Hej!
Jag har en sådan kompressor: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=200028
Och en sådan spikpistol: http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=6803&Grp=&n=20100&KundeID=

Om man läser spev på både spikpistol och kompressor, så ska det ju fungera rent teoretiskt.
Men när jag trycker av, så går ca 3 cm av spiken inte u (70mm spik), det blir en ganska kraftig rekyl. Har även provat att hålla pistolen med 2 händer och verkligen trycka, men det blir samma resultat. Någon som har några tips eller är det bara gilla läget och köpa en kraftigare kompressor?

mvh Nicholas
 
Det borde funka, en spikpistol kräver inte mycket luft.
Har du ställt upp trycket på kompressorns reduceringsventil till 8bar och provat?

Har du tillräckligt grov slang/kopplingar?
 
Jag har min kompressor inställd på ca 5-6 bar för att skjuta in 70mm spik. Man får justera trycket lite så att hela spiken slås in.
 
Ok, jo jag kör på 8 bar, men slangen är endast 5 meter, spelar detta roll? Kopplingarna är de som sitter på orginal.
Mvh Nicholas
 
Mikael_L
Skjuter du i ebenholts ??? :D

Nä det där verkar fel...
Jag har en toolmate spikpicka, men den ser väldigt lik ut din, så jag undrar om det inte är samma. Har aldrig haft tillstymmelse till problem med 75 mm spik (i gran eller fur!). Med 90's spik får jag någon enstaka som har någon mm kvar till helt inslagen, men bara när trycket gått ned till 7-7,5 bar, just innan kompressorn går igång igen.

Hur kraftig rekyl blir det?
Jag har så pass mycket rekyl att håller jag pickan med endast en hand så skjuter den dubbelt!
Den lyfter såpass mycket från underlaget att det blir som en ny studs på nervägen, men tiden är så kort att jag fortfarande inte har hunnit släppa avtryckaren.
Jag använder antingen två händer, så den inte studsar iväg och skjuter en spik till eller så "bump-spikar" jag, håller i avtryckaren och bumpar ner, så sitter det en spik prydligt där!
 
nope, skjuter i vanligt råplan!
=)

Det blir en ganska kraftig, inte så kraftig att axeln hoppar urled, men såppas kraftig att den inte ger ett dubbelslag som du pratar om.
Hmm...va fasen ska jag göra?
 
Mikael_L
almanakis skrev:
Det blir en ganska kraftig, inte så kraftig att axeln hoppar urled, men såpass kraftig att den inte ger ett dubbelslag som du pratar om.
Hur menar du? Att rekylen blir så kraftig att pickan lyfter så högt att du hinner släppa avtryckaren, eller tvärtom att den lyfter så lite att det inte blir dubbelslag alls?


Har den varit så här hela tiden? eller har den blivit sämre?
 
justera trycket.vet du inte hur så läs i bruksanvisningen.
 
Jag har varit med om något liknande när jag har råkat dra ur sladden till kompressorn. Tyvärr är det ju sånt här strul man får acceptera när man köper verktyg som riktar sig till gör-det-självare. Om det funkar med grannens kompressor så får du gå och byta kompressorn på reklamation och är det samma fenomen så får du reklamera pistolen. Billighetstillverkarna har ingen kvalitetskontroll. Det får vi stå för.
 
Mikael_L
ikeahantverkaren skrev:
justera trycket.vet du inte hur så läs i bruksanvisningen.
Nu skriver han att han kör med 8bar, vilket ska räcka alla gånger till 75mm spik och den pistolen.

Kanske manometern visar fel? Hur högt tryck kan du skruva upp som max? (= kompressorns avstängningstryck). ca 8 bar bör vara max, klarar du 9-10 bar så visar nog manometern fel?
 
Rekylen gör att armen åker lite bak och studsar inte tebax liksom, så ganska kraftig.

Jag kör som sagt med 8 bar och det är mitt maxtryck.
Ska prova igen idag, ska tänka på att den ska vara helt uppfyld.
Återkommer!
 
Har du provat att smörja upp slagstiftet som slår spikarna ??

Det gjorde underverk på min spikpistol :)
 
P
Har du provat att hålla i avtryckaren (som blir mer som att adaptera) och sen "slå" maskinen mot det du spika ihop?
Jag fick också samma resultat när jag gjorde som du dvs "skjuta av". Fick ofta också dubbelslag. Men efter bytt metod så funkar det klockrent. Något proffs kanske kan berätta hur man egentligen ska göra.
 
Hadde denne pistolen jeg og. Ga den opp etter ca 30 spik. Først begynte den å lekke luft etter 10 spiker, så begynte den å fuske på å slå spikerne langt nok inn. Leverte den tilbake. Kjøpt meg en Makita nå.

Hadde det ikke vært for prisen jeg gav for den på 498 hadde jeg aldri kjøpt den i fjor våres.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.