Planerar att bygga skåp, hyllor, skrivbord till ett av barnrummen och i detta montera skjutdörrar, nu till frågan var kan jag hitta lämpliga skenor till mindre skjutdörrar.
Material till dessa byggen tänkte jag mig MDF och sedan sprutlacka det.

Butik i stockholmsområdet alt internet, tacksam för hjälp med inköps ställe samt om det är någon som har bilder på sina trevliga hembyggda skåp, skall gömma leksaker, playstation, controller etc
 
bygga_bo skrev:
Theofils finns i Stockholm, och de har ett riktigt bra sortiment av skjutdörrsbeslag.

[länk]
Om det är ett skåp som inte skall hålla för länge så är billigaste lösningen jag använt att köpa en kort aluminiumlist på bauhaus, såga till korta styrfenor, sätta dessa och möbeltassar undertill på skjutdörren för att underlätta glidet, samt fräsa spår direkt i mdfen på skåpets undersida.

Spåren håller bra (de stärks av du limmar dem). Det som inte är perfekt är att skjutdörren kan gå trögt ibland. Gissar silikonspray hade fungerat.

--- Mats ---
 
Beroende på hur storra dörrar det skall vara så kanske det funkar med beslag för garderober? Jag byggde klart mina i helgen och använde skenor från www.lundbergs.com och så byggde jag egna dörrar av en ram i mdf och la ett laminatgolv som blev riktigt bra (om jag får säga det själv ;)).
 
u95hw
Bilder tack :D
 
Tog några kort med mobilkameran så ni får ursäkta kvallisorten.

Rummet är ca 3600 brett så två uppsättningar skenor har använts. Den övre skruvades i taket och den undre med dubbelhäftande tejp i klinkers. Eftersom det bara är två spår så stod det mellan att ha 4 eller 2 dörrar men jag tänkte att det kan se lite mäktigt ut med två stora som är 1800 breda och 2000 höga.

Ramen biggde jag av 19mm mdf med en tvärslå på mitten och sedan limmade jag och häftade på 6mm laminatgolv från ikea och det blev 25mm, samma som originaldörrarna. Jag jackade ur i nederkant på mdframen så att hjulen blev infällda när golvet kom på. Hjulen är justerbara men märkte att med så här stora dörrar så märks det inte så mycket när man justerar så det gäller att allt e bra från början.
 
  • DSC00482.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00485.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00486.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fields of Anfield Road och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.