Har idag sågat mellan 10:00 och 15:00.
10 kubik blev det.
Sågen går bra, men man får fila till kedjan då och då.
Typ en gång i timman
 
Jag måste erkänna att jag aldrig reflekterat över oljudet vid vedhantering...
Av ren lathet har det väl för det mesta blivit efter 09:00 och sällan efter 18:00.

Men om vi inte pratar vedtillverkning i industriell skala under hela året utan för husbehov så tycker jag man ska köra så intensivt man orkar och inte spridda skurar 1h om dagen i flera veckor. Några dars intensivt sågande borde väl grannsämjan tåla.

OK att man inte ska väsnas i onödan på morgonen speciellt på helger, men för mig är det kvällar och helger man har tid med riktigt arbete.

Mycket beror väl också hur man bor, på landet där alla andra också är vedeldare så är väl toleransen lite högre tror jag.

/ATW
 
Framför allt brukar det kunna vara lite längre mellan husen på landet, och tomterna är så stora att det går att stå så att mycket av ljudet täcks bort av diverse bodar och skjul.
 
Swetrot skrev:
Framför allt brukar det kunna vara lite längre mellan husen på landet, och tomterna är så stora att det går att stå så att mycket av ljudet täcks bort av diverse bodar och skjul.
Jag är nog böjd att hålla med.

Jag kan också tänka mig att vedsågandet kan vara droppen...

Grannens perspektiv

Ny kamin, ny rök, sopeldning, sur ved, skräpig vedbacke och sen blir tidiga morgnar med motorsågen droppen som får bägaren att rinna över.

Dock är väl det bästa rådet som vanligt att prata med grannarna det kanske finns de utan kamin som har en vedgen som gillar att klyva ved.

/ATW
 
Snailman
vill man störa grannen så kan man ju göra som en tidigare granne: klippa häcken med motorsåg istället för häcksax... (det gick ju inget vidare, då grenarna böjde sig, så denne fick hålla på lääänge:eek:)
 
Så ,nu var man klar med sågningen.
Sågade några kubik igår, och några idag.
Grannarna fickstå ut med dessa arbetspass
1. 12:00-15:30
2. 10:00-15:00
3. 13:00-15:00
4. 14:00-17:00

Inga hotbrev än, men de kommer nog inte förrän nästa år när ett nytt vedlass landar på tomten,:D


klyvning nästa
 
Ett egentligen helt onödigt inlägg på tråden, men jag ville bara tala om att jag kapade grangolv med gersågen klockan 22.00 utomhus igår, och på söndag går jag nog upp kring 06.00 och drar igång röjsågen.

En av dessa underbara privilegier man har när grannen bor typ 2 km bort - fast å andra sidan är det 5 km till affären när kaffet är slut :p
 
hehe:)
 
Sunt förnuft säger jag bara. Hur mkt själv vill du höra dina grannar såga? Jag skulle få spader att höra en motorsåg i 3 timmar oavsett tid på dygnet. Tror du får tänka om lite, 30kubik!! Ska du starta eget?
 
M
Men det finns ju lokala ordningsstadgan att gå efter, så jag förstår eg inte problemet.. Håller man sig till den, så är det grannarna som har problem, om dom inte står ut med oljudet...

magentis
 
Hemmakatten
Jag tycker sågpassen var mkt humana. Mitt sunda förnuft säger att man självklart måste man kunna vara på sin tomt o såga o hugga ved, klippa gräsmattan mm. Bor man i detaljplanerat område med små tomter så är det utmärkt att göra som templar, dvs. såga i 2-3 timmarspass mitt på dagen. (men eftersom han vedeldar tror jag han bor lite mera glest).
 
Skaffa sågklinga!

En kedjesåg "tuggar" ju nästan sådär en ½ cm till flis i varje kap.
 
Om du har grannar med småbarn, så är det nuförtiden vanligt att dessa sover middag utomhus i vagn. Man kan fråga föräldern om vilken tid det är och om de tror att barnet blir stört eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.