Vi har nog bara kört med Ottosons när det gäller linoljefärg. Jag trivs himla bra med den. Men jag har svårt att göra ett generellt uttalande om hurdan den är - jag tycker personligen att så mycket av karaktären hos färgen (när det gäller målningsegenskaper) beror på pigmentet. Det är helt olika saker att måla med kromoxidgrönt, zinktitanvitt eller järnoxidrött.

Från Allbäck har vi nog bara handlat Linus-färg.
 
AstaS: låt torka längre. Ett dygn behövs, ibland mer. Då lyfter man inte av underliggande lager.
 
TorpSara - jag lät det torka ett dygn. Nu skall det få stå till nästa helg så får jag hoppas jag kan få det täckande.
 
Jag har aldrig målat med äggoljetempera men nåt jag tänkte på när jag läste det du skrev AstaS var om underlaget är för fett. Är det rent obehandlat trä eller har det varit behandlat med nåt innan. Om du målat på nåt som haft en lite fet yta kan inte det göra att färgen tar längre tid på sig att torka eller glider av för den inte fäster i underlaget? Jag ser att du skriver rent trä men är det helt obehandlat eller "bara" rengjort? Kanske är det inte alls det men nåt måste det ju vara som gör det!

Bara en tanke inget vetenskapligt alls!!! :D
 
Sophie - den ena möbeln är trären och rengjord med målartvätt innan målning. Den andra ytan är tidigare betsad så den har jag slipat ordentligt och sedan gjort ren.
Förmodligen beror det hela på målaren. Det är ju ofta så. Men risken är väl då att den här målaren inte går ihop med den här färgen. Frustrerad blir jag i alla fall. Men nu får de som sagt stå mitt på golvet och vara i vägen några dagar till. Jag ska testa en gång till till helgen. Annars blir det dekormålning för att dölja skavanker. Fortsätter att måla mina köksstommar med linoljefärg istället.
 
Det är ju riktigt frustrerande. Jag hade problem när jag rollade tempera på vägg, rollerna drog av färgen. Mitt problem var att färgen var för tjock. spädning med 10% vatten räckte inte för att färgen skulle vara som tunn filmjölk, jag fick hälla i mycket mer vatten och då gick det som en dans. Har dock inte provat på trä. Hoppas att du får till det!
 
lavin - spädde som en galning. :) - som sagt jag har läst ovolins hemsida fram och baklänges 50 gånger tror jag för att vara säker på att inte ha missat något. Men tack ändå för tipset.
 
nu kan ni se resultatet av min äggoljetempera på köksstommar och luckor... färgen är från www.avjord.se och heter 24.maj.
vi har forsökt borsta upp färgen för att få mera glans men det är svårt.. tycker också at det kan vara besvärligt med stänk....
det ska ju ta några månader innan den har härdats ordentlig, vi får se hur det funkar framöver, men vi gillar känslan färgen ger!

obs! väggarna är konventionell färg (målad innan man blev "omvänd":)).

länk
 
Snyggt shaman. Visst stänker det och rinner, men på något sätt är den ändå skön att jobba med. Vilken skillnad det är på de olika bilderna? 172 är ju nästan turkos.
 
Redigerat:
shaman - Månader??? huva - det kan väl bli jobbigt i ett kök? Jag håller också på med att måla stommar i köket för närvarande, men där kör jag med linoljefärg. Längtar tills det är klart.

Jättesnyggt kök förresten.
 
tack för beröm:)
skillnad på bilderna:
jag pillade endel med innställningarna på kameran när jag fotade för att hitta rätt, mänga olika val i moderna kamera:)

ja, färgen är rett så skön att jobba med, och dryg!

härdning:
hon på AVjord sade att det skulle ta typ 4månader innan färgen var helt genomhärdad...man skulle borsta upp färgen efter typ 2-3 veckor, jag tycker det är svårt att få färgen homogen när man borstar.

trikset med torkning är att man inte får ta på nytt lager innan det förra har slutat krita, för min del tok det 2 dagar mellan varje...1 grund och 2 strök färg.
 
Vilken kulör på bilderna stämmer bäst med verkligheten? Funderar på samma blandning till våra sovrumsväggar.
 
179 ser ut så som det gör i värkligheten..
 
Finns det någon som har erfarenhet av Wibos linoljefärger ?
 
Ja! Inomhus blir dom jättefina i glans 40. Har målat på lite olika sätt, i köksfarstun målade jag ett par gånger på tidigare målat underlag med slutstrykningsfärgen eller vad nu slutsteget för inomhusmålning heter, den pärlade sig lite förmodligen eftersom underlaget var fetare än det skulle, men det gick bra med lite extra gnuggande.
Sen har jag målat över Gysinges engelskt röda med ett lager Wibo, eftersom Gysinge blev ruskigt flammigt, även detta gick bra och blev fint. Dom är jätteduktiga på att bryta till önskad nyans på Wibo dessutom.
Har även målat från trärent inomhus men vad jag minns hoppade jag nog över något av stegen, förmodligen grundningen, inte säker på detta dock.
Emulsionsfärgen blir väldigt vacker men kräver flera strykningar, blir lätt flammig.
Utomhusfärgen har jag haft otur med, bubblade och flagade, troligtvis beroende på att vi skrapat rent m hj a speedheater och värmepistol och då dragit ut kåda till ytan i träet och fått ett fetare underlag.
Skillnaden mellan inomhus- och utomhusfärgen lär vara att inomhusfärgen är lite hårdare och innehåller mer harts.
Inga av deras linoljefärger innehåller lösningsmedel, klar fördel när man målar inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.