Hej,

Jag håller på med ett badrum på andra våningen och har nu brutit upp golvet. Jag upptäckte då att ett 110-rör för avluftning går rakt igenom alla reglar på golvet, vilket inte känns så bra då jag hade tänkt ha ett hörnbadkar och klinkers.

Frågan är nu hur jag bäst drar om avluftningen till avloppet. Jag har två alternativ, men det kanske finns flera?

Alternativ 1 är att dra om rören så att håltagningen i reglarna hamnar under väggen till angränsande rum (så att jag precis kommer åt att göra hål och dra om rören och sedan dra tillbaka det igen och koppla på befintligt rör.

Alternativ 2 är att dra upp röret i hörnet av badrummet (vid toaletten) och bygga ett utbyggnadshör kring röret och dra det rakt upp på vinden och sedan isolera röret på vinden för att koppla på befintligt rör på vinden.

Ett tredje alternativ är väl att dra röret direkt upp inne i väggen, men jag antar att det kanske är svårt att få plats med röret och även kunna isolera det tillräckligt för att kondens inte skall frysa.

Vad tror ni om dessa lösningar? Är det möjligt? Är någon bättre än den andra? Något att tänka på när jag skall utföra jobbet?

Jag bifogar fyra bilder på hur badrummet ser ut och har markerat med grönt de olika förslagen på hur avluftningen kan dras.
 
  • 20090330_13803_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090330_13804_alt1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090330_13804_alt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0584_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Litren fundering bara.
Avloppet från dass och golbrunn har denna lösning används eller har du dragit den själv.
Man skall ALDRIG ha 90° böj på ett avloppsrör om det inte är rakt ned man ska.
Skulle jag vara du skulle jag sätta en Y-gren istället annars kommer du nog få leva med stopp.
 
Det ser ut som det är lättbalk som golvreglar ( 2 st 45x45 och masonit däremellan), masoniten har inte så stor del av de bärande egenskaperna hos den sortens balk så håltagningen för luftningsröret har inte så stor betydelse.

Med ett kar och klinkers så måste du lägga in fler balkar mellan de befintliga och det går att göra lättbalk på plats för att komma runt röret.

Sedan undrar jag över ppalms 90 graders funderingar, är det direkt under dasset som han klagar på, där är det nog så pass bra drag att det stoppar inte upp.
 
ppalm skrev:
Litren fundering bara.
Avloppet från dass och golbrunn har denna lösning används eller har du dragit den själv.
Man skall ALDRIG ha 90° böj på ett avloppsrör om det inte är rakt ned man ska.
Skulle jag vara du skulle jag sätta en Y-gren istället annars kommer du nog få leva med stopp.
Det är "proffs" som har gjort detta. Huset är byggt 1991 och jag har enbart öppnat upp golvet nu för att förstärka det så det skall klara av ett badkar och klinkers. Det har aldrig varit några problem med stopp eller liknande under de 5 åren jag har bott här, men det kanske inte är en korrekt lösning, men märkligt att inte en fackman skall kunna göra rätt.
 
prototypen skrev:
Det ser ut som det är lättbalk som golvreglar ( 2 st 45x45 och masonit däremellan), masoniten har inte så stor del av de bärande egenskaperna hos den sortens balk så håltagningen för luftningsröret har inte så stor betydelse.

Med ett kar och klinkers så måste du lägga in fler balkar mellan de befintliga och det går att göra lättbalk på plats för att komma runt röret.

Sedan undrar jag över ppalms 90 graders funderingar, är det direkt under dasset som han klagar på, där är det nog så pass bra drag att det stoppar inte upp.
Jag trodde vekligen att det var masoniten i konstruktionen som bar upp mycket. Det är 130 mm masonit mellan reglarna och det är nog ett 120 hål i regeln.

Tanken är att lägga in cc 300 för balkar så en ny balk mellan de befintliga.
 
Masoniten håller "bara" avståndet rätt mellan 45x45 reglarna och ett hopp på 120 mm gör ingen större skillnad.

( jag skulle lägga in 2 balkar mellan befintliga då du ska ha kar + klinker, du har bara en chans, kan vara lite vanskligt att få det stumt då det blir eftermonterat. MEN det är vad jag tycker, Sviktar det så kommer du att så småningom att bryta lös klinkern och 300 kg som kommer och går vid varje bad kan vara en utmaning)

Protte
 
prototypen skrev:
Masoniten håller "bara" avståndet rätt mellan 45x45 reglarna och ett hopp på 120 mm gör ingen större skillnad.

( jag skulle lägga in 2 balkar mellan befintliga då du ska ha kar + klinker, du har bara en chans, kan vara lite vanskligt att få det stumt då det blir eftermonterat. MEN det är vad jag tycker, Sviktar det så kommer du att så småningom att bryta lös klinkern och 300 kg som kommer och går vid varje bad kan vara en utmaning)

Protte
Ok då har jag lärt mig ytterligare något nytt :) Borde det inte vara bättre att flytta avluftningsröret och lägga in en till två massiva balkar mellan varje befintlig lättbalk? Det bör väl bli riktigt stumt.
 
Virket i mitten av balken fyller egentligen ingen funktion annat än att hålla höjden på balken. Det är inte lönt arbetet att flytta röret. Fortsätt med lättbalk. En 45x45 uppe och en nere och lim-skruva plywood på båda sidor.

Protte
 
prototypen skrev:
Virket i mitten av balken fyller egentligen ingen funktion annat än att hålla höjden på balken. Det är inte lönt arbetet att flytta röret. Fortsätt med lättbalk. En 45x45 uppe och en nere och lim-skruva plywood på båda sidor.

Protte
Tack, då kör jag på 45x45 och playwood och behåller röret där det är idag. Skönt att kunna komma vidare nu i projektet :)
 
Ursäkta, det heter ply-wood, ply betyder lager och wood trä.
Alltså ett antal lager av trä och då vända vinkelrätt mot varandra.

Men jag är väl en besserwisser.
Lycka till med golvet.

Protte
 
prototypen skrev:
Ursäkta, det heter ply-wood, ply betyder lager och wood trä.
Alltså ett antal lager av trä och då vända vinkelrätt mot varandra.

Men jag är väl en besserwisser.
Lycka till med golvet.

Protte
Oj då, skrev visst fel, men självklart heter det inte playwood :)
 
Spelträ........ kanske går att göra fioler av det.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.