Hej alla. Nu börjar jag röra mig utanför mina domäner, nybyggnad, och behöver hjälp att tänka till lite. :)

Vi är precis på väg att påbörja en liten utbyggnad av huset, som blir grovingång och tvättstuga. På den första bilden ser ni ungefärliga proportioner och hur det är tänkt att se ut, bakom "ryggsäcken" så tänkte vi ha lite trädgårdsmöbler eftersom det är söderväggen och det säkert kommer bli trevligt att sitta där och dricka sitt morgonkaffe. Från början funderade vi kring en extremt liten utbyggnad, med plats för i princip bara en tvättpelare. Men efter ett tag tänkte vi om, det kanske är bra att kunna ställa den kommande barnvagnen där och ändå ha plats att sitta och klä av och på en liten knodd med regnkläder? Tyvärr innebär det troligen att vi tvingas bygga in ena köksfönsteret. :( Bild nummer två är nog max storlek för oss, så att det inte ser för klumpigt ut. Det är ca 2,8 x 4 m invändigt. Fyrkanten är måtten på en tvättpelare.

Hur stor skulle ni ha utbyggnaden? Stort med klädvård eller litet med bara en tvättpelare? Eller bara en liten grovingång? Hur skulle ni lägga upp det invändigt isåfall? Tacksam för all input! Från en som inte vet hur det är att vara förälder...
 
  • Åsarp utbyggnad1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utbyggnad1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett lanthus utan köksingång låter lite udda. Saknar ni verkligen en sådan? Eller existerar redan köksdörren intill husknuten i befintlig byggnad?

Svårt att ge tips utan att veta mer om helheten.
 
S
Jag vet inte hur det är i resten av huset, men det ser ju ut att vara ett väldigt stort hus?
Isåfall skulle jag nog satsa på att lägga tvättstugan i något "skitrum" alltså det sämsta rummet ni har i huset :) perfekt att lägga tvättstugan i källaren med bara något litet fönster, det är ju i och för sig bra att kunna gå ut från tvättstugan om man skall hänga tvätt ute på sommaren, men det är väll inte hela världen.
Jag skulle alltså (om ni har utrymme i övriga huset) göra en ganska liten men mysig groventré med bra utrymme att hantera skitiga kläder på sig själv och barnen :) Släng in klinkers och golvvärme så blir det ju super!

Jag tycker rummet är för fint med söderläge, massa ljus och stora fönster för att bli en tvättstuga.
 
Ok, jag försökte begränsa så frågan inte ska bli så stor men då missar man ju förstås helheten. :) Här kommer den.

Det är ett gammalt hus på landet och köksingången finns redan precis som du gissade. Stort på 10x20m. Från början hade vi tänkt oss en liten tillbyggnad bara för att få en groventre för leriga stövlar etc.

Abret är egentligen tvättstugan, som vanligt vad gäller gamla hus. Var ska den placeras? Vi har ett planerat lite mindre badrum m dusch 2,5x3m på nedervåningen som kommer bli kanonfint, och tycker att det är synd att förstöra den med tvätt också. Då kvarstår alternativet tvätt på övervåningen, eller tvätt i tillbyggnaden vilket innebär en del fördelar då det redan är planerat för golvvärme och klinker etc. Dessutom är det nära groventrén och köket vilket vi tillbringar mycket tid i, men ffa, det är nära ut så man bara ta tvättkorgen och gå ut och hänga på baksiden sommartid... Men som sagt, ena köksfönstret byggs in. :(
Något mer du undrar?
 
Sad ant:
Jo vi har källare, med ett litet fönster, men tyvärr är det inte ståhöjd. Inte för de över 1,80 i alla fall. Det är synd, för det finns en ganska mycket plats och dörr ut direkt på baksidan där vi ska hänga tvätten.

Synd, men huset har inget riktigt skitrum. I alla fall inte på nedervåningen. :) Möjligen då det genomgångsrum som vi delat av och ska använda som badrum... Uppe finns ett mindre rum alldeles vid trappen till övervåningen som kan användas som badrum/tvättstuga. Men då finns det inte plats för "klädvård" och hänga får man göra i något annat rum.

Du kanske har rätt, en liten mysig grovingång. Hmm...
 
Om man vill ha en tidstrogen påbyggnad skulle jag föreslå att dels centrera den på gaveln, och dels att lägga ytterdörr enbart mot baksidan. Dessutom ska man var ytterst sparsam med fönstersättningen. Ett enda fönster räcker gott. Ett ganska litet.

Inredningen? En passage in till köket, en klädhylla med bänk där man kan sitta och ta av sig stövlarna, och så en vrå för tvättmaskin och tumlare. Borde väl inte behövas så mycket mer så länge ni inte tänker stenmangla sängkläderna. ;)
 
S
Tittade lite på din blogg! Gud vad fint ni kommer få! Förstår problematiken, mycket gammalt hus som ni vill bevara, det är ju svårt att göra och samtidigt bygga en tvättstuga...
Några ideér:
Kan ni inte höja takhöjden i källaren 10cm genom att gräva lite? Är ni över 180? annars kanske det fungerar ändå? Att ha tvätten i badrummet tycker inte jag heller är en bra lösning. Källaren låter ju perfekt egentligen synd på takhöjden bara...
Annars kanske ni kan göra en tvättstuga i någon av flygel-byggnaderna? Om ni tänkte hyra ut kan ni kanske göra en stor gemensam tvättstuga?
 
Tackar för alla tankar!

Sad ant: Tack. Jo visst har vi har funderat på att gräva i källaren, just nu står de 120 kvm tomma förutom pannan. Men, det är berggrund under... Ang flygeln så har vi funderat på det också, men det blir ett jäkla släpande på tvätt.

Billy: Gjort en skiss utifrån ditt förslag, det är ingen dum ide även om det innebär en del förändringar, till det bättre, i köket. Men det helt klart mer jobb. Dock inte utgång bakåt, jag ingen anledning till det, då måste man ju gå runt hela utbyggnaden för att komma in. Små fönster kan jag hålla med om, men bygger man in ett köksfönster skulle jag nog föredra att få in ljus där genom att ha fler fönster på utbyggnaden.
2: Litet med bara grovingång eller med en tvättpelare
2.1: Liten med tvätt och tumlare till hö
3: Inbyggt köksfönster, får även plats med grov diskbänk
4: Utbyggnaden centrerad. Täcker inget fönster. Behöver bygga om köket en del.
 
Åt vilket håll man lägger utgången beror förstås på gårdsbilden; mellan vilka byggnader och ställen man rör sig. Men en anledning till att placera dörren runt knuten är att man kanske vill få insynshörnan lite familjär och skyddad. Eller att man vill styra besökare raka spåret på huvudentrén.

Om du sätter stort antal fönster misstänker jag att utbygget får mer karaktär av veranda än köksingång. Har ni så ont om fönster i köket?
 
Här kommer till slut bilderna. Försökte "embedda" för första gången men det gick inget vidare...
 
  • Utbyggnad2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utbyggnad2.1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utbyggnad3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utbyggnad4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon fler som har synpunkter eller tankar?

Billy: Jo det håller jag med om, men jag vet inte om en skyddad köksingång uppväger krånglet med att tvingas gå runt hela utbyggnaden. Ett alternativ kan ju vara att ha dörren precis runt hörnet på utbyggnaden förstås. Tack för den tanken, ska göra en skiss ikväll. Har man byggnaden centrerad så kommer ju köksdörren undan lite, då slipper man det problemet. Ang antal fönster så är det precis så jag tänkt, om man bygger in köksfönstret så vore det trevligt med fler fönster på utbyggnaden för ljusets skull, och då kan man skapa en karaktär av veranda istället.
 
Redigerat:
med tanke på vad det kostar att bygga till skulle jag aldrig komma på att bygga till ett tvätrum för +100 000 för att ställa in en tvättmaskin och ett par gummistövlar :).

Använd källare när du nu har en. Även om man är lång kan man väl stå ut att lasta och ta ut tvätten med böjd nacke eftersom det inte tar så många minuter :). Barnvagnen behövs bara i några år och det kan man lösa på annat sätt i ett så stort hus, tycker jag. Är man lerig går man in genom källare som var nog tänkt som dagens grovingång .

Snygga till med klinker på golvet , ljusa väggar, generöst med lysrörbelysning , en avfuktare ( gör nytta för hela källare) för snabb tvätttorkning på linan och tvättpelaren kommer säkert att trivas där. Går det att fixa en tvättnedkast rån badrummet eller hall sparar man på antal besök där nere :).

Har själv en STOR tvättstuga i källaren, ingång från in och utsida , takhöjd 2.1 men med en massa rör vid taket så höjden är inte normal heller. Ett stort plus - tvättmaskinen hörs inte !

Mitt råd - utnyttja dom utrymmen du redan har till något vettigt annars om några år omvandlas källaren till en avlastningsplats för saker som du glömde att du har medan den fina huset "berikas" med i mina ögon onödiga tillbyggnader :).
gaia
 
Jag har suttit och tittat på erat hus och det är ett väldigt fint hus och det är väldigt symmetriskt. Jag kan inte riktigt få grovingången att passa in utan att förstöra husets symmetri.
Går det verkligen inte att använda ert jättehus på något sätt?
 
Tack för era tankar. Jag kan hålla med er i era grundidéer. Men för mig uppstår då en del frågetecken.

- Hur gör man med tvätten på vintern? Källaren är ju på intet sätt isolerad, men håller plusgrader. Man kan nog stå ut med att böja sig när man ska ut med tvätten sommartid, men om man ska börja hänga tvätt i källaren? Eller istället släpa blöt tvätt halvt böjd upp för trappen för att sen hitta någonstans att hänga den?

- Om man nu skulle kunna gräva ur källaren. Funkar det att ha tvättstuga i en oisolerad källare?

- Barnvagnen ordnas på annat vis, håller med, den kommer nog att stå på verandan i vilket fall. Men det vore skönt med en grovingång, det är ju ändå landet och med stor sannolikhet blir det lite djur och så i förlängningen. Alt är grovingång i källaren, bra idé!

- Visst förstörs husets symmetri, iaf till viss del. Och den är viktig, det tycker jag också. Annars hade jag inte grämt mig så. Men väljer man alternativ 4 ovan så behålls den ju ganska bra tycker jag iaf.

- Det ett jättehus, så ibland känns det märkligt med en utbyggnad. Men det är svårt, för då tvingas man förstöra symmetrin invändigt istället. Eller ställa in en tvättpelare i badrummet på nedervåningen då.
 
Redigerat:
Vi har faktiskt tvättstuga i en oisolerad källare. Vi har ett elelement vi kan sätta igång i fall det blir jättekallt, men det gör vi nästan aldirig. Däremot har vi en avfuktare - och tvätten torkar. Sedan har vi dessutom en tvättpelare i ett av våra badrum - det var så när vi flyttade in.De som vi köpte huset av körde all tvätt i källlaren. Sedan byggde de om ena badrummet för försäljningen och då stoppade de in en tvättpelare. Som var helt oanvänd när vi köpte huset. Så de hade fixat att tvätta och hänga tvätt i källaren i femton år.

Håller med om att alternativ fyra är det bästa om man ska göra en tillbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.