I sommar ska köket fixas. Det börjar bli dags att lägga upp en plan för i vilken ordning sakerna ska göras, rent konkret, när det väl är dags...

Så - hjälp mig att flytta om i ordning och tala om vad jag glömt tänka på. (Och ja, jag plitar ner detta under tiden jag tänker, så än så länge är arbetsordningen inte så genomtänkt :))

Plocka bort gammal vedspis (ska sparas och användas på annat håll)
Flytta kyl/frys, diskmaskin, spis (efter urkoppling förstås)
Stänga av vattnet till köket...?
Riva ut gammal köksinredning
Koppla ur och riva befintlig el? (Behöver man ha elektriker med i det steget...?)
Riva upp gammalt golv (plastmatta, masonit, trägolv i den ordningen; trågolvet ska räddas i möjligaste mån)
Byta golvbjälkar
Lägga nytt trägolv
Kompletteringsputsa väggar vid behov
Måla golv
Måla väggar
Elektriker och VVS?
Sätta upp köksstommar etc - "fixa köket" ;-)
Elektriker och VVS igen?

Det jag framför allt känner osäkerhet inför är när man ska planera "inhoppen" av hantverkare - elektriker och VVS:are samt ev murare om putsväggarna behöver det - i förhållande till det vi själva gör - golv, måleri, sätta upp köket etc.

Och om vi bestämmer oss för att ta bort det gamla kaklet att sätta nytt, när i ordningen bör det komma in?

Så - hjälp mig att fylla på och kasta om i vår plan. Samt, självklart, förklara varför :)
 
Jag gjorde allt ovanstående själv under 8 dagar (utom att byta golvbjälkar, vilket inte behövdes). Vågar inte ens tänka på hur länge det skulle tagit om vi skulle anlitat hantverkare. Minst 3 månader kanske? Vi skulle blivit knäppa på att behöva laga mat i tvättstugan.

Ordningen verkar ok. Tänk dock ett steg till. Har du tex ett ventilationssystem - gör klart det först. Sedan el, golv, överskåp, underskåp mm.
 
Consensus skrev:
Jag gjorde allt ovanstående själv under 8 dagar (utom att byta golvbjälkar, vilket inte behövdes). Vågar inte ens tänka på hur länge det skulle tagit om vi skulle anlitat hantverkare. Minst 3 månader kanske? Vi skulle blivit knäppa på att behöva laga mat i tvättstugan.

Ordningen verkar ok. Tänk dock ett steg till. Har du tex ett ventilationssystem - gör klart det först. Sedan el, golv, överskåp, underskåp mm.
Maten kommer att lagas i uthuset; det finns liksom skäl till att vi väljer att göra det just under sommaren :)
Jo, hantverkare är en lite av en slumpfaktor ;-) De som är tänkta att vara inblandade är vidtalade, utom ev murare. Och jag vill kunna göra en så god planering som möjligt för att kunna tala om för hantverkarna när vi räknar med att behöva dem. (Det finns hantverkare som vi inte vill ha till just det här sammanhanget, även om de i sig är bra, just för att tidsaspekten inte är deras starka sida...)

Ventilationen består i en fyrkantig plastventil av klassisk klafftyp; den ska bytas mot en snyggare i metall, som troligen ska få en omgång målarfärg, och möjligen behöver det putsas nåt kring hålet, men det är liksom enkla grejor.
Rör till fläkten är monterat sedan länge, eftersom det var beroende av andra saker (t.ex. rnovering av ovanvåningen).
 
Ska jag tolka tystnaden som att vi tänkt på allt annat? ;-)
 
Vi hoppas också kunna fixa köket i sommar men har inte börjat tänka igenom det än. Vi har inte ens skrivit kontraktet på huset än, men det blir inom en vecka. Jag tycker din lista verkar vettigt. För mig gäller
Koppla ur och flytta kyl/frys, spis
Koppla ur befintlig el
Stänga av vattnet till köket
Riva ut gammal köksinredning
Riva upp gammalt golv (plastmatta)
Tapetsera och ev kakla
Lägga nytt golv - trä eller klinker
Sätta upp köksstommar
Koppla in kyl, frys och diskmaskin VVS

Hur mycket gör du själv? Vi är trötta på att renovera så det blir mycket hantverkare.
 
pillan71, ev kakla innan ni sätter köksstommar? Vad jag vet brukar man kakla efter köket sitter på plats (jag har iaf alltid gjort det...)
 
Ja, det låter vettigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.