Jag har en balkong där ovansidan är klädd i plåt. Föregående balkongräcke var monterat med hjälp av stolpar som var fästa med vinkeljärn i plåten. Vid anslutningen till husväggen var räcket spikat i husfasaden. Detta räcke har jag nu rivit ner eftersom jag tyckte att det inte passade husets stil.

Nu när jag skall bygga ett nytt räcke så funderar jag på hur stolparna skall fästas. Den gamla konstruktionen kändes lite vinglig så jag funderar på att göra på följande sätt i stället.

1. Lägga reglar på plåten ut från huset och därefter skruva fast trallen.
2. Fästa balkongstolparna i trallen med hjälp av en fästplatta som säljs av Lundbergs (se sid 3)
http://www.lundbergs.com/WebArchive/docs/20081223104841.pdf

Kan detta funka???

En fråga också angående lutning på trallgolvet. Plåten (under trallgolvet) har en lutning för avrinning till hängränna. Lägger jag jämntjocka reglar på plåten så innebär det att trallgolvet också kommer att luta vilket skapar bekymmer om stolparna fästs i trallgolvet. Kan jag kompensera reglarna så att trallgolvet inte har någon lutning? Regnvattnet borde väl leta sig med i springorna i trallen och sedan rinna utmed plåten till hängrännan.

Tacksam för synpunkter, erfarenheter och förslag.
 
Dom där fästena såg inte alls dumma ut!
Frågan är hur mycket dom håller och hur mycket övriga konstruktionen stadgar upp?!
Skulle ha snickrat till ett balkongräcke på plåttak jag med. :)

Innan jag rev gamla räcket och trallen (för att byta/laga plåten) så hade jag snedsågade reglar som trallen låg på, för att få ett plant golv.
 
Redigerat:
Lyfter tråden...

Vad tror ni om att skruva trall på farstutaket (28x120 på en yta som är 210x450cm) sen skruva stolparna (totalt 8st) underifrån i en 45x120 eller 45x145 (istället för att använda de stolpfästen som det länkas till i översta inlägget i den här tråden) som sen skruvas ner i trallen runtom balkongen?

Därefter byggs räcket (2 sektioner på kortsidorna och 3 framåt).
Funderar även på att ha en överliggare runt hela räcket som bör stagda upp konstruktionen en hel del?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.