När vi ska göra om vårt kök måste vi flytta en del vattenrör, både kallt och varmt och både till kök och till toaletten. Finns det något sätt att "röntga" golv eller väggar för att ta reda på var rören går idag?

Säg att jag skulle hitta rören i golvet. Man får inte lov att skarva ett rör i ett golv för att sen dra det i ny rikting och gjuta ner det i golvet igen, va´? Men om man lägger nytt rör hela vägen, då får man gjuta ner det i golvet, va´?

Mvh
Mats
 
värmekamera, men det är säkert dyrt,
heldragnarör är melodin men använd pex rir eller prisol inte "nakna" koppar rör för betong fräter på rören
 
Mikael_L
Jag funderar ifall en metalldetektor eller regelsökare som klarar metall skulle fixa det. Men antagligen har du en massa armeringsjärn/nät som ger problem.


Inga inbyggda skarvar, det är förbjudet idag.
Ja, inte förbjudet i svea rikes lag, du behöver inte sitta i fängelse, Men det är inte hantverksmässigt enligt dagens normer, så du får sannolikt vissa problem med försäkringsbolaget.
Använder du prisolrör så ska du kontrollera att tillverkaren godkänner dold förläggning, och ingjutning av sin produkt.
 
drakhenke skrev:
värmekamera, men det är säkert dyrt,
heldragnarör är melodin men använd pex rir eller prisol inte "nakna" koppar rör för betong fräter på rören
Värmekamera fungerar på ytliga rör, men annars vill det till att man spolar mycket varmvatten innan golvet börjar värmas upp så det syns (ca 0.05- 0.1 grader). Kallvattenrör är nog ganska kört i de flesta fall. (Jag har jobbat med värmekameror i ca 20 år.)

Slagruta fungerar när det gäller att hitta vattenledningar (och elkablar) utomhus, men inne i ett hus blir det lite för dålig precision.

Metallsökare skulle jag nog sätta en slant på. (Om dom är lagliga där du bor, här är dom inte det.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.