Såg en helt slät, orangefärgad "vp-slang" senast jag var på Bauhaus. Betydligt hårdare än den vanliga flex-slangen, men ändå mjuk nog att förlägga utan bockfjäder. Helt slät både ut- och invändigt, vilket borde underlätta tråddragningen betydligt. Diametern var 16mm såvitt jag kunde se och förstå.

Någon insatt som vet om den är godkänd att använda ?? Är skolad elektriker, har dock ingen behörighet och jobbar inte som det heller längre, men funderar på att använda den i min lägenhet. Minns inte riktigt vad tillverkaren hette. men det började på "volt....".

Glad påsk !
 
Orange låter som den skall användas till telekablage inte till starkström:confused:. Men det kanske bara gäller förläggning under mark?
 
För hundrade gången, det går lättare att dra tråd i en slang än i ett rör, förutsatt att man har lagt slangen på rätt sätt. Naturligtvis ska man vid jämförelsen även ha lagt röret på rätt sätt
 
Man känner sig verkligen varmt välkommen till forumet med ett sånt svar.

Du får gärna utveckla dig lite, så att även en oinvigd som jag kan bli lite klokare.

Glad påsk igen!
 
Att det går lättare att dra tråd i slangen beror på att trådens anliggningsyta mot "väggarna" blir ca hälften i en slang som är rillad jämfört med i ett rör. Det är även viktigt att man fäster slang/rör enligt dom anvisningar som finns dvs. med ca 50 - 60 cm avstånd och att man inte gör tvära böjar. Det med tvära böjar gäller både slang och rör, men det är mycket lättare att göra en tvär böj på en slang så man måste vara mera uppmärksam med slang.
Ps
Det finns massor av inlägg om slang/rör, både kloka och mindre underbyggda.
 
Mikael_L
Välkommen till forumet Helo.

Hoppas du kommer trivas här, och både få ge och ta en massa råd och tips.
(och vips, upptäcker du med fasa att du skickar ditt inlägg #5000 :D)
Glad påsk på dig med.
 
Helo skrev:
Såg en helt slät, orangefärgad "vp-slang" senast jag var på Bauhaus. Betydligt hårdare än den vanliga flex-slangen, men ändå mjuk nog att förlägga utan bockfjäder. Helt slät både ut- och invändigt, vilket borde underlätta tråddragningen betydligt. Diametern var 16mm såvitt jag kunde se och förstå.

Någon insatt som vet om den är godkänd att använda ?? Är skolad elektriker, har dock ingen behörighet och jobbar inte som det heller längre, men funderar på att använda den i min lägenhet. Minns inte riktigt vad tillverkaren hette. men det började på "volt....".

Glad påsk !
Förmodligen är den orangea kabeln inte brandsäker. Jag tror att den är till för att gjuta in i betong. (så är det i allafall i schweiz...)
De brandsäkra rören är vanligtvis grå
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.