Skall plantera en häck och det troligaste alternativet är oxel. Men det är ett par saker med just oxel som jag haft svårt att få bra svar på:

Vad är egentligen skillnaden mellan vanlig oxel (Sorbus intermedia) och häckoxel (Sorbus mougeotii)? Jag vet att häckoxeln inte blir lika hög och är lite mer smalväxande, men skiljer sig deras egenskaper mycket åt vad gäller sådant som lämpliga jordtyper? Har fått lite motsägelsefulla svar på detta.

Och så något som visat sig väldigt svårt att få svar på: hur snabbt växer de? Kan någon svara på hur lång tid det kan ta för en häck att bli två meter (under normala förhållanden) vore jag väldigt glad. Bor i Skaraborg, zon 2-3.
 
För att oxelhäcken ska bli riktigt tät och fin så släpper man bara upp den ca 10-20 cm vart år. Så det spelar egentligen ingen roll hur mycket den växer på ett år, man klipper ändå bort det. Det går också att låta oxel först växa till önskad höjd och sedan börjar klippa, men då blir den inte lika tät.

Avenbok däremot klipper man absolut inte förrän den har uppnått önskad höjd. Den kommer alltså snabbare upp i höjd. Däremot får man finna sig i att de första åren är häcken endast en gles rad med pinnar. Vet inte riktigt hur lång tid det tar innan en sådan häck blir riktigt tät. Växtplatsen har betydelse. Blåsigt läge gör att allt växer långsammare.

E-plantas sortimentslista har bra växtbeskrivningar över de olika oxelsorterna. Att beställa e-plantemärkta häckplantor är något dyrare, men då är man säker på vad man får, och behöver man vid ett senare tillfälle komplettera plantor så vet man att man får samma sak igen.
http://www.eplanta.com/
 
Redigerat:
Hej.

Har kämpat med en oxel i många år nu och den har tyvärr den egenheten att den kryper uppår hela tiden, du kommer att behöva beskära ner den med jämna mellanrum (10år) och då ganska brutalt om du vill ha den på en prydlig höjd. Annars är det klart snygg om den är välskött och klippt kantig eller med "platt "ovansida. Rund ser den inte så vårdad ut.
 
Sommartorparn skrev:
För att oxelhäcken ska bli riktigt tät och fin så släpper man bara upp den ca 10-20 cm vart år. Så det spelar egentligen ingen roll hur mycket den växer på ett år, man klipper ändå bort det. Det går också att låta oxel först växa till önskad höjd och sedan börjar klippa, men då blir den inte lika tät.

Avenbok däremot klipper man absolut inte förrän den har uppnått önskad höjd. Den kommer alltså snabbare upp i höjd. Däremot får man finna sig i att de första åren är häcken endast en gles rad med pinnar. Vet inte riktigt hur lång tid det tar innan en sådan häck blir riktigt tät. Växtplatsen har betydelse. Blåsigt läge gör att allt växer långsammare.

E-plantas sortimentslista har bra växtbeskrivningar över de olika oxelsorterna. Att beställa e-plantemärkta häckplantor är något dyrare, men då är man säker på vad man får, och behöver man vid ett senare tillfälle komplettera plantor så vet man att man får samma sak igen.
[länk]
Tack för svaret!

Jag trodde att oxel hade samma växtsätt som avenbok och alltså absolut inte skulle toppklippas förrän man nått önskad höjd, men det skiljer sig alltså?

Annars vore just avenbok mitt förstahandsval om det inte vore för att jag fått höra att det inte är så lämpligt att plantera i lerjord som det är här. Å andra sidan har jag från annat håll fått höra att med ett tillräckligt dimensionerat planteringsdike där man blandar i planteringsjord och torvmull så går det utmärkt... Men jag vill inte chansa med 40 meter häck så tills/om jag får det övertygande utrett så är det oxel som gäller.

Jodå, eplantor har jag allt tänkt att det blir.
 
Redigerat:
Ursäkta att jag gräver upp den här stackars tråden från sin eviga vila. Om det nu blev oxel som häck, skulle man kunna få en statusuppdatering på hur lång tid det tog innan den nådde sin önskade höjd? Några andra besvär?
 
M malmbergt skrev:
Ursäkta att jag gräver upp den här stackars tråden från sin eviga vila. Om det nu blev oxel som häck, skulle man kunna få en statusuppdatering på hur lång tid det tog innan den nådde sin önskade höjd? Några andra besvär?
Tyvärr har TS inte varit inne på BH på 12 år 😉.
 
yonna yonna skrev:
Tyvärr har TS inte varit inne på BH på 12 år 😉.
Hen är nog invuxen.
 
  • Haha
malmbergt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.