Har precis fått hem 9 st enkla, analoga termometrar från Rinkaby med ca 2m sladd för montering i dykrör och som sedan ska placeras i en käck liten hållare utanpå mina inbyggda tankar.

Tänkte jag skulle kolla noggrannheten, så hela kvällen har jag suttit med dem omväxlande i isvatten och kokande vatten... De flesta vidare ca 3-4 grader fel, oftast åt samma håll både på varmt och kallt och jag inser nu att 3-4 grader kanske inte spelar så stor roll. Men börjar det bli bortåt 10 grader som det var på någon så tycker jag det är lite mycket. Vad bör man acceptera i felmarginal - hur noga är det egentligen?

Nu undrar jag var man bör sätta de temometrar som visar mest exakt? Är det uppe, nere eller i mitten?

Hade från början tänkt mig digitala trådlösa stektermometrar (för att kunna ha en display uppe i huset), men frågan är om man får byta batterier hela tiden då?? Någon som har provat, eller har något annat bra termometertips för acktank?
 
Jag har oxå märkt att det verkar vara en stor fel diff på termometrar.
Ang trådlösa stek termometrar så har jag en sådan för att enkelt kunna se när jag behöver elda från övervåningen.Jag behöver byta batteri ca 1 gång per år. Detta är en från Clas O.
 
Tänk också på kapillärrörets placering! Det är ju så att volymen i bulben skall vara mycket större än i kapillärröret, men jag märkte att om jag placerade hela rörhärvan mot tanken så fick jag en rejäl felläsning jämfört med att ha röret på utsidan.

Onoggrannheten syns ju också tydligt då tanken är fullmatad, då skiljer mina cirka 5 grader. Men man lär ju sig hur de visar, så när man hållit på att elda ett tag är det exakta gradtalet inte längre intressant.

Däremot är rökgastempen viktig, där använder jag en digital termometer med termoelement från Conrad.
 
vilken givare har du i från conrad??
 
Något termoelement som gick upp till 500 grader, inte den som levereras med instrumentet
 
Tjena LarsK
Jag har precis som du köpt 9st termometrar från rinkaby eller rättare sagt 11st. Och jag är mycket missnöjd då först 2 och sedan 2 till är helt funktionslösa och dom resterande visar så mycket fel att dom bara är värda att kolla om det är varmt, ljummet eller svalt. Endast två stycken är nära att vara rättvisande tyvärr och dessa har jag valt att ha högst upp, varför jo för mig är det mest intressant att se när tempen kliver över 100°C.

Rinkaby´s termometrar borde inte få säljas det är rent skit. Nu sitter dom där dom sitter så jag kommer inta att riva halva rummet för att få ut dom så en reklamation är inte aktuell för mig.:(
 
Wodda!

Intressant! Har bara byggt in hälften än, och de bör gå att få loss ganska lätt... Är den någon som har testat Baxis, samt vet vad de kostar eller har någon annan bra termometerleverantör?
 
Daddy-R

Är det en sån här du har till rökgastempen? http://shop.conrad.se/websale7/?shopid=conrad-swe&act=product&prod_index=100743&subref=search/termoelement/prod_100743&Ctx={ver%2F7%2Fver}{st%2F3ec%2Fst}{cmd%2F0%2Fcmd}{m%2Fwebsale%2Fm}{s%2Fconrad-swe%2Fs}{l%2F01-aa%2Fl}{type%2Fextern_search%2Ftype}{sf%2F%3Cs1%3Etermoelement%3C%2Fs1%3E%3Cs5%3E1%3C%2Fs5%3E%2Fsf}{p1%2F90e51f7583368ee5b8ec73641270c9eb%2Fp1}{md5%2F781a6fff4f78db0a208e70cdf3ab5a17%2Fmd5}

Eller är det någon annan? Funkar det lika bra med en stektermometer från Classe O?
 
Jag har instrumentet Digital termometer K201, en batterieleminator så att den kan vara på jämt och ett termoelement art nr 120775 upp till 400 deg. Förutom att detta är ett mycket bättre braoha-instrument än en stektermometer så är termoelementet så tunt att du bara klämmer fast det under en sotlucka och slipper dykrör osv.
 
reklamera dina termometrar från r.r!

jag fick åxå 6 termometrar från r.r som visade hipp som happ, dom skickade sex nya som åxå visade olika, jag kombinerade ihop så jag fick 6 som visade samma inom spannet 5° både vid 100° och 0°, av dessa tog jag 3 och 3 till respektive tank så felvisningen per tank blev kring 3°.
till rökrörstermometer har jag en stektermometer från rusta, den funkar perfekt, nu vet jag inte hur exakt den är, men den visar iaf när det är dags att sota=högre temp än nysotat.
ska man ha flera trådlösa kan man ju koppla två battrieliminatorer till dom istället för batterier.
 
Lyft av glasen och kalibrera visarna; lyft dom någon mm och vrid dit dom ska så blir det inte så farligt fel
 
Och har du instickstermometrar så kan du kalibrera dom med sexkanten/skruven längst ut på spetsen.
 
Jag ska slå ett slag för en termometermodul från claes olsson
Jag har använt 6 eller 7 st i flera års tid. Jag tycker de fungerar kanonbra.
Jag tycker att de visar exakta temperaturer.
Jag är helnöjd med dessa termometrar.
Givaren passar in i dykrör och batteriet håller över ett år.


"Termometermodul.
För infällnad/inbyggnad. Temperaturområde -40°C till +100°C. Givare med 3 m kabel. Monteringshål: 69,5x34 mm. Djup: 20 mm. Drivs med ett batteri typ AAA/LR03 (medföljer ej). Storlek: 74x37x23,5 mm. Svart.
Artikelnummer 34-4111 229:- "
 
  • 344111_X_2007-06-26_151425_469.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vill man snittsa till det kan man använda VDO eller motsvarande en mätare kopplad till flera givare med en väljarbrytare
Läsa in/ ut panna topp mitt botten i tank osv,dock lite dålig skala under 40c
 
Har nu bytt till baxis analoga termometrar, vilka känns stabilare. De visade inte exakt de heller när jag testade i kokande/isvatten, men de var alla åt samma håll och ungefär lika mycket 1-2 (3) grader är helt överkomligt. Hursomhelst så tryckte jag in 3 stektermometrar med trådlösa mottagare i tekniktanken också, så du slipper man knata ner i källaren för att kolla om det är eldningsdax. Mkt praktiskt, men jag vet dock inte hur länge batterierna håller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.