Jag har fått två offerter för installation av bergvärme med värmepump

Huset är ett suteräng hus byggt 53, om-och tillbyggt 1992. 3-glasfönster, betongplatta.
Golvvärme (el) på nedervåning, och vattenburena radiatorer på övervåningen.
Bor i Norrköping

De alternativ jag fått är:

1. IVT Greenline HT+E7. + varmvattenberedare 200/90 liter. 140 meter borrhål
Pris 136.000kr

2. Nibe Fighter 1125-6 + Nibe VPA 300/200 varmvattenackumelator. 111 meter borrhål
Pris 117.000 kr

Enligt de som skall sätta in Nibe räcker det med 111 m borrhål, men skulle kunna borra ytterligare 15m för ca 3.000 kr

IVT är ju 7kW och Nibe 6 kW, därav borrdjupet. Dock skall det enligt Nibeförsäljaren räcka med 6kW för huset.

Så vilken offert skulle Ni välja?

Tacksam för alla svar och synpunkter.:)
 
Hur stort är huset? Tidigare energiförbrukning?
Är det angivet i offerterna vad brine temp är vid är vid DUT?

Vi behöver veta lite mer för att kunna hjälpa dig...
 
kompletterar lite. Huset är 153 kvadratmeter, varav 93kvm är på ovanvåningen.
Din andra fråga kan jag ej finna svar på i någon av offerterna. :confused:
 
Om 153m2 är uppvärmd yta så behöver du den kallaste dagen ca 50watt/m2
150x50=7,5kw Detta är din toppeffekt
Med IVT som ger 7kw så behövs mindre elpatron än med Nibes 6kw
Enl. testerna som finns på tex råd och rön så är IVT s 7kw i gämförelse med Nibes 8kw,
6kw är i klenaste lagret enl mig till ditt hus
 
Japp. NIBEn blir nog i minsta laget. Du kan iofs prata med Nibe-offerenten och fråga vad de skulle ha för 8kw ist och ett djupare borrhål.

Vad som är viktigt med ditt borrhål är att det inte blir för kallt, då tappar du effekt. Du ska kunna få en energiberäkning med dessa uppgifter av de som lämnat offerter om de är seriösa.
 
Tack för era synpunkter!
Satt på jobbet och skrev igår och hade endast offerterna med mig.
Jag har fått Energiberäkning från den som installerar Nibe enl följande:
Årsmedeltemp 6
DUT -20
Inomhustemp 20
Framledningstemp vid DUT 55
Returtemp vid DUT 45

Det märkliga i denna energiberäkning är att det står angivet att effektbehovet är 7,1 kW, men de rekommenderar Nibe Fighter 1125-6 (jag är som sagt ingen expert men för mig är det ju inte riktigt logiskt).

Den som levererar IVT har datorkrångel och mailade bara över offerten men ingen energiberäkning skulle försöka ordna det snarast.

Enl Luckyman verkar det alltså som det åtminstone krävs 7kw, så då verkar ju IVT-installatören seriösast, eller?

Skulle man gå upp till 8kw i Nibe modell tillkommer 3000kr + ca 4000 för ytterligare borrning och då blir den offerten ca 124.000. Dvs 12.000 billigare än IVT och 1 Kw extra. Sen är ju fråga vilket märke som är bäst om det nu är nån större skillnad.
 
Redigerat:
Gjorde nu även en beräkning på Eons hemsida och fick bla fram följande:
(räknat på att vi gör av med 28000 kWh per år)

Husets beräknade maximala effektbehov 7 kW
Avgiven effekt jord-/bergvärmepump 4 kW
Effekttäckning 57 %
Energitäckning 98 %
Energibesparing köpt energi 14480 kWh/år
Årlig kostnadsbesparing 17630 kr
Installationskostnad jord-/bergvärmepump 130000 kr
 
Välj den installatör du fått mest förtroende för, det kan vara klokt att ta lite referenser på dem också. Nibe installatören har räknat med en mindre pump vilket ger dig lite mer spetsel för att klara av riktigt kalla perioder, dock klarar systemet att värma ditt hus. 19.000 kr för spetsel räcker i måååånga år. Dock så tycker jag du ska gå upp till 8:an om du väljer Nibe utan tvekan.

Någon större skillnad mellan märkena är det inte, det är mest en smaksak. Det viktigaste är att installatören kan sin produkt så den blir rätt installerad och intrimmad.

Vill du annars ha Tekniken i en IVT men komma undan lite billigare kan du titta på Bosch;)
 
ska du ha 20 grader innom hus?
ska du ha varmare går det ju åt mer energi än dom räknat på (tillar på att du vill ha mellen 21 & 22)

sen så ska du kolla vad pumparna i verkligheten ger, vid 0/50 jag tror niben bara ger 5kW = du bör ha en större.

sen om jag fattat rätt, så har du el värme på botten våningen & ska även ha så i framtiden? eller ska du även värma den med vattenburet?
 
Varför ska du ha bergvärme??
Det finns bra Luft/vattenpumpar idag som håller bra verkningsgrad, som är betydligt billigare
 
Med ROT-avdraget är skillnanden inte så stor mellan en LV och bergvärme. De nya LV har vettig verkningsgrad, men det är ändå bra en bit kvar till bergvärmen. Några generella råd går egentligen inte att ge, utan man behöver räkna på varje installation.
 
Min kompis som installerade en luft-vattenvärmepump i sitt 220 kvm stora hus förra året har flera gånger sagt att han ångrar att han köpte den och inte satsade ytterligare 60.000 kr på att få bergvärme. Han tycker att pumpen bullrar mycket, det stör tydligen mycket när familjen är ute i trädgården på den sidan av huset.
 
danfr244 skrev:
Sen är ju fråga vilket märke som är bäst om det nu är nån större skillnad.
Hej

Ett bra tips som jag utnyttjat är att ringa till en skadereglerar på ngt försäkringsbolag som försäkrar värmepumpar. Då kommer du säkert att få samma svar som jag.

Vad gäller installationen så begär referenser och titta på en installation som de gjort tidigare jag har sett skäckexempel där grejorna är monterade med ögonbindel eller ngt. Jag har också sett riktigt fina installationer.

Jag har precis bestämt mig för IVT men det varierar från år till år vilka pumpar som är bättre eller sämre som vanligt.
 
danfr244 skrev:
Det märkliga i denna energiberäkning är att det står angivet att effektbehovet är 7,1 kW, men de rekommenderar Nibe Fighter 1125-6 (jag är som sagt ingen expert men för mig är det ju inte riktigt logiskt).
Det är nog inte så enkelt att bara titta på denna siffra. På min energiberäkning står det Effektbehov 9,2kW. De valde 1230-8, som ger 8,22kW vid 35 grader och 6,97kW vid 50 grader.

En annan firma: Effektbehov 9,5kW, valde 1215-7 som ger 8,8kW 35 grader och 7,1kW vid 50 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.