Hej, lägger upp vår ritning. Vill ha höra ris och ros.....
 
Kom igen...ingen som har synpunkter?
 
+ Jag gillar entréer där man har genomsikt när man kliver in och inte stirrar in i en vägg.

- Personligen skulle jag vilja ha mer förvaring/större entré

+ Tycker köket ser bra ut med ugn/micro och kyl/frys strategiskt mellan de båda områden man springer mest (alltså spis och matbord). Bra placerad DM!

- Det känns kanske lite långt att gå från spisen till diskhon för att hämta vatten, hälla ut pastavatten etc.

+ Jag gillar halvväggen i vardagsrummet som ändå gör rummen lite avdelade.

+ Tvättstuga med groventré. Ser bra planerad ut. Bra att man kan nå hon och torkskåpet från groventrén och även ha hängare där.

- Att man måste promenera genom tvättstugan från groventren för att komma in i huset. Vi försöker få till en lösning där man passerar groventrén för att komma in i huset men utan att passera tvättstugan.

Angående sovrummen så tyckte jag först att det var en hemskt lång gång fram till stora sovrummet. Men så ser jag att det kommer att bli en ljus gång som dessutom rymmer smart inbyggd förvaring. Tycker det ser mycket trevligt ut att man också kan komma direkt ut till terassen från stora sovrummet och från passagen.

+ Skjutdörrar är supersmart, tror jag i alla fall!

+ Om det nu är barnrum de två mindre sovrummen så tror jag att de är en alldeles utmärkt storlek.

På det hela taget tycker jag det verkar vara ett mycket trevligt planerat hus. Har ni haft ett bra samarbete med arkitekten? Vi är nämligen på jakt efter någon i trakterna kring Linköping/Norrköping. :D
 
Om det är en carport eller garage utanför barnsovrummen så är planlösningen kass. Verkar hemskt att inte ha utsikt från sitt barnsovrum. Föräldrasovrummet verkar däremot fått fin utsikt. Det rummet har dessutom eget badrum och direkt utgång till altanen, lite ego.
Hur ser planlösningen ut med trappen inritad i vardagsrummet? Verkar bli trångt där.
Utan garage/carport är planlösningen bra, verkar trevlig och bra uppdelad ungängesdel/privat del. Med carport/garage placerad enligt ritning måste huset ritas om.
 
Hej!
Tack för input. Först lite info jag glömde att delge, ritningarna som är upplagda är för huset i trä utförande, men vi kommer att bygga det i sten så fasaderna kommer att bli anpassade för det.
@FyraYraMamma:
Du har alldeles rätt om diskbänken, så där har vi tänkt om och flyttat så att den nu ligger närmare spisen i höjd med fönstren. Ang korridoren, vi var först lite rädda för den, men efter att låtit den första skissen smälta tyckte vi det blev riktigt bra! Våra barn är lite äldre (12,16 flickor) så vi ville att de skulle ha lite större rum en vad vi hittade i de "vanliga" kataloger (jo man kan ju ändra dessa också, vi vet ;-)).

Ang "tvättstuge" lösningen vi var också även ute att försöka separera grovingång och tvättstuga, men vi gav i slutända avkall på det.

Hallen, har vi lite funderingar på att utöka för att få lite mera förvaring, men inget bestämt ännu.

Kontakten med Arkitekten har fungerat jättebra, jag kan skicka pm med lite mera detaljer om du vill?

@fn76, Garaget som syns på skissen kommer inte att hamna i höjd med huset alls, vet inte alls varför det är med på ritningen överhuvudtaget.. Det kommer att byggas mer på sidan/framför huset. Kidsen kommer att ha nära ut till baksidan genom sin fönsterdörr som ligger strax utanför deras sovrum, liten bit klarar de nog av även om de är lata ibland ;-).

Ang trappen, här är vi inte riktigt hemma ännu, loftet som ska bli är tänkt att nyttjas mer som ett arbetsrum då jag ofta jobbar hemma. Men det lutar åt att det blir en rak liten trapp i samband med den mellanvägg som finns eller att trappen få agera mellanväg, vi håller fortfarande på att "skruvar" på just denna bit. Eftersom vi murar så finns det en hel del öppningar, förslag på lösningar/tips uppskattas tacksamt.
 
Med den tilläggsinfon du ger får jag påstå att huset verkar mycket bra. Trappans placering är mycket viktig så den inte dödar för mycket utrymme av vardagsrummet. Det rummet ska ju fungera och vara möblerat som umgängesrum, tv-rum och brasmysrum.
 
Det jag reagerar på är avsaknaden av förvaring i flickornas rum.
Nu är jag visserligen inte 16årig tjej men jag brukar ställa mig i underkläderna framför garderoben och välja det jag ska ha på mig. Ska flickorna stå i korridoren och göra det?
Borde inte förvaringen i korridoren vändas in mot sovrummen, åtminstone delvis?
 
Om nu detaljplanen så tillåter, och om du faktiskt tänker bygga loftvåning: Varför inte bygga (eller förbereda) boyta på hela vindsvåningen? Gränskostnaden blir ganska liten. Däremot kostar det en vacker slant i kronor, ören och förlorade kvadratmetrar med en trappa som ska betjäna så liten extra boyta uppepå.

Ni skulle alltså kunna sänka kostnaden rejält med samma boyta i ett och ett halvt (eller två hela) plan, i synnerhet om ni undviker att bygga i vinkel. Det är möjligt att ni redan är medvetna om detta. Mellan raderna läser jag att ni längtar efter en gårdsmiljö, skyddad från insyn, buller och vind. Därför föredrar ni enplanshus, och tolererar att ni förlorar ganska många kvadratmetrar på den långa sovrumskorridoren.

Om ni scannar in tomtkarta och sammanfattar detaljplanens föreskrifter kan jag säkert bolla tillbaka ett par goda konkreta tips.
 
@Billy_Baver
Detaljplanen tillåter 1 och 1,5 planshus bara. Anledningen till en mer "inramad" bakgård kommer sig utav att detaljplanen som säger att bakgården ska vara skyddad troligen för att det går en järnväg ca 800 meter norr om huset.
Loftet kom igentligen till för att vi funderade på att ha ett arbetsrum tanken är annars att ha ett enplanshus.

Jag kan ju göra ett försök att scanna tomtkartan, dock är det igentligen ganska enkelt förklarat, tomten är ganska så kvadratisk. Sovrumms sidan är norrsida, gavel på vardagsrum är söder. Framsida är öster och "baksida kök/vrum" är väster.

Och visst är det som du säger vi förlorar några kvadratmetrar i och med korridor biten, men och andra sidan så blir det endast dessa som går bort allt annat kan nyttjas till 100%.

Jag ska sparka lite på scannern så kommer det lite mer info.
 
Hej!

En liten fråga. Vill ni verklingen ha fullhöjd på fönstret i ert sovrum? ...det blir riktigt bra insyn då...och det är kanske inte vad man vill ha i ett sovrum? ;)
 
ulricac skrev:
Hej!

En liten fråga. Vill ni verklingen ha fullhöjd på fönstret i ert sovrum? ...det blir riktigt bra insyn då...och det är kanske inte vad man vill ha i ett sovrum? ;)
Good Point! Det borde vi nog titta på lite ;-)
 
Mellanbarn skrev:
Det jag reagerar på är avsaknaden av förvaring i flickornas rum.
Nu är jag visserligen inte 16årig tjej men jag brukar ställa mig i underkläderna framför garderoben och välja det jag ska ha på mig. Ska flickorna stå i korridoren och göra det?
Borde inte förvaringen i korridoren vändas in mot sovrummen, åtminstone delvis?
Det blir nog garderob i rummen också, i det ena finns det redan en liten (det närmast tvättstuga) i det andra så blir det nog en flyttbar garderob.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.