I grannhuset har grannen hyrt ut markplanet till en kille som där driver en restaurang, de har tillsammans monterat ett monster till fläktsystem, mkt kraftigt rör som går från markplan utanför huset upp på taket och där sitter en stor fläkt med motor.

Jag har kontaktat kommunen o de säger att bygglov inte finns för fläkten.

Mina frågor är då :

1, Måste man ha bygglov för denna installation?
2, Om man inte har bygglov vad händer då? / Vad är troligast i detta fall?
3, Hur "Klagar" man till kommunen ang. detta om de inte har bygglov?
4, Finns det regler hur man får montera en sådan fläkt?

(bakgrunden till detta är att fläkten stör mig oerhört - & har de inte bygglov för den så kanske jag kan få dem i slutändan att flytta fläkten eller bygga om den. Ja, jag har kontaktat ägaren redan som totalvägrar isolera fläkten. Fläkten kommer inte riktigt upp i de värden som anses som störande enligt lagen)
 
1. Du behöver bygglov om det väsentligt ändrar utseende på byggnaden (Tolkningsbart)
2. Har han inte bygglov så får han helt enkelt söka ett bygglov och får då en straffavgift, om kommunen tar beslutet att bygglov krävs. Får han sen ett bygglov får du överklaga, får han ett nej kommer han att överklaga (Detta tar tid och du får stå it med skiten som stör dig)
3. Skicka ett brev ställt till Stadsbyggnadskontoret i din kommun.
4. Ja det finns regler, men du skriver att värdena inte når upp i vad som är störande enligt lag. Vem har sagt detta?

För det första finns det bara "riktlinjer" för vad som är OK gällande buller. Hur vet du att de inte når upp i de värdena i vad som inte är acceptabelt?

Det första jag gjort hade varit att kontakta miljökontoret så de får utföra bullermätningar. (De kommer inte själva göra detta utan ålägga fastighetsägaren alt. den som satt upp fläkten att göra det.) Det krävs då att en seriös firma mäter detta. De kan helt enkelt inte gå upp med ett kasst instrument att mäta. Nuförtiden beräknar man de flesta värdena förutom att mäta dem. Dvs först beräknar man teoretiskt där man tar in eventuell studs utav ljud, eko osv. Sen mäter man även fysiskt vid din fasad, samt innanför.

Räkna med att detta blir en LÅNG process för att få rätt och har du sen en handlingsförlamad tjänsteman på miljökontoret samt stadsbyggnadskontoret så innebär det i princip att du får driva ärendet som de skall göra.

Det betyder en massa jobb med att kräva beslut från dem som du i sin tur kan överklaga osv.

Och återigen kan jag låta väldigt cynisk, men PBL är skapad för att folk skall få hålla på och jävlas med vanligt hederligt folk. Jag tror att det tar minst 1½- 2år INNAN detta är utrett så räkna med att minst så länge kommer fläkten vara kvar.

Lycka till.
 
Jag har för mig att jag läst om detta tidigare...

http://www.byggahus.se/forum/teknik/101772-ljud-foer-att-motverka-annat-ljud.html
http://www.byggahus.se/forum/bygglov/99504-grannen-har-inte-bygglov-foer-flaekt-foeljder.html
http://www.byggahus.se/forum/juridik/88434-laensstyrelsen-kommunen-ang-stoerande-flaekt.html
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/78645-bygga-bort-flaektoljud-fran-restaurang.html
http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/31550-bygga-bort-matos-o-ljud-fran-flaekt-pa-tak.html

Jag tror dina möjligheter blir mer och mer begränsade...

Nu vet jag inte hur mycket kontakt du varit med kommunen och diverse myndigheter men helt plötsligt är man "den där med fläkten" som kommer med klagomål igen och då har man väldigt små chanser att få gehör.

/ATW
 
ArneTW skrev:
Jag har för mig att jag läst om detta tidigare...

[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Jag tror dina möjligheter blir mer och mer begränsade...

Nu vet jag inte hur mycket kontakt du varit med kommunen och diverse myndigheter men helt plötsligt är man "den där med fläkten" som kommer med klagomål igen och då har man väldigt små chanser att få gehör.

/ATW
*Skratt* "jag har för mig att ja läst..." Det var svart på vitt det, stämmer bra at tjag tagit upp ärendet innan på byggahus, för att jag är i desperat hjälp! Fläkten stör mig tro mig!
Tänkte att någon kanske har en bra lösning hur man kan komma åt boven.
Har ett ärende hos länsstyrelsen eftersom kommunen gav mig avslag. Mer har jag inte varit i mer kontakt med kommun el. myndighet. bara en gång
 
Redigerat:
aedwall skrev:
1. Du behöver bygglov om det väsentligt ändrar utseende på byggnaden (Tolkningsbart)
2. Har han inte bygglov så får han helt enkelt söka ett bygglov och får då en straffavgift, om kommunen tar beslutet att bygglov krävs. Får han sen ett bygglov får du överklaga, får han ett nej kommer han att överklaga (Detta tar tid och du får stå it med skiten som stör dig)
3. Skicka ett brev ställt till Stadsbyggnadskontoret i din kommun.
4. Ja det finns regler, men du skriver att värdena inte når upp i vad som är störande enligt lag. Vem har sagt detta?

För det första finns det bara "riktlinjer" för vad som är OK gällande buller. Hur vet du att de inte når upp i de värdena i vad som inte är acceptabelt?

Det första jag gjort hade varit att kontakta miljökontoret så de får utföra bullermätningar. (De kommer inte själva göra detta utan ålägga fastighetsägaren alt. den som satt upp fläkten att göra det.) Det krävs då att en seriös firma mäter detta. De kan helt enkelt inte gå upp med ett kasst instrument att mäta. Nuförtiden beräknar man de flesta värdena förutom att mäta dem. Dvs först beräknar man teoretiskt där man tar in eventuell studs utav ljud, eko osv. Sen mäter man även fysiskt vid din fasad, samt innanför.

Räkna med att detta blir en LÅNG process för att få rätt och har du sen en handlingsförlamad tjänsteman på miljökontoret samt stadsbyggnadskontoret så innebär det i princip att du får driva ärendet som de skall göra.

Det betyder en massa jobb med att kräva beslut från dem som du i sin tur kan överklaga osv.

Och återigen kan jag låta väldigt cynisk, men PBL är skapad för att folk skall få hålla på och jävlas med vanligt hederligt folk. Jag tror att det tar minst 1½- 2år INNAN detta är utrett så räkna med att minst så länge kommer fläkten vara kvar.

Lycka till.
Jo visst har det kraftigt förändrar utseendet på byggnaden. Men vad skall jag göra för att tvinga ägaren att fixa bygglov för detta? Kommunen verkar inte visa intresse av att undersöka saken. Ska jag skriva till stadsbyggnadskontoret i kommunen o maila bilder på monsterfläkten?

Kommunen var ute hos mig o lyssnade, en ung tjej på 24år, hade inga intstrument. Hon tyckte att ljudet inte var högt nog. Jag köpte en mätare på claes olson för 700kr, den kom nästan upp i gränsvärdet. Jo jag vet, leksaker är inte rätt intressument, man ska ha en ljudkonsult som kostar 15,000kr att anlita. Men jag ville ha ett hum.

Gärnsvärdena finns ju skrivna, socialstyrelsen har väl dessa värden. Kanske riktvärden. Men kommunen gav avslag i alla fall o ville inte tvinga ägaren att punga ut 15,000kr för att göra en ljudmätning. Jag överklagade till länsstyrelsen, det har nog gått 1,5år nu minst, inte hört ett ljud. Vet att det kommer ta tid. Jag skriver där att jag vill att kommunen gör denna ljudmätning samt att grannen isolerar fläkten.
 
ljud transporteras på de mest underliga sätt, det kan vara luftburet men även via stommen, dvs vibrationer. Det kan inte mätas via vanlig ljudmätning. Som du kanske inte vet mäts fläktar såsom "industribuller" och de har ett annat gränsvärde än andra ljudbuller. Fortsätt klaga till miljö&hälsa, de kommer att överlämna bevisbördan på fastighetsägaren som måste anlita en akustikkonsult. Antagligen knuffar fastighetsägaren ärendet vidare till lokalinnehavaren men det är ändå fastighetsägaren som är ansvarig mot miljö&hälsa. Deponera hyran till länsstyrelsen o kontakta hyresgästföreningen om du inte når framgång. Det brukar sätta press.
 
Redigerat:
Fabrikör Stava skrev:
ljud transporteras på de mest underliga sätt, det kan vara luftburet men även via stommen, dvs vibrationer. Det kan inte mätas via vanlig ljudmätning. Som du kanske inte vet mäts fläktar såsom "industribuller" och de har ett annat gränsvärde än andra ljudbuller. Fortsätt klaga till miljö&hälsa, de kommer att överlämna bevisbördan på fastighetsägaren som måste anlita en akustikkonsult. Antagligen knuffar fastighetsägaren ärendet vidare till lokalinnehavaren men det är ändå fastighetsägaren som är ansvarig mot miljö&hälsa. Deponera hyran till länsstyrelsen o kontakta hyresgästföreningen om du inte når framgång. Det brukar sätta press.
Det är precis den här vägen du skall gå, att gå via byggnads nämnden med överklagende av bygglov osv tar en evighet (förmodligen utan framgång). Nej det är till miljö och hälsa du skall vände dig. Då är det som sagt fastighetsägaren som måste bevisa att detta inte är ett "hot mot människors hälsa". Dessutom kan fastighetsägaren inte undkomma sitt ansvar genom att hänvisa till hyresgästen, detta vet jag av egen erfarenhet som tidigare fastighetsägare. Är störningen påtaglig för inspektören från miljö (dom kommer på besök) så får fastighetsägaren en tidsfrist för att åtgärada. Om inte utdöms vite. Denna tidsfrist är ganska kort.
Joppe
 
Fabrikör Stava skrev:
ljud transporteras på de mest underliga sätt, det kan vara luftburet men även via stommen, dvs vibrationer. Det kan inte mätas via vanlig ljudmätning. Som du kanske inte vet mäts fläktar såsom "industribuller" och de har ett annat gränsvärde än andra ljudbuller. Fortsätt klaga till miljö&hälsa, de kommer att överlämna bevisbördan på fastighetsägaren som måste anlita en akustikkonsult. Antagligen knuffar fastighetsägaren ärendet vidare till lokalinnehavaren men det är ändå fastighetsägaren som är ansvarig mot miljö&hälsa. Deponera hyran till länsstyrelsen o kontakta hyresgästföreningen om du inte når framgång. Det brukar sätta press.
Deponera hyran till länsstryelsen? vad betyder det? ska jag skicka vidare min hyresavi? Jag bor i bosatdsrätt, inte hyresrätt. Är inte heller med i hyresgästföreningen som medlem o är man inte det så får man heller inte deras hjälp.

En "vanlig fläkt" eller en "industrifläkt" spelar väl ingen soll så länge de låter lika högt, eller? ...ang. det du sa att buller mäts olika.
 
joppe_73 skrev:
Det är precis den här vägen du skall gå, att gå via byggnads nämnden med överklagende av bygglov osv tar en evighet (förmodligen utan framgång). Nej det är till miljö och hälsa du skall vände dig. Då är det som sagt fastighetsägaren som måste bevisa att detta inte är ett "hot mot människors hälsa". Dessutom kan fastighetsägaren inte undkomma sitt ansvar genom att hänvisa till hyresgästen, detta vet jag av egen erfarenhet som tidigare fastighetsägare. Är störningen påtaglig för inspektören från miljö (dom kommer på besök) så får fastighetsägaren en tidsfrist för att åtgärada. Om inte utdöms vite. Denna tidsfrist är ganska kort.
Joppe
Ok, då får jag alltså igen skicka in en klagoanmälan till "miljö och hälsa" ...men kommer de behandla mitt ärende igen då då jag redan fått ett avslag? ...nu väntar "vi" på vad länsstyrelsen har att säga efter mitt överklagande o det tar tid. Ska jag ändå skicka in ett nytt klagobrev? De har ju också redan varit här o lyssnat.
 
Om jag fattat dig rätt så har du anmält till miljö & hälsa, fått avslag, överklagat till länsstyrelsen.

I så fall finns det inte mycket du kan göra än att avvakta länsstyrelsens beslut.

Vad gäller bygglovet så är det sannolikt att:

1. Fläkten ingår i bygglovet som krävdes när lokalen togs i bruk eller byggdes om.
2. Om fläkten är ett utbyte/anpassning så är risken rätt stor att den inte räknas som bygglovspliktig.

En variant är att anlita en ljudkonsult för att göra mätningar.
 
frjo7205 skrev:
Om jag fattat dig rätt så har du anmält till miljö & hälsa, fått avslag, överklagat till länsstyrelsen.

I så fall finns det inte mycket du kan göra än att avvakta länsstyrelsens beslut.

Vad gäller bygglovet så är det sannolikt att:

1. Fläkten ingår i bygglovet som krävdes när lokalen togs i bruk eller byggdes om.
2. Om fläkten är ett utbyte/anpassning så är risken rätt stor att den inte räknas som bygglovspliktig.

En variant är att anlita en ljudkonsult för att göra mätningar.
Yes, stämmer bra, så är det. Då får jag vänta, som jag misstänkte.

Ok, låter rimligt.

tack!
 
Nåt som nog är ett måste för att lyckas är nog att få med dig några grannar på detta. DVS visa att det är fler än du som störs så att du inte bara blir surgubben som borde bosätta sig på landet utan några grannar typ. Nä, men fler namn på en anmälan är aldrig fel, det ger lite mer tyngd helt klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.