Vi funderar på att bygga hus och då utbudet av tomter inte är så jättestort i regionen, är det a-hus i Ekängen som vi lutar åt, då detta är ett område vi kan tänka oss att bo i.

Lite försiktiga som vi båda är, så har vi surfat runt en del för att se vad a-hus är och om vi kan känna oss trygga med att ge oss in i detta ( det här är väl 3e-4e rundan på ett par år, som vi går i husbyggartankar, men vi har aldrig tagit steget innan, enbart träffat några säljare på två andra husföretag).

På forumet finns ju flera inlägg med historier som inte är så roliga avseende a-hus, men kanske gäller det alla husfirmor, att det blir fel då och då? Finns det folk här som byggt a-hus i Linköping (Ekängen) och som kan ge oss lite input? Hur har det funkat, är ni nöjda? Törs vi ge oss in i detta...? Vi kommer nog i vilket fall att välja totalentreprenad, nåt annat tror jag ej vi kommer ha tid till.
 
Jag kan ju säga på rak arm att A-hus defenitivt inte är sämre än något annat husföretag.
Känner flera som byggt med A-hus. De är helnöjda. Själv tror jag att det handlar ändå mycket i slutändan om hur seriös och duktig snickaren , målaren är osv.
Brukar läsa lite här på forumet ang pajkastningen mellan de olika företagen, vilket jag tycker kan vara ytterst pinsamt.
Gå på känsla istället , ta upp kontakt med olika företag , känn er för !!!
Vissa kör Volvo. Vissa kör Saab. Så är det.
 
Ja, det är ju så man vill tänka och tro, att det negativa vi läst här om a-hus är sånt som hänt enstaka personer, men som inte är nåt som kännetecknar a-hus generellt. Vore kul att få höra fler åsikter, främst då gällande a-hus i Linköpingsregionen. Eller kanske finns det nån mer som är på G att börja bygga i Ekängen, med a-hus?
 
Vi har i stort sett bara positiva erfarenheter av A-hus i Linköping, så jag skulle inte tveka, vi är faktiskt i stort sett nöjda med allting, och min uppfattning är väl att strulet oftast ligget hos entreprenörerna som bygger, men man får försöka hålla en bra dialog med hantverkarna på plats, kommunikation är viktigt, vad jag förstått är alla de olika byggarna i Ekängen rätt duktiga...lycka till !
 
Bistec, har ni byggt i Ekängen, ett a-hus?
 
Japp, ett Lunnevik, 1,5 plan.
 
Hej!
Vi har byggt hus i Ekängen med A-hus.
Vi är nöjda. Det mesta har gått enligt plan och det som inte har gjort har man löst utan några diskussioner om vem som ska stå för vad.
Vi trivs jättebra i vårt nya hus.
 
Låter bra. Vi överväger att bygga i Ekängen, men det är ju ett stort steg att ta. Har ni haft totalentreprenad?
 
Jag är på gång att bygga ett Basic 1 i Ekängen. Har bokat en tomt.

Brusebo: Har ni valt husmodell och tomt ännu? Det skulle var kul om det här kunde bli en ny tråd för oss som vill/ska bygga på Gurk- och Spenatvägen i Ekängen!
 
Nja, inget bestämt ännu..... vi väntar på en kalkyl, vi har haft ett möte om en tomt och avseende en hustyp som passar den, men vi har ingen som helt aning om vad det kommer att hamna på, mer än vad tomten kostar. Ungefär var har ni bokat tomt? Hur långt har ni kommit?
 
Z
superannna skrev:
Jag är på gång att bygga ett Basic 1 i Ekängen. Har bokat en tomt.

Brusebo: Har ni valt husmodell och tomt ännu? Det skulle var kul om det här kunde bli en ny tråd för oss som vill/ska bygga på Gurk- och Spenatvägen i Ekängen!
nu ska jag int bygga i ekängen, men funderade på det huset ni är på väg att bygga. vet du om man tex kan göra wc av klädkammaren? om badrummet som redan finns är så pass stort att man kan ha badkar i? samt om de har nån katalog så att man kan få se standard och tillval? vad kostar ert bygge?
 
jag vill varna er för A-hus säljare i Linköping, tidigare jobbade de med Anebyhus. Vi ville bygga i Ekängen men efter att de flertalet gånger försökte lura oss på priset och storleken på huset ( till och med taket på huset hade de en gång glömt att räkna med) gav vi upp.
 
Tomten (privat) vi tänkte köpa och som vi fått kalkyl på från två husföretag, blev för dyr! Budgivning även på tomter numera :( Så vi har nu funderat på att kontakta a-hus, men efter vad vi hört här så vet vi inte längre... Har kollat tomt i Skeda Udde, mycket billigare tomter, men långt ut på vissjan! Fast vacker miljö förstås.
 
Jag och familjen är också på gång att bygga där.

Har precis köpt en tomt på Spenatvägen. Just nu väntar vi på bygglovsunderlaget för vårt Videholm, skall bli en spännande resa framöver :).

//C
 
Brusebo09 skrev:
Tomten (privat) vi tänkte köpa och som vi fått kalkyl på från två husföretag, blev för dyr! Budgivning även på tomter numera :( Så vi har nu funderat på att kontakta a-hus, men efter vad vi hört här så vet vi inte längre... Har kollat tomt i Skeda Udde, mycket billigare tomter, men långt ut på vissjan! Fast vacker miljö förstås.

Vad du har hört här är väl mest positivt !?

Jag lägger mig naturligtvis inte i vad ni gör, men den absolut största massan verkar väl ändå väldigt nöjd, sedan kan det väl ibland ske något misstag, men det lär nog hända överallt !?

Lycka till med ert val. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.