Tar hjälp av detta forum då jag vet att det finns mycket kompetens här....

Min fråga, jag måste köpa en Radonavskiljare till min brunn (eget vatten). Kolfilter rening har jag nog förkastat pga övervakning /byte av kol, när skall det bytas /när är kolet mättat mm.

Nästa alternativ blir luftning av vattnet & då har jag funnit 2 varianter. "Radonett" (finns även en till liknande lösning) för ungefär 26-30 000kr där de luftar vattnet efter hydrofor. Nackdel kostnad samt ev läckage om placering inne i huset.
http://www.radonett.com/Radonett%20A1%20UV.pdf

Det andra alt som det finns mindre information om är "LFS" lösning som syresätter vattnet direkt i brunnen för c:a 13 000 kr. Nackdel, tillräcklig kapacitet att lufta c:a 350 l vatten + tillströmmande vatten!?
http://www.lfs-web.se/index.htm?radonavskiljare-vattenrenare.htm

-Någon som kan tillföra information, är "LFS" lösning bra /vettig eller är det en budget lösning a'la IKEA, man får vad man betalar för & kvalitet kan ev diskuteras!?

//Danne
 
Redigerat:
- Hur mycket radon har du i vattnet?
- Hur stor andel av radonet avlägsnar LFS? Jag ser inga uppgifter annat än att den är "effektiv", men i siffror vad är det?
 
Bra kommentar, LFS säljaren sa att det ger resultat efter en tid annars så får vi häva köpet minus ungefär 1500 kr (frakt kostnad?). Detta tänkte jag enkelt kan kontrolleras före & efter med provtagning. Men visst siffror är alltid lättare att ha.

Hittade nu inte det senaste protokollet (vatten provet) men vet att det var tjänlig med anmärkning mao under 1000 bq.

-Seriösat kanske borde vara att begära offert inklusive vattenprov före samt ett lägsta garanti resultat efter!? Rimlig begäran!?
 
Redigerat:
Jag tycker det är rimligt att köpa funktion - radonrening till viss nivå - snarare än att köpa apparater. Särskilt som vissa leverantörer i sin marknadsföring garanterar viss nivå på reningen. Då ligger det på leverantören att visa att önskad funktion är uppnådd. Enda sättet att göra det är via radonprov. Min leverantör har fått ta tiotals prover innan de nått ner till önskad nivå. De får helt enkelt fortsätta på egen hand tills de lyckats. Köper du prylar blir det du som får köpa pryl efter pryl och betala timme efter timme och resa efter resa tills du endera ger upp eller är nöjd. Leverantörerna brukar skryta över sin kompetens så låt dem visa att de har den.
 
Tack,
men då låter det på dig att man får köpa utrustning /rening med montage & begära resultat. Ja varför inte.....Jag ville spara in på montage kostnad men det kanske man skall undvika i detta fall.

Vilket märke /lösning har du erfarenhet av?
 
Radonett. Jag var fräck nog att ta ett eget prov som visade att det fanns en hel del jobb kvar att göra. Nu är vi nere på tjänligt utan anmärkning.
 
J johanneberg skrev:
Tar hjälp av detta forum då jag vet att det finns mycket kompetens här....

Min fråga, jag måste köpa en Radonavskiljare till min brunn (eget vatten). Kolfilter rening har jag nog förkastat pga övervakning /byte av kol, när skall det bytas /när är kolet mättat mm.

Nästa alternativ blir luftning av vattnet & då har jag funnit 2 varianter. "Radonett" (finns även en till liknande lösning) för ungefär 26-30 000kr där de luftar vattnet efter hydrofor. Nackdel kostnad samt ev läckage om placering inne i huset.
[länk]

Det andra alt som det finns mindre information om är "LFS" lösning som syresätter vattnet direkt i brunnen för c:a 13 000 kr. Nackdel, tillräcklig kapacitet att lufta c:a 350 l vatten + tillströmmande vatten!?
[länk]

-Någon som kan tillföra information, är "LFS" lösning bra /vettig eller är det en budget lösning a'la IKEA, man får vad man betalar för & kvalitet kan ev diskuteras!?

//Danne
Måste fråga, 10 år senare... Men köpte du Lfs watersteril? Isåfall funkar den bra? Hittar inget omdöme om den alls...
 
  • Gilla
Lövis021
  • Laddar…
Har precis startat www.radonbloggen.one en tänkt "one stop shop" för radonproblematik, i brunnsvatten och inomhusluft.

Min ingång var att vattenprover gav 1200Bq/liter brunnsvatten och höga nivåer av Uran och Radium-salter på landet i Stockholms skärgård, samt 5-700Bq i inomhusluften hemma på Lidingö.

Förutom de dyra men effektiva avluftningsmaskinerna, typ Radonett m.fl. tänkte jag att varför så dyra och varför så känsliga för hårt vatten - de lämnar ingen garanti om DH´t är över 10... jag har 22 på landet... Varför kan man inte göra avgasningen direkt i brunnshålet?

Efter många kontakter med strålskyddsinstitutet, SGU och KtH så klarnade bilden och jag hittade idag vid en sökning LFS "watersteril" som ju tråden handlar om. Fick genast bra kontakt med dem, på bloggen kommer så småningom en tabell med jämförelser mellan olika radonsaneringsmetoder, kostnad, effektivitet, servicevänlighet m.m. där sådana värden kommer att redovisas. Tillsammans med problematiken med radioaktiva salter typ Uran, Radium, Bly och Polonium i brunnsvattnet, som ju avluftare knappast alls hjälper mot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.