Vi har en sommarstuga där vi nu håller på att renovera toaletten. Vi har kopplat ur toalett, varmvattenberedare, tvättställ och dusch. Efter det så har vi tagit bort en del av gipsskivorna och issoleringen som var fuktskadade. Våtrumsmattan och den lackade träpanelen som har skyddat väggarna har efter många år släppt igenom en del fukt. Innan vi har påbörjat arbetet med att sätta nya gipsskivor, ny issolering och nya våtrumstapeter så har vi tagit dit en rörmokare för att kontrollera att kopparrören inte läcker. Han har provtryckt med 7kg tryck och efter tre dagar visar manometern 6,1. Han säger att det är inte så mycket som krävs för att det ska sjunka så mycket, men han säger inte heller att det är fritt fram och påbörja renoveringen? Han lämnar beslutet helt till oss. Är det någon som har koll på hur detta fungerar? Är denna metoden pålitlig? Kan trycket sjunka utan att det läcker vatten av någon annan orsak?
 
Redigerat:
Temperaturen påverkar, dessutom kan plaströr töja sig en del med tiden, skulle egentligen tagit ett foto av en PEM slang som sitter i taket, den var rak för 2 år sedan men nu är den ganska slingrig, den är uttöjd.

Era 7 - 6,1 tolkar jag som tätt, jag skulle vara nöjd.

Protte
 
Du skulle alltså inte tro att det läcker någonstans?
 
Bara rör har jag aldrig hört talas om att de läcker så lite så läcker något så är det en skarv och någon sådan hoppas jag att ni inte ska bygga in?
 
Nej, några skarvar ska vi undvika att bygga in. Men eftersom vi inte vet hur rörsystemet är sammankopplat så vet vi inte om det finns några skarvar innne i väggarna eller i golvet. Rördragning till toaletten gjordes 76 och vi hoppas kunna hitta en ritning. Det vore bra att veta hur vattnet kommer in i den delen av huset.
Trycket har sjunkit med 1 kg på 4 dagar och det verkar som att det har stabiliserat sig. Förhoppningen är att det är luft som har tryckts ut.
 
Redigerat:
Kan man provtrycka själv med en kompressor eller är det någon speciell provtryckare rörisarna har för provtryckning av golvvärmerör etc?
 
Man provtrycker med vatten och en speciell handpump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.