Hej!

På ett tillbygge "friades" jag på byggsamrådet från att ha byggfelsförsäkring eftersom min produktionskalkyl höll sig under 10 prisbasbelopp (hrm... jag justerade kanske lite just med detta i tanken...:) ). Det fanns inga konstruktionstekniska faktorer som krävde försäkringen.

Börjar få kalla fötter, har jag anledning att sova dåligt om natten eller ska jag meddela kommunen en ändrad kalkyl, just för att jag vet att jag kommer att överskrida de 10 prisbasbeloppen? Rör sig om ca 20-30 procent mer...
Detta med tanke på det kommande slutbeviset - tar de med ekonomin i sitt utfärdande? Kommer jag så att säga att "ertappas" med min kalkyl, eller gäller slutbesiktning/slutbevis enbart de byggnadstekniska omständigheterna?

Tacksam för svar!
 
Ser inte att de skulle vara intresserade av din slutkalkyl - byggen kan ju också dra iväg över tid - även om den initiala beräkningen är på xxxx kr

I princip brukar inte kommunen vara intresserade av försäkringen, annat än att dom måste se till att du har en om förutsättningen kräver det...

/K
 
Utfärdande av slutbevis sker endast med de egenkontroller som den kvalitetsansvarige samlat in som grund.
Kostnaden för entreprenaden berörs inte i detta avseende.
 
Ok.
Tack för era svar!

Processen har fortskridit och man lär sig mer och mer under resans gång.
Har förstått att jag till en början var en smula naiv i fråga om kommunens (och för den delen bankens) praktiska erfarenheter runt regelverket.

Hade exempelvis ett mindre kontrakt som kommunen menade skulle ha färdigsställandeskydd.
-"Va, kostar en färdigställandeförsäkring så mycket?! Då skulle du ju få ut mindre än vad du gett i premie om den skulle falla ut. Då är det ju ingen idé!?"
Nej, precis...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.