Enl. monteringsanvisningarna skall bänkskåpen placeras 15 över golv för att därmed hamna på 90cm höjd. Kommer att montera träregel på den höjden för att luta bänkskåpen på. Golvet är dock ojämnt och jag kommer inte att flytspackla det. Största skillnaden i golvet är 1,5cm mellan yttersidorna där bänkskåpen skall placeras.

Jag vill i forumet bekräfta mitt antagande att placeringen av fästregeln i väggen skall sitta på 15cm höjd på högsta punkten, vilket innebär att den sitter på c:a 13,5cm höjd på andra ändens yttersida och därefter anpassa golvsockeln enligt detta.

Är detta antagande korrekt?

Är det något annat jag bör tänka på i samband med ojämt golv i detta fall?

Lämplig skruv/bult (typ och dimension) för montering av väggskåpen? Fästregeln av trä i väggskåpen är 52x20mm (Hagaköket). Väggen är högdensitetsbetong från 50-talet. Vill helst ha snyggt bulthuvud invändigt i skåpet och alltså undvika expanderbult.

Lasse
 
T
Benen är justerbara på bänkskåpen samt att det finns något som heter vattenpass!
 
Tack för snabbt svar! Dock tror jag Du missuppfattat frågan aningen. Frågar härrör inte hur jag får bänkskåpen vågräta, utan huruvida jag skall ta hänsyn till ojämt golv på annat sätt än anpassaning av golvsockeln.
 
Sätt skåpen rakt, snedsåga skåpsockeln. :)
 
Topp! Alltså högsta höjden på sockeln blir 15cm och lägsta höjden 13,5cm?
 
Det är väl upp till dig vilken höjd du vill ha?
 
lsoderst skrev:
Topp! Alltså högsta höjden på sockeln blir 15cm och lägsta höjden 13,5cm?
Helt rätt. Är sockeln 15 cm utgår man från det.
 
Tack FredrikR och picasso! Glad påsk! Nu blir det köksröj...
 
det viktigaste är att du har runt 15 cm där spisen skall stå (om du ej skall ha en häll bara)
börja mäta av golvet å se vart lägsta resp högsta punkten är.
mät 15 cm där lägsta är så blir det mindre i andra änden.
man får såga sparklådan efter måttet som blir.

mvh
snickar estwing
 
Snyggt bulthuvud fixar du genom att använda skruv och plugg. Sen brukar det vara med "skyddslock" för vinkeljärnet i skåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.