Alla på forumet springer ju o köper allt fler o häftigare maskiner men vad tusan använder ni dom till???

Vore kul att få litre inspiration o ideer om div småprojekt som ni pular med därute för privat bruk och vilka hjälpmedel ni använde.

Mitt dagens bidrag är iaf:

Efter arbete i trädgården inklusive påbörjandet av en grund till ett litet växthus så började vi dra fram Teakmöblerna. (FSC godkända)
Min Blå Bosch 150 Turbo tillsammans med Den gröna PMF 180 Multin fick stå för slipningen. I morgon kommer den nyinköpta färgsprutan Wagner 860 få visa vad den kan när det kommer till att spruta teakolja.
Notera att man nog ska undvika allt för fint slip-papper då ytan känns för tät och blank. 180-150 papper känns rätt.
 
Nimajneb men vad tusan använder ni dom till???

Använder?!?! Då slits dom ju!!!
 
screamin-daemon skrev:
Nimajneb men vad tusan använder ni dom till???

Använder?!?! Då slits dom ju!!!
Naturligtvis försöker hälften har forumisterna att glänsa med att köpa fancy verktyg men få verkar använda dom (privat alltså)
 
Har idag avslutat en plats byggd garderob entrén och ska börja med skoförvaring (typ skohylla modell stor)
Sticksåg FlexS203KVE, B&D excenterslip 125mm, Hitachi DM12 skruvdragare. Ferm cirkelsåg, vitlasering.
 
Nimajneb skrev:
Naturligtvis försöker hälften har forumisterna att glänsa med att köpa fancy verktyg men få verkar använda dom (privat alltså)
Exakt det jag menade.

Själv håller jag på att renovera hemma. Dvs. nytt kök, garderober, lägga golv på balkongen och ska snart börja på trappan och badrummet.

I köket var jag mycket nöjd med TS55, Fein multimaster, Festool dammsugare och givetvis Makita 451 / 140. Borr/skruv O slagskruv. Även borrhammaren fick jobba.

Sedan gjorde jag om gästrummet och gjorde en hel vägg med platsbyggd garderober. Gjorde egna stommar och hyllplan med Dominon och sänksågen.

På balkongen var det givetvis skruvdragaren och slagskruvdragaren som fick jobba mest. Sedan kom Rotex´en och gjorde det skönt att gå på.

Har dessutom hjälpt en kompis med hans kök. Verkade som förra ägaren var komplett idiot! Mycket satt snett och med många fusk lösningar. T.ex. hade "hantverkarna" använt en del silikon/fogmassa/kit för att dölja varje gång de hade sågat snett! En rad skåp var skruvat i endast gipsen. Fick faktisk montera ner en del och bygga helt nya skåp.
 
Varför gör man egna stommar?? Höjdanpassning...??
Det kan ju knappast vara billigare än typ IKEA pax/faktum samt att inredning skall ju passa..
 
Mikael_L
Förra året byggdes det friggebod och ett halvt garage, så det mesta blev nog använt.
Mest användes hammaren, kap/ger-sågen och stomspikpickan.
Bosch PMF-180 användes endast 1 gång, och då hade det nog ändå gått lika bra med fogsvansen ändå. :p :surprised:
Men dess tid kommer, tror jag. Likaså med handöverfräsen och sänksågen. :)
 
Jadu, renoverar man hus behöver man många maskiner tycker jag. Faktum är att jag inte kan se att min arsenal kommer vara komplett inom rimlig tid ;)

Renoverat övervåningen, då användes tigersåg, skruvdragare, handcirkel, sticksåg, PMF180, borrhammare, kap/ger, Rotex125, trekantslip osv.

Just nu håller jag på och sätter sockel och foder och tyckte jag behövde en liten dycketpistol och kompressor så det har precis inhandlats. Kap/ger-sågen används givetvis för sockel/foderna, likaså en gammal stöthyvel för "scribing".

Ska när som börja bygga garderober med stommar i MDF. Då är sänksågen bra men Dominon lyser med sin frånvaro.

Ja, så är det hela tiden, nya uppgifter "kräver" nya maskiner för att jag ska finna uppgifterna roliga.
 
Tja,

Idag, GSR 14,4V drog fast barnens rutschkana

Igår, borrade ner armering iberget för plint med julas borrhammare (funkar med)
samt kapade armeringsjärn med tigersågen, makita.
 
---
 
Redigerat:
phl skrev:
Jadu, renoverar man hus behöver man många maskiner tycker jag. Faktum är att jag inte kan se att min arsenal kommer vara komplett inom rimlig tid ;)

Renoverat övervåningen, då användes tigersåg, skruvdragare, handcirkel, sticksåg, PMF180, borrhammare, kap/ger, Rotex125, trekantslip osv.

Just nu håller jag på och sätter sockel och foder och tyckte jag behövde en liten dycketpistol och kompressor så det har precis inhandlats. Kap/ger-sågen används givetvis för sockel/foderna, likaså en gammal stöthyvel för "scribing".

Ska när som börja bygga garderober med stommar i MDF. Då är sänksågen bra men Dominon lyser med sin frånvaro.

Ja, så är det hela tiden, nya uppgifter "kräver" nya maskiner för att jag ska finna uppgifterna roliga.
Jo, vi har renoverat källaren och sovrummet (murat väggar, rivit väggar, satt upp puts, tak, flytspakclat, golv, ...) I princip allt vi har användes då.

just nu håller frugan på att måla det nybyggda toalettskåpet (just renoverat toaletten).

Planen efter det är spalje, ny gigantiskt blomkruka i trä (gjorde en i fjol som blev populär), aerondäckstol, skåp under vasken, nyckelskåp. ny dörröppning till köket. allt det varvat med mina egna småprojekt, samt det traditionella renover/slipa fönster (vi helrenoverar minst ett fönster/dörr per år trärent). Till det anänds i princip allting.

När vi började göra sådant här använde vi alla verktygen vi hade. Det gör vi fortfarande. Vi har fler verktyg nu, vilket innebär att det går lättare, och ribban höjs för vad vi kan göra, men inte att vissa verktygs-sorter blir ersatta av gamla (däremot förpassas en del dåliga modeller till soptippen). Tvärtom, hela sortimentet används, till och med finner jag allt oftare att jag står med gamla handverktyg typ stämjärn, handhyvel, fil, ... För att det går snabbare eller blir bättre att använda rätt verktyg när man har möjligheten att välja bland olika.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Jag vet att jag har sagt det innan, men jag hittar inte tråden, så jag försöker igen - enda anledningen till att jag köper verktyg är för att försöka få mina medstudentskor att posa med dem a la nedan länkade video (tyvärr går det inget vidare med posandet, var nära förran lördagen, men när jag ber henne plocka fram tigersågen och hon tar en fogsvans så tänkte jag - "herregud, det här kommer aldrig att funka" och ringde en taxi åt henne):

[länk]

OBSERVERA: Videon ovan är grovt kvinnoförnedrande. Nej jag skojar inte, den är riktigt patetisk. Blir ni illa berörda av sådant så klicka inte på länken. Möjligtvis är själva musiken i sig ännu vedervärdigare, jag är kluven.
Tyckte den var riktigt bra :rolleyes:

Visade den för frugan men hon höll inte med
 
Mats Bengtsson skrev:
När vi började göra sådant här använde vi alla verktygen vi hade. Det gör vi fortfarande.
Ett gammalt citat från nån tidigare diskussion här, vad tusan man än ska göra så använder man alltid minst 90% av verktygsarsenalen. Stämmer bra hemma hos mig också.
 
M
Inte vet jag.., men hur mycket verktyg jag än köper, så nog fattas det alltid nåt, när jag börjar "skruva" med ett nytt projekt... Misstänker starkt, att den där Murphy har ett finger med i spelet... :)

magentis
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
OBSERVERA: Videon ovan är grovt kvinnoförnedrande. Nej jag skojar inte, den är riktigt patetisk. Blir ni illa berörda av sådant så klicka inte på länken. Möjligtvis är själva musiken i sig ännu vedervärdigare, jag är kluven.
Hehe, jag håller med :) Orkade med 40 sekunder, då hade jag föstått "poängen", eller snarare att det inte fanns någon. Men tack för varningen i alla fall. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.