallaVindar_Jesper_Arfvidsson.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.