Nu, efter att ha installerat ny vedpanna i höstas, så kommer vi nu till att installera en extratank hösten som kommer.

Vi har en 800-liters tank, och det räcker ju som bekant inte långt när det är kallt i Dalarna...

Min tanke är en slavtank, lika stor som den nuvarande. större får vi inte in genom dörrarna, och större får inte plats i pannrummet. dessutom så är vedpannan vedmagasin inte så jättestort, så jag tycker det blir bra med ca 1600 liter.

så till mina funderingar:
jag kan ju antingen ha en "ren slavtank", som jag dessutom kan stänga av på sommarhalvåret, så som jag tänkte först. billigt, enkelt och bra.

men sedan så har jag funderat på om jag skulle ha en tank som är förberedd på sol, för framtiden.
Är det då smart att ha solslinga i slavtanken, eller ska man satsa på en extern värmeväxlare senare istället?

Jag har oxå funderat på att fixa mer varmvatten, har en vv-beredare i ack-tanken idag, som bara räcker till 2 duschar när vi går för luft/vatten-pump, lite för lite helt enkelt.
Kan man ha nytta av något i en slavtank till det, eller är det bättre med en förvärmare, eller något annat, på det befintliga systemet?

Det ska tilläggas att sedan vi flyttade in 2002 så har vi lagt ca 180´ på värmesystemet, så vi har nog inte tänkt lägga så jättemycket till, men det känns rätt att bolla tankarna (?!) innan man bestämmer sig.

//Micke
 
2 sekunder efter att Matts loggat in kommer du få svar på dina gåtor Micke.....:)
 
Redigerat:
härlichhhh :)

Åh, måste bara säga, va skönt det är med detta forum! man går å grunnar å så kan man släppa ut alla funderingar över någon mer än stackars frugan :)
 
Väldigt svårt att ge dig nåra råd utan att du beskriver hur det ser ut idag. Men 1600 liter är ju inte mycket vatten.
Sen är det säkert bättre att lägga pengarna på att få veden att funka än att lägga ut det på solleksaker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.