Kan ni ge exempel på kostnad att ta in hjälp att anlägga gräs, från inget på tomten?

Jag behöver göra ca 900 kvm yta till gräs. Just nu är det ett vanligt lager av sand / jord.

Det behövs alltså matjord, fuktspärr? och sedan gräs.. helst rullat för snabbt resultat.

Vänligen knappra på era tangentbord.
 
Redigerat:
Skulle också vilja höra vad ni anser rimligt. Har också jord med sandlager men ingen matjord. Ca 7-800kvm ska bli gräs. Helt platt...
 
Ha, ha, ha! Här är en till. Som vill veta vad det kostar alltså ... Någon som vet?
 
Detta forum är ofta frågor men med få svar... iaf inom vissa områden verkar det som.

Kom igen nu! Sitt inte o håll käft om ni har exempel att ge!!

Jag har iaf ringt en firma, 70-90kkr för 800-900kvm då allt underlag samt gräs.
 
Kostnaden varierar kraftig beroende hur mkt ni gör själva och vilka kontaker man har. Vi fixade våran gräsmatta förra sommaren på 700kvm till en kostnad av ca 15000kr men då hade jag god kontakt med en kille med grävare schaktade tomten för 6000kr och sen fick jag tag på matjord för 1500kr lasset tippat på tomt o vad det gäller arbetskraft så skyfflade jag rubbet själv tog en vecka men var lätt värt det.

Det lönar sig garanterat att forska runt lite när det kommer till materialinköp våran första kontakt skulle ha 3200kr lasset för matjorden.

Sen när det kommer till gallervält och såmaskin så får man låna det på granngården om man köper gräsfrön där.

Hoppas att ni fick lite att gå på nu.
 
Va fasen... o jag har fått priser på allt från 70-90 kkr vitt till 90kkr svart...
 
Vår gräsmatta blev en riktig lågbudgetvariant (men så bor man ju i Västergötland "kostar det nåt") Återanvände befintliga jordmassor efter grävning för jordvärme, mycket sand o lite jord=väldränerat, med hjälp av grävare med gallerskopa. Han körde väl 6-8h à 350:-/h och sen fick jag ta över; kratta, köra med vält som jag lånat av en vänlig granne, dra stege med barlast för att jämna till, räfsa fint för gräsfrö (Solbacken hos Granngården=900kr) som jag slängde ut för hand.

Allt det här gjordes sent i höstas, i omgångar, och det fanns en liten antydan till grönt på första området - sen kom snön. Nu börjar det synas lite överallt, ganska ojämnt fördelat men grönt likafullt. Hoppas på lite regn mellan solstrålarna, sen får jag se om jag behöver så i på de kala fläckarna.

Summa ca 4500:-

Kjell G

som inte tänker spela golf i år heller
 
Vi har väl betalt runt 5000 kr för vår gräsmatta.

Om det nu blir någon, vi sådde in den i höstas och snön är inte borta ännu så vi har inte sett resultatet...
 
Är oxå på jakt efter priser och bra referenser. Förra året fick vi en offert på utläggning av 5 cm jord samt gräsfrön, 50' inkl moms 65' inkl moms för utrullat färdigt gräs. Vi snålade in då och använda en grävarpolare som gjorde jobbet och sådde gräs, kostade 15'. Men som andra skrivit så är det ju fortfarande väldigt lite gräs, och marken har satt sigunder vintern. Så nu kommer vi att rulla ut själva och räknar med att det kommer att kosta ca 20' inkl ett flak med jord. Så totalt 35' inkl finplaneringen i höstas plus en hel del kommade svett, blåsor å ryggont.... =)

Den del av tomten där vi ska anlägga gräs är 500 kvm och ligger i Segeltorp, Huddinge.
 
Jag skulle aldrig betala 90kkr för 800m2 gräsmatta. Det låter horribelt. Ta en hjälp för de delmoment du behöver och gör resten själv. Se ungefärliga priser nedan beroende på om du har kontakter eller ej.

1. Grävare som schaktar tomten - 500-600kr/h plus 1500-2000kr i transport.
2. 70-80m3 jord (10cm lager på 800m2). 2000kr * 8 = 16.000kr
3. Grävaren planerar ut jorden. Givetvis synkas jordleverans med grävaren så att jorden kommer direkt när schaktning är klar. Total grävartid kanske blir: 10-15 timmar lite beroende på hur tomten ser ut.
4. Lite gödsel och gräsvält (hyra) med mera. 2000kr
5. Rullgräs för 800m2. 25kr/m2 cirka. Blir ungefär: 20.000kr

Ta in 5-8 polare och så rullar ni ut allt på 1/2-1 dag.

Klart! :)

Totalpris cirka: 45.000kr

Du sparar ca 18.000kr på att så gräsfrön istället för rullgräs. Att så gräs blir ganska snabbt riktigt bra. Jag har själv gjort det för 4 år sedan på våran tomt. ca 1100m2 gräs.
 
Redigerat:
brevik, vad är ganska snabbt? Tänkte göra gräs av något slag i Maj, och inflytt i September. Hinner det ta sig till dess och även kanske jorden kan sätta sig lite.

Är ju rädd att jorden ska vara purös och lätt ta skada första 2 åren.
 
Om du kör med en vält fylld med vatten så blir det hårt packat. Jag skulle inte oroa mig för porös jord. Jag hade inga problem med det.

Nu var det några år sedan men vattnar man rikligt eller har tur med vädret (regn) så går det förvånansvärt fort. Har för mig att det finns något inlägg här där någon har fotat gräsmattan från sådd och sen fotat varje vecka. Ska se om jag kan hitta det.
 
Tack vore kul och se processen vecka för vecka.

Hur går det till annars, man sår gräs en gång. Vattnar. Hur återkommande behöver man vattna och hålla på med gräsen för att det ska ta sig. Tänker på så ytterligare, kalka, vattna (utöver regn) osv... Kommer ju inte bo och kan inte hålla koll varje dag. Kommer även vara invalid i 1-2 månader fr.o.m. nästa vecka till juni typ. Bah...
 
La precis en gräsmatta i helgen. hyrde en grävare för 4500 över påsk och hade dit 60 kubik gräsmatte jord för cirka 18000 kr och sedan var det bara att sätta igång. Hyrde en planlaser för att få rätt lutning och en 20kg säck gräsfrö, hyrde gallervält och gräsfröspridare köptes in. Den kan användas till annat sedan. Total kostnad cirka 25000 kr för 500 kvm.
 
Förstår inte hur alla alltid får så låga priser vid uppställningar som denna... Jag är nog dålig på att pruta :)

400m2.
Grävare 12000:- (shakta, dra upp rötter, större stenar)
Jord 14000:- (fin matjord, med leverans)
Rullgräs 400m2 32kr / kvm 12800:-
Bobcat 3000:-
summa 41´ eller runt en hundring kvadraten
Sedan tillkommer lite småsaker med någon ytterliggare tusing.

Utöver detta har vi gjort allt arbete själv, lagt ut matjord, drat upp medelstora till små stenar, rötter, jämat till, packat och lagt på rullgräs.

Vilket härligt jobb det är att göra om en gammal skog till gräsmatta :) Inget jag gör om utan att tänka till två extra gånger!!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.