Hej!

Jag har letat i manualen till min IVT greenline HT plus värmepump, men hittar inget om hur man går till väga för att tömma radiatorsystemet. Har även letat information på IVTs hemsida utan lycka. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med lite information?
 
Redigerat:
Man brukar nog oftast om vp står i källaren öppna säkerhetsventilen till exp.kärlet samt öppna en avluftning på ngt element högst upp så rinner det sakterliga ut.
Annars finns det avtappningskran inuti vp för själva värmevattnets manteln.
 
Men tappa ur så lite som möjligt, det är ett syrefritt icke korrosivt vatten i radiatorkretsen, var rädd om det.

Protte
 
Lyfter denna gamla tråd...
Kan man tömma radiatorerna utan att stänga av varmvatten i pannan? Tex enbart stänga av cirkulationspumpen?
Min panna har ju bara en cirk pump på varma sidan så jag gissar att varmvattenproduktion stannar om pumpen stannar?
 
Varför ska du tappa systemet ? Tvårörselement kan oftast stängas av med justerventil och termostatventil och tas bort utan att tappa systemet.
Vid ettrörselement tappar man ner så att vattennivån kommer lägre än det aktuella elementet.
Cirkpumpen måste stängas av men pannan borde kunna vara igång för VV så länge det finns vatten i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.