maggan9 skrev:
Min kompis som är snickare berättade att om man som snickare tar på sig att bygga ett älvsbyhus, så har man inte stora marginaler.
Han sa " man har inte riktigt tid att gå ned för stegen för att kolla ritningen", utan måste ha stenkoll på vad som ska göras. Därför sa han att det lönar sig oftast inte att ta Älvsbyhus om man inte hela tiden arbetar med dessa och vet hur de ska sättas ihop.

Som någon tidigare sa i tråden beror resultatet av vilket lag som sätter upp husen, och deras erfarenhet, en förstagångsälvsbyhussnickare under byggpress kan nog lätt göra mer fel för att allt måste gå så snabbt. ( Om man inte bygger snabbt så tjänar man alltså inte pengar på bygget, timlönen hos snickarna äter upp vinsten)

Intressant om någon hört något om hur pressade snickarna är när de t ex bygger LB hus, Myresjöhus mm. Själv har han byggt även med Eksjöhus och där är det inte lika pressat menade han.
rena fablerna värld,jag lovar min arm på att alla hustillverkare gör allt för att slå oss konsumenter och husbyggare på pengar.
så jag tror inte något husföretag betalar bättre än något annat.
för när kunden prutar t,e,x tror du husföretaget är snäll å bjussar på den summan då??i
 
Nu tror jag du missförstår nybyggd, jag menade att ett älvsbyhus är stora på marknaden och betalar inte höga ersättningar till snickaren, inte pratade jag om att kunden skulle få ut något av det. Håller med att hustillverkarna försöker slå oss husbyggare på pengar

Om man som snickare ser på Älvsbyhus som en kassako måste man alltså ha koll på hur alla delar ska sättas ihop och i vilken ordning de ska sättas ihop för att det ska gå snabbast att få upp ihophuset.
Tyvärr är det väl så att en stressad snickare gör mer fel än en som inte är stressad...( men har man koll på hur man ska bygga och inte behöver kolla ritningen så ofta, så blir ju stressmomentet mindre).
Detta kan kanske förklara varför vissa arbetslag är bättre än andra....

Och visst betalar byggföretag vissa snickare mer än andra, allt är en förhandlingsak, när bygget ska byggas, hur snabbt det ska gå mm...De eftertraktade snickarna med gott renome kan nog få ganska höga löner för att hålla ett företags renomé på rätt nivå...
 
jenfor skrev:
Precis vad jag funderade. Hur kan de vara godkända av GarBo?
Älvsbyhus verkar vara den enda husfabrikanten där GarBo gör avsteg från sitt krav att själva utse besiktningsman.
När jag har kontaktat GarBos VD för att få en förklaring till detta hänvisar han bara till att deras avtal är konfidentiellt.
GarBo särbehandlar altså Älvsbyhus jämfört med andra hustillverkare. Detta är något de inte kan förneka men vägrar ge en förklaring till.
Jag tycker detta är jätteskumt och är förvånad att de andra husföretagen inte verkar göra något åt detta.
 
volvo skrev:
Älvsbyhus verkar vara den enda husfabrikanten där GarBo gör avsteg från sitt krav att själva utse besiktningsman.
När jag har kontaktat GarBos VD för att få en förklaring till detta hänvisar han bara till att deras avtal är konfidentiellt.
GarBo särbehandlar altså Älvsbyhus jämfört med andra hustillverkare. Detta är något de inte kan förneka men vägrar ge en förklaring till.
Jag tycker detta är jätteskumt och är förvånad att de andra husföretagen inte verkar göra något åt detta.
Det låter ju oerhört skumt. Inbillade mig någonstans att GarBo skulle stå på konsumentens sidai besiktningsfrågor. Dikt och förbannad lögn alltså...
 
nybyggd skrev:
rena fablerna värld,jag lovar min arm på att alla hustillverkare gör allt för att slå oss konsumenter och husbyggare på pengar.
så jag tror inte något husföretag betalar bättre än något annat.
för när kunden prutar t,e,x tror du husföretaget är snäll å bjussar på den summan då??i
En vän till mig som är projektledare åt ett större byggföretag i stan sa att de prövat på att slå upp myresjöhus ifall konjunkturen går ner för större projekt.

Lönsamheten var dock så dålig att det tydligen inte bar sig att hålla på med att "klappa ihop" småhus så de lade de tankarna på hyllan...

Jag tror att alla betalar lika (eller ungefär lika) dåligt oavsett bolag.

/ Magnus
 
magnuse74 skrev:
En vän till mig som är projektledare åt ett större byggföretag i stan sa att de prövat på att slå upp myresjöhus ifall konjunkturen går ner för större projekt.

Lönsamheten var dock så dålig att det tydligen inte bar sig att hålla på med att "klappa ihop" småhus så de lade de tankarna på hyllan...

Jag tror att alla betalar lika (eller ungefär lika) dåligt oavsett bolag.

/ Magnus
Det tror jag också. Vinsten ligger väl som alltid i att kunna få tilläggsuppdrag och modifieringar som man kan fakturera ordinarie taxa för direkt till slutkund.
 
Enligt GarBo måste Älvsbyhus egna besiktningsmän accepteras eftersom kunden avtalat om dessa. Lustigt värre, varför ställer då inte GarBo krav på Älvsbyhus att ta bort denna totalt vansinniga konstruktion??

Hoppas alla som trotts allt väljer Älvsbyhus framöver utser egen besiktningsman, kommer bli tuft för Älvsbyhus då deras egna besiktningar är under all kritik.
 
Snailman
Nåja, garbo ägs ju av husföretagen, och sen sitter visst älvsbyhus vd i styrelsen för garbo, så vad kan man egentligen vänta sig?
 
det tycks finnas en svågerpolitik i husbranschen,och på andra sidan står vi köpare glatt och betalar !
hejja garbo !
 
nybyggd skrev:
det tycks finnas en svågerpolitik i husbranschen,och på andra sidan står vi köpare glatt och betalar !
hejja garbo !
Du tillför ju aldrig något konstruktivt... konspirationsteori på konspirationsteori. Om det du gapar om här på forumet stämde skulle jag alltså alldeles nyss ha blivit grundlurad av SMV. Intressant. Så upplever inte jag min situation. De har uppträtt helt underbart bra än så länge.

Klart det är (relativt) säkert att bygga med Älvsbyhus. Se till att ha koll på bygget bara. Det duger inte att vara passiv, det enda som duger är att ha "bra koll" på situationen.
 
orstigsnybro skrev:
Du tillför ju aldrig något konstruktivt... konspirationsteori på konspirationsteori. Om det du gapar om här på forumet stämde skulle jag alltså alldeles nyss ha blivit grundlurad av SMV. Intressant. Så upplever inte jag min situation. De har uppträtt helt underbart bra än så länge.

Klart det är (relativt) säkert att bygga med Älvsbyhus. Se till att ha koll på bygget bara. Det duger inte att vara passiv, det enda som duger är att ha "bra koll" på situationen.
jag har noterat och läst här på forumet under flera år folk som blivit grundlurade av både garbo och småhustillverkare samt säljare.
men den ende som står på säljarnas sida och då smv är bara du och ett par till av dina kompisar som konstigt nog byggt just smv.
märkligt det är just bara denna krets av 3-4 personer som är så 'himla'nöjda med säljare och smv samtidigt dom haft superkoll på entrepenad juridik och även mark och kostnader.

sedan klagar ni ner på oss andra som ställer frågor och samtidigt ställer krav på hussäljare garbo m,m.
och ständigt menar att smv och just ni har sådan koll en konsument ska ha,annars ska man inte ha hus.
så mitt konstruktiva förslag är,låt oss som kanske inte jobbar för eller är bundis med smv ställa precis så dumma och kloka frågaor som just vi behöver för att få den feedback som vi behöver.

alla är ju inte bygg proffs som ni är.
tur för smv dom har så kloka kunder som er.
 
Snailman
som det ser ut, är det ju vädret den dag huset reses, som har en avgörande betydelse.... Så jag väntar nog på omdömen från sådana som byggt och det har varit hällande regn, har man då skjutit upp resningen, eller har man kunnat fixa det ändå på ett bra sätt?

Jag vet inte hur framgångsrikt det är att vara aktiv och ha koll, om det spöregnar den dag huset ska resas?


(Blir lite som man ibland ser på tex prisjakt, nån skriver att han haft väldiga problem med att få prylen åtgärdad som var fel på vid levernans, och nån annan skriver att jag hade inga problem med företaget alls (men denne fick fungerande prylar och vet alltså inte något alls om hur firman hanterar garantiärenden))

Jag har här borsett från övriga problem som det kan bli med husen, även om det inte regnar resningsdagen...
 
Hade varit lite roligt att höra hur många det är som bor eller bott i ett Älvsbyhus eller som över huvudtaget varit i ett.

Tycker det är mycket av sorten: jag har hört, en kompis har sagt och egna funderingar.

Hur många är det här som har byggt eller bor/bott i ett Älvsbyhus?
 
Snailman
Visst. Det finns de som blivit båsta av Gar-Bo. Det finns de som blivit vilseledda av sin säljare. Det finns säkert även de som bliit lurade av kassören på ICA. Jag blir vindögd av folk som bara skriker VAAAAAAARG i forum utan att se fler än en sida. Snubbigt, som tonåringen skulle sagt.

Det som, tror jag, kan fälla en husaffär är:
1. Arbetslaget som sätter upp huset
2. Vädret då huset sätts upp
3. Byggherrens okunskap och ovilja/oförmåga att sätta sig in i sitt livs affär.

Jag har varit inne i älvsbyhus och tycker de känns fräscha. Hur det ser ut nere i krypgrunden kan jag inte veta men det lär väl visa sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.