Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna tråd men provar här.. Är det för tidigt att måla fönster ute nu?
Idag är det nämligen perfekt disigt o solfritt väder o då jag i princip har sol dygnet runt på ena långsidan av huset så är det så få dagar det är lämpligt att måla där..
Idag känns perfekt.. men det kanske inte är bra så här tidigt på året av någon anledning? Bor i skåne, så vi har det ju hyffsat varmt.. Men det är kanske för fuktigt eller nått? :confused:
 
M
Det är inte så mycket värmen, utan hur fuktigt det är i luften som ska få avgöra. Torr luft på hösten är såklart det allra bästa.., men måla på du, om det är torr luft å träet i karmen är torrt..

magentis
 
Hösten?? Ja framåt november isåfall. Nu är den bästa tiden att måla. Torrt och just nu soligt.
 
Ah, tack för det! Nu har jag målat så jag får väl se hur det blir..
Vad är det värsta som kan hända? Kan ju vara bra att veta..
 
Vänta några veckor till om du kan. Om du absolut skall måla nu så gör det åtminstone på förmiddagen. Underbart i alla fall att vi i Skåne kan måla ute i april.


Målat redan? Hela huset kan drabbas av hussvamp och du måste kanske sanera tomten mm sedan du bränt ner all smittad bebyggelse. Risken för detta är dock bara en miljarddels promlille.

Tänk på fuktigheten i vattenriket. Går inte att jämföra med torrheten i norr som tex i götaland.
 
M
5.2 racing skrev:
Hösten?? Ja framåt november isåfall. Nu är den bästa tiden att måla. Torrt och just nu soligt.
September sa mina pensionerade målare, å det ser ut att stämma bra på min kåk dom målade..., men det kan förstås bero på var i landet man bor.. Torr luft en lite längre tid, kan vi åtminstone vara överens om då.. :)

magentis
 
Jepp:)
 
Jag har målat fönster ute idag. Tyckte själv det var perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.