Vi håller som bäst på med alla inredningsvalen till vårat nya hus. Rackarns vad dyrt allt är! :[ Diskmaskinen som är standard är en helintegrerad Siemens med ljudnivå 49db. Som tillval kan du b.la ta en annan helintegrerad Siemens med en ljudnivå på 44db. Det kostar 2180:- att lägga till för den. Upplevs det som väldigt stor skillnad på 49 vs 44 db? Vi har verkligen noll koll på detta. Sen kan man få en Siemens i rostfritt á 40 db för 2940:- extra. Nu vill vi väldigt gärna ha en helintegrerad, men är det smartast ändå att ta den sistnämnda för där måste väl skillnaden ändå vara klart märkbar!?

Någon med erfarenhet eller koll på läget? Tack på förhand!
 
Vi har skaffat en modern "tyst" diskmaskin, exakt hur många db vet jag inte. Men jag kan konstatera att den nästan hela tiden är otroligt tyst, det är bara korta stunder som den ger något harklande ifrån sig. Då har vi ännu inte kommit så långt att den är inbyggd i vårt nya kök, den står fritt. Däremot tar programmet längre tid än med den gamla (bara 6 år gammal). 2:38 är normaltiden med det program vi kör.
 
Ja det är stor skillnad!

Det är absolut värt mellanskillnaden!

// Kim
 
B6304S1 skrev:
Ja det är stor skillnad!

Det är absolut värt mellanskillnaden!

// Kim
Ok tack! Är det "tillräcklig" skillnad mellan 49 - 44 db eller "bör" man hoppa ner till 40 db trots att den då inte är helintegrerad som vi som sagt helst vill ha...

Flera?
 
Vår har 43db och den är tyst. Jag tycker det enda man hör är när den tömmer vatten.
 
Men mycket hänger väl ihop av vilken tolerans nivå man själv har till hur den skulle störa omgivningen (vardagsrum, sovrum etc etc).
Som jämförelse så står det alltså mellan:

40dB fågelkvitter, att skriva på tangentbord
50dB samtal med låg röst

http://susning.nu/Decibel
 
vi har 44db på våran. om det e minsta aktivitet i köket hörs den inte alls. som t ex när man har en panna med fräsande kött igång så hör man inte diskmaskinen... (min reflektion över den)
 
Jag undrar om tillverkarna anger ljudnivån under samma förutsättnigar?

Vi köpte nämligen den diskmaskin som då var tystast på marknaden, 41dB, en AEG, och visst är den hyfsat tyst men jag upplever att svärföräldrarnas BOSCH som är angiven till 50dB har ungefär samma ljudnivå i verkligheten.

Är det någon som vet hur ljudmätningarna/angivelserna kollas?
 
Hmmm vad svårt när man inte har nåt att jämföra med. Jag har ingen aning om var våran nuvarande diskmaskin har för ljudnivå men den är 3 år gammal och kommer från Electrolux. Den låter HÖGT! När man är i vårat sovrum (och huset är knäpptyst i övrigt) som ligger direkt ovanpå köket hör man diskmaskinen tydligt. Klart att det är vettigast att ta en diskmaskin med låg ljudnivå men det är ju en kostnadsfråga och därför undrar man ju om man verkligen märker någon skillnad. Nu känns det i alla fall som att vi väljer mellan den helintegrerade á 44 db för 2180:- extra eller den rostfria á 40 db för 2940:-

Tänk att detta skulle vara så svårt! :)
 
Jesca_j skrev:
Jag undrar om tillverkarna anger ljudnivån under samma förutsättnigar?

Vi köpte nämligen den diskmaskin som då var tystast på marknaden, 41dB, en AEG, och visst är den hyfsat tyst men jag upplever att svärföräldrarnas BOSCH som är angiven till 50dB har ungefär samma ljudnivå i verkligheten.

Är det någon som vet hur ljudmätningarna/angivelserna kollas?
Aha det var ju intressant må jag säga - ser fram emot ev. svar!
 
Hemmakatten
Om jag kommer ihåg rätt så innebär en ökning med 3dB att ljudstyrkan fördubblas. Det är en enorm skillnad på ljudet!

När vi köpte vitvaror för 2½ år sedan så var det två saker vi prioriterade. En var att köpa en fläkt med riktigt bra sugeffekt.

Den andra var att köpa den tystaste, inbyggda, diskmaskinen som fanns på marknaden. Just diskmaskinen tyckte vi var extra viktig. Dels har vi en öppen lösning med kök o vardagsrum i ett. Dels så går en diskmaskinsprogram i över två timmar, så det är extra viktigt att den är tyst.

Vi köpte en helintegrerad Siemens (kommer inte ihåg modelnumret). Den är mycket tyst. Den går just nu, jag sitter 4 meter bort och hör den inte. Absolut rätt val att köpa en så tyst diskmaskin som möjligt.

Ljudnivåerna skall enligt lag registreras och presenteras på samma sätt för olika maskiner.
 
Som Hemmakatten skriver så är 3 dB en fördubblad ljudstyrka (kanske lite ologiskt för oss vanliga dödliga) 6 dB alltså en tredubbling o.s.v.
Vi har ett öppet kök ihop med matsalen och där sitter vi ofta, bara två meter ifrån Cylindan DM72. Om jag minns rätt skulle den surra med 42 dB och det är helt OK = tyst, lite skval hörs svagt. Fläkten däremot väsnas förfärligt och är väldigt irriterande. Måste höja rösten för att göra sig hörd i ett samtal vid matlagningen
Lägg till pengarna för att få ner ljudet är mitt råd
Pengarna glömmer du efter ett tag men ljudet gör sig påmind varje dag ;)
 
Borde väl bli en fyrdubbling på 6dB...:confused:
 
Mikael_L
Hemmakatten skrev:
Om jag kommer ihåg rätt så innebär en ökning med 3dB att ljudstyrkan fördubblas. Det är en enorm skillnad på ljudet!
dB är minst sagt en skitjobbig enhet, förutom att den används till både ljud och elektriskt signalnivå så har den olika värden beroende på om det är nivå eller effekt som mäts.
Och som sista droppen, så är den upplevda ljudnivåfördubblingen ca 10dB, men 6dB är en fördubbling av nivån och 3dB är en fördubbling av effekten. :surprised:

Hängde ni med? :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel
 
Mikael_L
Micke_vb skrev:
Borde väl bli en fyrdubbling på 6dB...:confused:
Japp!

(av ljudtryckseffekten ...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.