Hejsan

Vi köpte vårt 70-tals hus för snart 3 år sedan, besiktigat och klar. Det fanns en anmärkning på att det varit ett läckage vid murstocken som sedemera blev åtgärdat. (Den bit av murstocken man ser in mot köket är renoverad)
Helt ok tyckte vi då fatigheten var besiktigad och klar.

Igår rev jag ner gipstaket i badrummet, och såg att även där runt murstocken så har dom varit och lagat. ( ser så ut iaf). MEN, det trillar ner bitar från murstocken, gipset var alldeles svart och mjukt samt träväggen som satt under våtrumsmatta och gips var svart och spikarna var rostiga.

Jag är nu orolig för hur det ser ut i de andra två hörnen på murstocken som jag inte ser.

Kan detta rankas som ett dolt fel?
Om det gör det, hur går man vidare? Är det med säljaren direkt eller med mäklaren?


Tack på förhand.

/pelle
 
Thomas59
Tveksamt om det är dolt fel, borde ha varit lätt att upptäckas vid en överlåtelsebesiktning.

Genomförde ni ingen EGEN besiktning vid köpet?
 
Thomas59 skrev:
Tveksamt om det är dolt fel, borde ha varit lätt att upptäckas vid en överlåtelsebesiktning.

Genomförde ni ingen EGEN besiktning vid köpet?
Lite svårt att besiktiga tak och takgips utan att först riva ner taket?:confused:
Förstår inte hur du menar med egen besiktning?
Det syntes inget utanpå, fanns ingen lukt utan det var först när gipset togs ner

Inte ska jag väl behöva riva ner inredningen för att kontrollera fukt mm ?

Då kan jag lika väl bygga nytt hus, :D
 
Nu är det ju inte ett nytt hus ni köpt och var det lite fuktproblem så kan man ju misstänka att det finns mer... vilket leder till utökat undersökningsansvar.

/ATW
 
ArneTW skrev:
Nu är det ju inte ett nytt hus ni köpt och var det lite fuktproblem så kan man ju misstänka att det finns mer... vilket leder till utökat undersökningsansvar.

/ATW
Som innebär att man ska behöva riva ner tak, lyfta golv, osv osv i hela huset för att
jag som köpare inte ska ha något ansvar? Låter helt befängt om du frågar mig?

Enligt säljaren var felet åtgärdat (finns skrivet), alltså bör jag kunna utgå från att så är fallet?

Samt att huset är besiktigat, utfört av fackman vid köpet?

Nu tror jag inte det är så farligt och jag byter taket själv under min renovering, men ändå?
Det känns knas om säljarens ansvar minskar i takt med huset ålder, även om säljaren erkännt att ett fel ska vara åtgärdat?:cool:

/pelle
 
"Enligt säljaren var felet åtgärdat (finns skrivet), alltså bör jag kunna utgå från att så är fallet?"

Läcker det fortfarande? Om inte har de ju åtgärdat felet som de säger. Har de sagt att de sanerat allt efter läckaget?
 
Redigerat:
Vad vill du att säljaren ska göra/betala?

Var kommer vattnet ifrån?

utifrån via taket/murstocken eller frpn badrum?

/ATW
 
funkypirate skrev:
Som innebär att man ska behöva riva ner tak, lyfta golv, osv osv i hela huset för att
jag som köpare inte ska ha något ansvar? Låter helt befängt om du frågar mig?
Välkommen till husägarklubben :)
 
funkypirate skrev:
Hejsan

Vi köpte vårt 70-tals hus för snart 3 år sedan, besiktigat och klar. Det fanns en anmärkning på att det varit ett läckage vid murstocken som sedemera blev åtgärdat. (Den bit av murstocken man ser in mot köket är renoverad)
Helt ok tyckte vi då fatigheten var besiktigad och klar.

Igår rev jag ner gipstaket i badrummet, och såg att även där runt murstocken så har dom varit och lagat. ( ser så ut iaf). MEN, det trillar ner bitar från murstocken, gipset var alldeles svart och mjukt samt träväggen som satt under våtrumsmatta och gips var svart och spikarna var rostiga.

Jag är nu orolig för hur det ser ut i de andra två hörnen på murstocken som jag inte ser.

Kan detta rankas som ett dolt fel?
Om det gör det, hur går man vidare? Är det med säljaren direkt eller med mäklaren?


/pelle

Dolt fel är beroende av husets ålder o övriga skick. Om ingen renoverning gjorts sedan 70 så tror jag man kan räkna med fuktproblem.

Det i kombo med att ni tydligen blivit varse om fuktproblem kan nog vara er till last.....

Men när man köper ett hus från 70 så är det väl troligt att det är probelm med badrum o så. jag tror att livstiden på ett badrum räknas till max 20-30 år.
 
Jag tror inte det är lönt att driva detta, det finns ingen ny fukt utan det är sviter sen läckaget
för 4-5 år sedan.

Pratade med säljaren som svor sig fri från allt ansvar och bedyrade sin oskuld.
Blev mest förbannad och la på....

Jag fick dock veta att dom lagat det själva men "gjorde så gott de kunde" och måste ha missat att byta brädor/tak. Trots att dom varit där och lagat.

Sicka skojare, tur man inte behöver umgås med dom mer ;)

Blir takrenovering i Påsk, alltid kul att spendera vårsolen inomhus
 
Thomas59
funkypirate skrev:
Lite svårt att besiktiga tak och takgips utan att först riva ner taket?:confused:
Förstår inte hur du menar med egen besiktning?
Det syntes inget utanpå, fanns ingen lukt utan det var först när gipset togs ner

Inte ska jag väl behöva riva ner inredningen för att kontrollera fukt mm ?

Då kan jag lika väl bygga nytt hus, :D
Som tidigare påpekats innebär troligen de befintliga fuktskadorna att ni har en utökad undersökningsplikt. Troligtvis spelar det dock ingen roll då, som någon ovan påpekat, man får räkna med att badrummet är i slutet av sin livslängd.

Du skriver "Vi köpte vårt 70-tals hus för snart 3 år sedan, besiktigat och klar" och jag tolkade det som att ni köpte ett hus som var besiktigat av säljaren/alt genom mäklaren, inte på uppdrag av er.

En överlåtelsebesiktning SKALL göras på uppdrag av KÖPAREN. Att godta/överta en besiktning gjord åt någon annan eller i något annat syfte innebär att ni inte uppfyllt er undersökningsplikt i samband med överlåtelsen.

Vad gäller dolda fel har överlåtelsebesiktningen iofs inte så stor betydelse.
 
Om det inte luktar ngt så hade jag tänkt och gjort så här: De kanske inte använde primer eller annan fuktspärr i taket och gipset blev blött. Ta bort och gör om. Sedan vet du ju ar du ska leta om det börjar lukta mögel/fukt och åtgärda det isåfall då.
 
En överlåtelsebesiktning SKALL göras på uppdrag av KÖPAREN. Att godta/överta en besiktning gjord åt någon annan eller i något annat syfte innebär att ni inte uppfyllt er undersökningsplikt i samband med överlåtelsen.
Inte bara det för det är endast beställaren av besiktningen som kan kräva skadestånd för saker som besiktningsmannen har missat. Så även om det nu skulle vara så att det inte är ett dolt fel utan något som man hade upptäckt vi den besiktning (alltså har besiktningsmannen missat det) så kan man inte göra något åt det om man inte står som beställare av besiktningen.

- M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.