Vet inte om detta var rätt kategori, men :cool:

Har köpt ett gammalt trähus byggt 1923. Skulle vara kul att veta ursprunget, tror det är ett egnahemsrörelsen hus. 1½ plan med relativt hög takvinkel ca 53 grader, källare, skorsten. Yttermått på grunden är 5,7 x 8,2m.

Någon som har några kännetecken för ett sådant hus? Hur ska jag ta reda på vad det är för ett hus? Någon som har en gammal ritning på ett egnahemsrörelsen hus? :rolleyes:

Tack på förhand!!
 
Egnahemsrörelsen kom igång under början av 1900-talet, jag tror de första lånen beviljades 1904. Det finns inga speciella egnahemshus (alltså som vi idag har smålandsvillan), utan det var hus vanligt folk kunde ta egna lån att finansiera. Många tog exempelvis egnahemslån för att köpa loss torpet man bodde i.

Detta var ett utslag av att allt fler människor blev arbetslösa på landsbygden (eftersom jordbruket rationeliserades och torpdagsverken, pig- och drängtjänster försvann) och flyttade in till städerna där de började jobba inom industrin. De ville ha egna hus som de betalade för istället för att de arrenderade genom ex, torpkontrakt.

Med tiden blev det områden som byggdes i denna anda, och dessa områden ser ofta speciella ut med hus som ser likadana ut, ofta i "skolådeform" eftersom det var ett rationellt sätt att tänka som gav upphov till arkitekturen.

Ta kontakt med någon historiker eller hembygdsrörelsen på orten du bor i. Jag kan tänka mig att kommunen eller länstyrelsen också har handlingar som rör detta.

Lycka till, och glöm inte tala om resultatet! Som du förstår tycker jag sånt här är intressant...
 
Bödde skrev:
Egnahemsrörelsen kom igång under början av 1900-talet, jag tror de första lånen beviljades 1904. Det finns inga speciella egnahemshus (alltså som vi idag har smålandsvillan), utan det var hus vanligt folk kunde ta egna lån att finansiera. Många tog exempelvis egnahemslån för att köpa loss torpet man bodde i.
Mja, där måste jag korrigera dig lite Bödde. Egnahemsrörelsen var ju framför allt ett sätt att komma tillrätta med trångboddheten i städerna, och lån beviljades först för att bygga hus på landsbygden - först senare kom det in till städerna, och då utanför stadsplanelagt område. Egnahemsrörelsen omfattade också småbruk, där mindre bemedlade på landsbygden gavs möjlighet att försörja sig själva genom jord- och skogsbruk. Det fanns gott om typritningar och även en del "egnahemskataloghus", exempelvis Borohus som förekommer i en tidigare tråd här i forumet.

Hushållningssällskapet har i många fall även fungerat som egnahemslånefond. Dit kan du också vända dig Mattias.
 
konichiwa girl skrev:
Det fanns gott om typritningar och även en del "egnahemskataloghus", exempelvis Borohus som förekommer i en tidigare tråd här i forumet.
Intressant! Jag gjorde en undersökning här i bygden för några år sedan, men lyckades inte hitta några sådana exempel. Kanske det var olika förutsättnignar beroende på var man befann sig i landet?! Av de tidiga lånen som togs var det nämligen överhängande torpare som köpte loss sina "gårdar"...

Kul med en lite annorlunda tråd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.