Klyvsågar modell större går tyvärr bort pga platsbrist, har inte riktigt plats för att sånt monster i
garaget.

Rikthyvel har jag också varit inne på, tror dock det tar alldeles för lång tid att hyvla ner 16st
stolpar(per lusthus)

Det där va en riktigt fin maskin nimaj, exakt vad jag letar efter! Ja, fram tills jag såg prislappen på typ 20.000 :eek:

Mja, får nog köpa en bandsåg och se vad som händer, funkar det så funkar det.
Alternativet är för tillfället att använda min gts10 å såga från båda hållen, lite orolig över hur
motorn mår av det dock.
 
20k för en cirkelsåk kan jag hålla med om att det är lite magstarkt.
Hade jag haft en gts10 hade jag jag testat med den först. Åk till byggmax i morrn o köp en stolpe att testa på.
 
M
Köp en bandsåg, men ta med dig stolparna till en "såg" eller snickerifirma så fixar dom kap/klyvningen åt dig. Tror inte du behöver misslyckas värst många ggr med så grovt virke, innan kostnaden för besöket på "sågen" betalt sig. Bandsågen lär du ha nytta av i vilket fall som helst, så det kanske kan va idé att träna på lite mindre dyrt virke först...

magentis
 
muruc skrev:
Klyvsågar modell större går tyvärr bort pga platsbrist, har inte riktigt plats för att sånt monster i
garaget.

Rikthyvel har jag också varit inne på, tror dock det tar alldeles för lång tid att hyvla ner 16st
stolpar(per lusthus)

Det där va en riktigt fin maskin nimaj, exakt vad jag letar efter! Ja, fram tills jag såg prislappen på typ 20.000 :eek:

Mja, får nog köpa en bandsåg och se vad som händer, funkar det så funkar det.
Alternativet är för tillfället att använda min gts10 å såga från båda hållen, lite orolig över hur
motorn mår av det dock.
En rikthyvel fungerar, men det kommer att ta tid och kosta hyvelstål. Motorn på gtsen bör inte må så illa, för skall du köra åt två håll behöver du inte ta mer än lite mer än 50 per sida. Däremot borde det bli svårt att få det att stämma, eftersom du inte kan använda anhållet på samma sätt från båda hållen (från ena hållet börjar du kring kanten, från andra en bit in på sidan. inte bara blir det svårt med inställningen, snedheter i stolpen påverkar olika från de två hållen.

--- Mats ---
 
Det var ingen som nappade på idén om timmerjiggen? Jag tror faktiskt att det kan fungera. Dessutom blir det inte så dyrt om man har tillgång till en vettig motorsåg.
 
mattiasp skrev:
Det var ingen som nappade på idén om timmerjiggen? Jag tror faktiskt att det kan fungera. Dessutom blir det inte så dyrt om man har tillgång till en vettig motorsåg.
?? 22,5 Grader...inte 22,3 Grader..... håller din massakerjig för detta?
 
Jag såg ingenstans att vinkeltoleransen var 0,2 grader. Om det skall vara så noga så är det nog dags att överväga ett annat material än trä. Vem var det nu som startade tråden...?muruc, eller?
 
det snittet göres enklast i justersåg alternativt större bandsåg med tiltbart bord..Det finns en sån på dom flesta byggvaruhus.Jag använder mig flitigt av beijers vid sådana här engångshändelser som denna typ av snitt oftast är.
 
Redigerat:
ikeahantverkaren skrev:
det snittet göres enklast i justersåg alternativt större bandsåg med tiltbart bord..Det finns en sån på dom flesta byggvaruhus.Jag använder mig flitigt av beijers vid sådana här engångshändelser som denna typ av snitt oftast är.
Detta känns som en mycket bra ide.

Men om du har viljan att göra det helt själv (vilket jag hade haft;)) så är mitt tips att köra i GTS10an, från 2 håll (och möjligtvis plana lite med elhyvel sen). Ta tiden på dig så går det bra att köra från 2 håll. Glöm dock inte klyvkniv - kanske måste du tillverka en egen, jag vet inte hur gts10ans original klyvkniv ser ut, till min 744 krävs en egentillverkad. Jag tror att motorn fixar det fint om du har en bra klinga och matar med förstånd.

Att göra som mats skriver i inlägg 10 (med att få en automatisk inbuktning) tror jag är smart. Det kräver mindre sågdjup, och gör att det inte är riktigt lika känsligt med toleranserna.
 
Nej, så hög noggrannhet är det inte mattiasp. Men måste nog erkänna att det känns lite riskabelt att spänna fast motorsågen i en hembygd jigg, men funkar gör det säkert.

Ju mer jag tänker på det ju mer lutar det åt ikeahantverkarens och magentis förslag, att låta brädgården såga upp det åt mig och lägga pengarna på nån annan maskin.
 
Jag hade endå testat med GTS10an.
Men om du nu bytt spår så är det kanske bättre att göra rätt från början, gå på limträstolpar och här har tex Skånska bygg en lösning för 45Gr hörn http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/stolpe_45__-4100 medans tex Willab Garden och andra säljer färdiga Limträstolpar för 8-kantiga lusthus.
 
muruc>Timmerjiggen är inte nåt hemmabygge och ett rätt säkert sätt att använda en motorsåg för klyvning.

Nackdelen att använda den här är att man får bygga upp ett temporärt sågbord där stolpen fixeras i rätt vinkel och med en linjal på. Har man väl byggt det så lär det gå undan.

/Kent
 
Läste nog mattiasps inlägg lite för fort, fick för mig att han menade en hemmabyggd jigg. Har kollat lite på logosols timmerjigg och det verkar ju smidigt, och till ett vettigt pris. Men vet inte riktigt vad jag ska ha den till sen, bandsågen eller en byggsåg har man ju alltid nytta av senare..

Därifrån jag fick iden ifrån första början nimajneb, dock så vill kunden hellre ha det i tryckimpregnerat pga att underhållet eventuellt(läs: med största sannolikhet) kommer att bli rätt eftersatt på lusthuset.
 
M
Oj.., ska du klyva så grovt tryckimpregnerat, då behöver du verkligen en maskin som orkar lite mer än vanliga hobbymaskiner. Det kan vara riktiga "surstockar" du kommer att få jobba med :)

magentis
 
muruc skrev:
Läste nog mattiasps inlägg lite för fort, fick för mig att han menade en hemmabyggd jigg. Har kollat lite på logosols timmerjigg och det verkar ju smidigt, och till ett vettigt pris. Men vet inte riktigt vad jag ska ha den till sen, bandsågen eller en byggsåg har man ju alltid nytta av senare..

Därifrån jag fick iden ifrån första början nimajneb, dock så vill kunden hellre ha det i tryckimpregnerat pga att underhållet eventuellt(läs: med största sannolikhet) kommer att bli rätt eftersatt på lusthuset.
Försök prata bort tryckimpregnerat..Mej veterligen får du ingen på brädgården att såga i detta .Det innehåller för mycket gift för att dom skall befatta sig med det dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.