Så sant så sant. Tiden får utvisa om påståendet är sant ;)
 
Sådär, då har man gjort klart golvet nu. Nästan i alla fall. 35 timmar tog det för två man. 26kvm golv, varav 4kvm var en hall. Det är även en kakelugn eller vad det kallas i rummet. Är det acceptabelt att det skulle tagit 35 timmar?


Då fick vi riva upp det gamla golvet (råspont, dock inte limmat på bjälkarna som jag trodde) sedan lägga in nya reglar. Skruva läkt på reglarna och sedan i med asfaboard. Efter det isolerade vi och sedan spånskivor. efter det lade vi klickgolv. Resultatet blev kanonbra. Inget svikt i golvet och detta golvet blev lite högre vilket syns vid dörrarna.

Sedan så var det en dörr till köket vid ena väggen. Den väggen är max 3 meter lång och dörrkarmen i den väggen har sjunkt i ena änden. Varför vet jag inte. 1 cm har den sjunkt, men man ser inget i listerna runt karmen att den har sjunkt. Taperna ser ut som innan och allt ser normalt ut, förutom att väggen har sjunkt 1 cm. Den sjönk antagligen eftersom vi inte satte under en stötta där innan vi sågade av golvet. Den väggen är heller inte bärande på något sätt. Någon som har en fundering om hur det kan bli så?
Hur är enklarst att fixa till det sen?

Ska man trycka upp väggen underifrån med en domkraft?
Eller ska man bara sätta en stötta där och sedan flytta upp hela dörren lite?
Finns det någon annat sätt? Golvet sviktar inte där nu i alla fall.

Några tankar?
 
Stora jävla spindlar var det där under i alla fall. 7,5 cm var det största vi hittade. Då mätte vi det längsta måttet vi hittade på dom. Och överallt var dom.
 
Bra jobbat tycker jag!

Spindlar? Fy f..n, tur jag inte var där. Gränsen går vid typ3 cm, sen är det rena monstren :mad:

Vad hände med väggen? Menar du att dörrkarmen har skunkit i ena änden eller har hela väggen sjunkit?
 
Okej gött! Normalt sett är jag inte rädd för spindlar men dom var fan läskiga!

Asså, man kan inte se något täcken på att väggen har sjunkt. Det är bara att ena sidan på dörrkarmen, inte den sidan som dörren hänger på utan den andra sidan har sjunkt 1 cm. Jag tycker det är hur skumt som helst med tanke på att man inte kan se på listerna runt dörren att dom har spruckit i hörnen eller att tapeterna har dragit sig.
 
Hm, märkligt... Vad händer om du tar en kofot och "bänder" uppåt lite försiktigt under karmen? Får du upp din cm kan du väl lägga under en kil. Ändå väldigt konstigt att att det kunde hända eftersom karmen sitter i regelverket...
 
Japp, vi ska testa det nästa gång vi åker ner. Vi tog även bort en karm i ett annat rum och den satt endast med en spik i varje regel. Så det kan hända att dom inte ens har spikat fast karmen här kanske, och att den sedan har sjunkt av sig själv. Vem vet.

Det löser sig nog i alla fall!
 
Aha! Känns som att du lokaliserat problemet = den som satte dit karmen!

Lycka till!
 
M
Ett annat förslag...
På med board i "botten", spika på golvet. å fyll allt med vattenbaserat skum. Ingen risk för mögel eller fukt, ingen risk för att det blir golvdrag, då det blir isolerat ini minsta skrymsle. Dessutom billigt, enkelt å snabbt gjort... Har själv fått skumsprutat i en torpargrund , å med den vetskapen, skulle jag aldrig ens tänka på att isolera med nåt annat :) Fy sjutton så enkelt å bekvämt, mot böket med annan typ av isolering.

magentis
 
Okej, vad är det för isolering då? Aldrig hört talats om det. Kan man isolera så själv eller måsta en firma göra det?
 
M
Fisk3n skrev:
Okej, vad är det för isolering då? Aldrig hört talats om det. Kan man isolera så själv eller måsta en firma göra det?
Om det är mitt inlägg du undrar över, så finns säkert nån firma i din närhet som åker runt å utför skumsprutning.., kolla på Internet.. Det var det några år sen jag fyllde golven, så vem vet, det kanske har ersatts med nåt annat, eller helt försvunnit. Bra var det i vart fall, om det gjordes på rätt sätt.. Men rätt ökänt, för att många lycksökare var ifarten å gjorde skitjobb, så det fick en hel del kritik... Möjligen har det helt ersatts med sån´t här: http://www.isopol.nu/

magentis
 
Eller kan du lägga lösull. Jag tror det finns på säck om du vill göra det själv, eller kan du be någon spruta in det. Fast magentis skumisolering kanske är ett bättre alternativ, tänkte mest om det hade gått ur tiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.