Hejsan,
Vi behöver större iom vår dotter som växer ikapp med hennes leksaker.

Idag har vi 60kvm och då ekonomin tryter som för många andra får vi tänka i ekonomiska banor, vi trivs även där vi bor (i Hindås) då tomten är stor och fin och Peggy har fått dagisplats precis.

Vi har ett gästhus om ca 25 som är i fint skick och skulle bli perfekt som sovavdelning och låta vårt hus bli v-rum/kök.

Är det någon vänlig själ här som kan hjälpa oss med lite feedback på vad det kan kosta att flytta ett hus ca 30 meter och koppla på? Gästhuset står på plintar och vi har tänkt att det ska stå på plintar igen då det förmodligen är det billigaste alternativet. Inget står i vägen för själva flytten och vi behöver inte dra undan el-kablar eller annat.

Gästhuset är tyvärr lite högre, men vi får ha överseende tills tiderna blir bättre och göra det bästa utav det.

Tacksam om någon kan komma med tankar och tips!

Trevlig helg

Tobbe Lander
 
Redigerat:
Det kan bli kostsamt att anlita någon för att gjuta plintar, flytta huset och anpassa detta till boningshuset. Dessutom blir det förmodligen inte så lätt att få gästhuset att passa ihop på ett snyggt sätt.
Kan dock vara det mest ekonomiska om man kan anlita några kompisar, några domkrafter och några kraftiga reglar för att göra jobbet själv. Svårast brukar dock vara att anpassa taken till varandra så att det blir 100% vattentätt.

Men jag skulle nog hellre låta snickra en ny enkel billig tillbyggnad som passar huset bättre. Om det inte skall vara vatten i tillbyggnaden+ enkel isolering + att byggnaden skall stå på plintar och ni kan göra mycket av jobbet själv förrutom resningen så borde det som sagt inte behöva kosta så mycket.
 
Tack för svar,
Det ska inte vara något vatten, el finns dragen. Själva gästhuset är ett mer riktigt hus än gäststuga (byggt i slutet av 30-talet) och i bra skick. Själva anpassningen med tak är vi medvetna om, men hade tänkt ställa iordning när ekonomin vänder och orken finns. Just nu är vi i behov av större så finliret får vänta lite. Vill gärna påbörja nu när vädret är hyggligt och jag är pappaledig.

Men,
Är det verkligen kostsamt att dra ett hus ca 30 meter inom tomten? Klart att det hade varit både skoj och intressant att dra ihop lite vänner och göra själva, men tror tyvärr inte det går - huset är rätt tungt då det är riktigt byggt med skorsten och allt.
Ställt mot att bygga ny vinkel om samma storlek måste väl detta ändå vara grymt mer ekonomiskt då vi redan har huset?

Att göra det vattentätt kanske är lurigt, men gästhuset är lite högre och då kanske det är enklare att lägga avrinningsplåt ordenligt?

Gästhuset är idag väldigt bra som sovavdelning så egentligen är det bara att göra ingång mellan när det är påkopplat.

Nedan bilder på husen och där vi tänkt att koppla på.
 
  • 11 april 2009 050.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11 april 2009 051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11 april 2009 052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 11 april 2009 053.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Husflyttning är ett företag med mycket hög "ställkostnad". Förberedelser och efterarbeten blir lika stora, oavsett om ni flyttar huset en meter eller hundra kilometer. Det ni "vinner" blir i stort sett en urblåst stomme. Förmodligen får ni bila ner murstocken. Ni måste komplettera med ny eldragning och ny VVS. Trots detta kan jag tänka mig att en flytt slutar med plus. Men vinsten blir troligen ganska blygsam, och ni bör räkna noga innan ni bestämmer er.

Ni får nog bättre valuta för pengarna om ni bygger till någon av stugorna istället för att flytta den ena. Eftersom tomten är plan och de står nära varandra borde man kunna (bildligt talat) kunna länka ihop dem där de står.
 
Hemmakatten
Det finns en medlem här, 'vonSassen', som har flyttat en liten stuga som stod på plintar. Stugan flyttades kanske 15 meter. Nya plintar gjöts. Stugan flyttades genom att sticka långa balkar under stugan och sedan lyftes den på plats. Jag tror inte att det kostade så mycket. El o VA kopplades bort och sedan in igen. Några extra meter avlopps- el- och vattenledningar drogs. Men kostnaden var definitivt överkomlig. Du får skicka henne ett privat meddelande (PM) och fråga.
 
Ok, vi gick ut för ett yag sedan och tänkte sälja gästhuset för att bygga nytt där det står.
En intressent fick ett ett pris om 10.000kr att flytta det ca 1 mil.

Vad vi vill undvika är en utbyggnad om ca 30kvm och som kostar oss 2-300.000kr. Vi fick nyligen anlägga ett avlopp om 200.000kr så vi har inte den möjligheten.

Varför skulle det bli en "urblåst" stomme? Går det inte att flytta ett sådant hus den lilla biten utan att ta bort allt innanmäte? Varför måste vi komplettera med ny el? Vvs behövs inte, ingen toalett eller badrum där. Det är visserligen draget i gästhuset redan, men inget vi behöver.

Tanken att bygga ihop har slagit oss, men det är ca 30 meter mellan och då får det bli en Månbas Alpha-gång och passar nog inte dessa husen. Har du annat förslag är du välkommen att dela med dig. Tack för att du tog dig tid.

Tobbe




billy_baver skrev:
Husflyttning är ett företag med mycket hög "ställkostnad". Förberedelser och efterarbeten blir lika stora, oavsett om ni flyttar huset en meter eller hundra kilometer. Det ni "vinner" blir i stort sett en urblåst stomme. Förmodligen får ni bila ner murstocken. Ni måste komplettera med ny eldragning och ny VVS. Trots detta kan jag tänka mig att en flytt slutar med plus. Men vinsten blir troligen ganska blygsam, och ni bör räkna noga innan ni bestämmer er.

Ni får nog bättre valuta för pengarna om ni bygger till någon av stugorna istället för att flytta den ena. Eftersom tomten är plan och de står nära varandra borde man kunna (bildligt talat) kunna länka ihop dem där de står.
 
Tusen tack,
Ska givetvis maila och fråga.

Tobbe



Hemmakatten skrev:
Det finns en medlem här, 'vonSassen', som har flyttat en liten stuga som stod på plintar. Stugan flyttades kanske 15 meter. Nya plintar gjöts. Stugan flyttades genom att sticka långa balkar under stugan och sedan lyftes den på plats. Jag tror inte att det kostade så mycket. El o VA kopplades bort och sedan in igen. Några extra meter avlopps- el- och vattenledningar drogs. Men kostnaden var definitivt överkomlig. Du får skicka henne ett privat meddelande (PM) och fråga.
 
Jag antar att flyttpriset 10 Kkr inte inbegrep förberedelser och efterarbete. För detta belopp får du ungefär en arbetsdag tunga flyttfordon med lyfthjälp.

Vad gäller elinstallationer är det varken er sak eller min att bedöma säkerheten. Kvalitetsintyg till slutbesiktningen måste ni skaffa från behörig elektriker. Tänker ni nöja er utan VVS i flyttstugan slipper ni undan med kostnaden för att riva ut befintlig installation.

Jag vet inte om det är realistiskt att flytta huset utan att riva skorstenen. Antagligen blir detta billigaste lösningen. Att göra befintlig skorsten brukbar efter flytt kommer troligen att bli mera vanskligt och kostbart än att helt enkelt bygga en ny. Ifall ni nu ö.h.t. vill ha eldstad i det blivande utbygget.

Bifoga en skalenlig tomtkarta och redogör för detaljplanebetämmelserna, så kan vi börja skissa!
 
Inte Behöver man väl anpassa taken till varandra om man ställer stugan en bit ifrån och bygger en "spång" eller "midja" emellan.
 
Tror inte det heller, men att dra huset 30 meter plant kan inte gå på 10 papp i dag.
Som sagt, vvs ska vi inte ha. El är en annan sak som inte har med själva flytten att göra. Vi har dragit ny el i andra huset och kommer självklart dra ny här med (dick inte själva såklart)
Vi bryr oss inte om skorstenen heller då vi har öppen spis i andra huset, så den får stryka på foten.

Vårt område är inte detaljplanerat tack och lov.

Tack för att du tog dig tid och gav oss mer info


Tobbe




billy_baver skrev:
Jag antar att flyttpriset 10 Kkr inte inbegrep förberedelser och efterarbete. För detta belopp får du ungefär en arbetsdag tunga flyttfordon med lyfthjälp.

Vad gäller elinstallationer är det varken er sak eller min att bedöma säkerheten. Kvalitetsintyg till slutbesiktningen måste ni skaffa från behörig elektriker. Tänker ni nöja er utan VVS i flyttstugan slipper ni undan med kostnaden för att riva ut befintlig installation.

Jag vet inte om det är realistiskt att flytta huset utan att riva skorstenen. Antagligen blir detta billigaste lösningen. Att göra befintlig skorsten brukbar efter flytt kommer troligen att bli mera vanskligt och kostbart än att helt enkelt bygga en ny. Ifall ni nu ö.h.t. vill ha eldstad i det blivande utbygget.

Bifoga en skalenlig tomtkarta och redogör för detaljplanebetämmelserna, så kan vi börja skissa!
 
  • Flygbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
raveper skrev:
Inte Behöver man väl anpassa taken till varandra om man ställer stugan en bit ifrån och bygger en "spång" eller "midja" emellan.

Precis vad vi tänkte på igår kväll, så vi bestämde oss för att dra upp upp det i rak linje och ställa 4 meter ifrån. Bygga trädäck däremellan tills vi har pengar att bygga en riktigt hall.

Kanske bäst att sätta gjuta plintar för allt sådant i samband med att man gjuter plintar för huset? Nedan en flygbild, hus 1 är det vi bor i.

Tack för samma tanke!

Tobbe
 
  • Flygbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Befintliga byggnader kan också länkas ihop utan flytt.
Jag bifogar idéskiss, baserad på flygfoto.
 
billy_baver skrev:
Befintliga byggnader kan också länkas ihop utan flytt.
Jag bifogar idéskiss, baserad på flygfoto.
Oj,
Grymt fint gjort och alldeles fantastisk ide.
Ska skriva ut och ta en kaffe och funderare.

Stort tack

Tobbe
 
Kul att ni gillade det! Jag fortsätter gärna bolla detaljer om ni vill.
 
Hör absolut av mig, iväg bär det iväg till byggvaruhus för att se på förråd och priser.
Tror nog att jag ska klara av att bygga carport-tak och däck. Huset är ju lätthanterligt pch med Husets ABC-bok kommer man en bit iaf...

Tusen tack än en gång BB

Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.