Hej!

Har ni sett denna kurs?

http://www.bvn.se/kulturvast_templates/Kultur_ArticlePage.aspx?id=43301

Snickeri för Skräckslagna

Tror du att du inte kan? Detta är en grundkurs för dig som tycker finsnickeri verkar kul, men inte har någon erfarenhet. Vi tar det från grunden utifrån dina förkunskaper. Vi tillverkar ett användbart och vackert föremål som kräver att vi använder olika verktyg och olika tekniker. Under kursen pratar vi om materialet trä, virkesval och vård av verktyg. Vi använder både maskiner och handverktyg.



Kurstid: Fredag 13 -17, Lördag och söndag 9-16

Kurskostnad: 1500 kr inkl lunch

Plats: Långa salen, Slöjdseminariet på Nääs
Kursledare: Finsnickare Manne Swedberg


Och jag skall gå den. Skall bli så kul.

Fotografier och beskrivning följer.

/mattias
 
Redigerat:
mattiaswahlberg skrev:
[länk]
Tackar för den mycket intressanta länken! :)
En guldgruva för den byggnadsvårdsintresserade.
 
Dom där kurserna såg roliga ut!

Synd att allt skall ligga så långt bort bara :(
 
Ja nog skulle man behöva lära sig från grunden att snickra. Kursen verkar bli redan nu till helgen i Nääs.

Sen blir det tydligen en fortsättningskurs i snikeri den 27-29 november.
 
Hej!

Tillbaka från kursen som började med en chock. Jag var några minuter sen och stormade in och fick se Manne som höll i kursen och 6 kvinnor i blandade åldrar. Inga andra män var där... Men det var tydligen ganska vanligt. Vi vågar väl inte gå på kurs utan står och pular hemma i verkstan. Det brukar väl jag göra också men nu tog jag chansen och så att säga smet hemifrån i 2,5 dygn för 100% snickeri. Det gör man inte alltid annars.

Här kommer i alla fall en liten bild på lokalen och den febrila aktivitet som utbröt nästan omedelbart. Efter en kort introduktion dök de med iver in i varenda maskin som fanns i närheten. Allt från kexfräs, överhandsfärs och plan/rikt fick bekänna färg under kvinnornas grepp. Denna kurs fokuserade på att man skulle få prova på maskiner och olika fogningstekniker såsom tappar, slitsar och sinkning. Boken som finns på bild hade vi som material. Rekommenderas skarpt.

Mer info och förhoppningsvis en skiss av vad jag åstadkom kommer senare.
 
  • Snickerikurs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snickerikurs2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mattiaswahlberg skrev:
Tillbaka från kursen som började med en chock. Jag var några minuter sen och stormade in och fick se Manne som höll i kursen och 6 kvinnor i blandade åldrar. Inga andra män var där... Men det var tydligen ganska vanligt. Vi vågar väl inte gå på kurs utan står och pular hemma i verkstan.
Nåja, kvinnor ska man nog inte underskatta. Det var kanske Emma Snickare och hennes polare du träffade.;)
 
Använder också den där boken, men har irriterat mig på att den är slarvigt översatt. Kan inte påstå att det påverkar användbarheten, men det känns inte riktigt gediget. T.ex. har översättaren blandat ihop kap- och gersåg med radialarmsåg. Men boken
är väldigt användbar.
 
Hur var kursen Mattias? Berätta mer! :) Är själv väldigt sugen på att gå någon form av finsnickeri-kurs.
 
Synd att Härnösand ligger på andra sidan jorden typ. Har mer än en gång sneglat på Logosols kursprogram.
 
Snorunge skrev:
Nåja, kvinnor ska man nog inte underskatta. Det var kanske Emma Snickare och hennes polare du träffade.;)
Nej det var snygga möbler de hade i sin katalog Emma & Co. Hur många sådana firmor finns det runt om i landet? Jag hittar fler och fler om man letar mycket aktivt men jag har själv inte hört talas om speciellt många innan. IKEA kanske tränger bort dem helt från folks medvetande. Priset kanske gör sitt också.

Nåväl tillbaka till ämnet. De kvinnor som gick kursen hade också många kreativa ideer och kändes inte lika låsta i vinkelrätt etc. som man själv kanske är ibland. Nog om könsroller och fördomar.

Kursen hade väldigt högt i tak och låg ribba om man kan säga så. Du kan nog komma dit och inte kunna något alls eller kunna en del men vilja växa i fogningsteknik och annat båda skulle kunna få ut en hel del. Men det byggde mycket på att man med små tips själv skulle försöka och sedan fick man fråga, fråga lite till och fråga igen. Inga pekpinnar och stel pedagogik alltså. Ibland kom det små tips som man försökte memorera. "Sätt inte stämjärnet på linjen när du skall hugga utan sätt spetsen lite mindre än 1 mm innanför linjen för spetsen vill driva utåt och då hamnar du fel om du börjar på linjen." Bra tips!

Fortsättningskursen blir mer inriktad på att verkligen få något färdig med rätt finish. Då hade Manne Swedberg som höll i kursen och som även håller i fortsättningskursen att alla skall få en Nääs-ritning med en liten möbler och bygga den från planka till färdig på 2,5 dag. Låter spännande. Alla deltagare på den kursen kommer att vara fokuserade, det är ett som är säkert. Jag kommer kanske att haka på... Vi får se. :)

Men en sak som kursen väckte i mig är i alla fall lusten att skapa små saker med enbart handverktyg. Jag lärde mig att justera stålen i en rubank av trä m.m. Vilken känsla när spånen samlades runt fötterna. Tog man bort suset från spånsug och kutterns vinande i plan/rikten så kunde man vara förflyttad till slöjdlärarseminariet för 100 år sedan. Nu skall jag bara lära mig att skärpa stål och stämjärn så kommer hela släkten att få askar, pennskrin och annat i julklapp. :D
 
Om jag förstår dig rätt så fick ni lära er att ställa in olika handverktyg och lite tips&tricks till dessa. Ni tillverkade ingen liten pryl då?

Kul att höra att rubankarna finns kvar. Har själv 2 st som är stora som kyrkbåtar.:D

Behandlades det något om svarvning eller om det kommer i fortsättningskursen lr inte alls?:confused:
 
Snorunge skrev:
Om jag förstår dig rätt så fick ni lära er att ställa in olika handverktyg och lite tips&tricks till dessa. Ni tillverkade ingen liten pryl då?:
Jo efter fredagens introduktion fick alla uppdraget att göra en måttsatt skiss på något vi skulle tillverka under lördag och söndag. Målet var att komma en bra bit på väg i alla fall och att måtten skulle stämma...

Snorunge skrev:
Kul att höra att rubankarna finns kvar. Har själv 2 st som är stora som kyrkbåtar.:D
Såg en våldsam rubank nere i Tyskland, Rüdesheim. Den var säkert 1,5m x 0,25m... Undrar vad de gjorde med den? Gigantiska vinfat?

Snorunge skrev:
Behandlades det något om svarvning eller om det kommer i fortsättningskursen lr inte alls?:confused:
Nej tyvärr. Det fanns ingen svarv i lokalen. Eller jo det fanns det men det sats en putsskiva i den.
 
phl skrev:
Synd att Härnösand ligger på andra sidan jorden typ. Har mer än en gång sneglat på Logosols kursprogram.

Jag gick Logosols "Träteknik" i höstas.
Bra kurs, bra ledare, men det är maskinsnickeri. Inte ett handverktyg annat än en klubba för att slå i lite plugg. Och en såg för att kapa dom.

Nu börjar det ju dyka upp lite andra kurser där också, fönstertillverkning mm.

Härnösand ÄR världen ände, ändå kommer jag inte så långt därifrån :D
 
Snorunge skrev:
Om jag förstår dig rätt så fick ni lära er att ställa in olika handverktyg och lite tips&tricks till dessa. Ni tillverkade ingen liten pryl då?

Kul att höra att rubankarna finns kvar. Har själv 2 st som är stora som kyrkbåtar.:D

Behandlades det något om svarvning eller om det kommer i fortsättningskursen lr inte alls?:confused:
Jag gissar att det kommer att hållas en svarvkurs där i September. Se http://www.trasvarvning.se/. Jag kan inte annat än rekommendera den. Skulle ha gått den för andra gången nu i Mars här i Umeå men den blev inställd på grund av för få deltagare:(.
 
Jobbar i dag som grovsnickare på ett litet företag i Uppland. Och har anmält mig till denna kurs i oktober ska bli kul att prova på då intresset för möbelsnickeri och finsnickeri verkar öka med åren......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.