Vi ska konvertera från direkt el till fjärrvärme.....Och har lite funderingar.:confused:
Hur räknar man ut hur många vattenbvurna elradiatorer man behöver?

Sen funderar vi på om vi ska köpa egna element och installera detta "privat" dvs, vi köper inte "hela" paketet från leverantören. Var hittar man isf billigare element? Totalkostnaden från lev. är 5.500kr/element. Lönar det sig eller blir det bara krångligt. Hur blir det då med bidraget på 30 %

Vattenburen golvvärme? Hur går man till väga om vi vill lägga in det i ett rum?

Vore tackam för svar.....:)
 
tinlun skrev:
Vi ska konvertera från direkt el till fjärrvärme.....Och har lite funderingar.:confused:
Hur räknar man ut hur många vattenbvurna elradiatorer man behöver?

Sen funderar vi på om vi ska köpa egna element och installera detta "privat" dvs, vi köper inte "hela" paketet från leverantören. Var hittar man isf billigare element? Totalkostnaden från lev. är 5.500kr/element. Lönar det sig eller blir det bara krångligt. Hur blir det då med bidraget på 30 %

Vattenburen golvvärme? Hur går man till väga om vi vill lägga in det i ett rum?

Vore tackam för svar.....:)
Om du idag har el-element så borde du väl byta ut dom mot lika många vatten-element. Annars är det ju ett element under varje fönster som gäller plus då några andra ställen, tex toalet m.m.

Här i kommunen tror jag att priset per element var 4000:- för dom som drog in fjärrvärme i somras så det är möjligt att det går att få billigare än 5500 för din del. Begär pris av några firmor.
 
Hej.
Begär in pris från olika rörfirmor.
Jag fick mitt 30%:iga bidrag från länstyrelsen igår.
Bytte 1 mot 1,elradiator mot vatten. I2 större rum så blev det enklare att sätta fläktkonvektor.

Betalade 55kkr för 10 radiatorer och 2 fläktkonvektorer installerat av rörfirma + 54kkr för fjärrvärmen anslutning och växlare.
 
Fråga den ni köper elementen/radiatorerna av!
Dimensionen beror på framledningstemperaturen på radiatorvattnet. Varmt vatten = små element. Mindre varmt vatten = stora element. Kan inte fjärrvärme, men skulle tror att vattnet håller en ganska hög temperatur.

/Pontus
 
Nix, fjv = kallt vatten..
 
Vad menar du med kallt vatten???
 
Ja va fan vet jag :D mellan 20-45 gradigt (ut i systemet etc.) vatten kallar inte jag varmt? Glad Påsk :)
 
Redigerat:
OK, bra att veta!
Satsa på "överdimensionerade" (eg rätt dim men stora) radiatorer med fjärrvärme med andra ord.

/Pontus
 
Finns nog betydligt mer värme än så att hämta. 45 grader räcker ju inte till varmvattnet.

Här i Jönköping håller fjärrvärmen dryga 100 grader i produktionsändan vintertid. Att det skulle halveras innan abonnenterna verkar orimligt.
Fråga leverantören av fjärrvärme.
 
Fjv borde inte vara kallare på sekundärsidan jämfört mot vattenburen elvärme eller pellets,olja,ved, vad som helst.....
Primärsidan är upp mot Ca:100 gr, beroende på utetemp.
Jag vet ingen som har vattensystem som har fått dimensionerat om det för att man har kopplat in fjv!!!
 
Inkommande till huset håller ju mellan 70-95 grader (v-vattnet är separat) men det du skickar ut till elementen/golvärmen ska ju va så låg som möjligt, fast du ska ha bra innetemp :)

ps. läs "fjärrvärme iställningar?" i ett tidigare forum förstår du...;)
 
OK, OK! ;-)
Jag har som sagt aldrig befattat mig med fjärrvärme! :)
Tack för infon!

/Pontus
 
Tja. Det blev en hönan eller ägget fråga.

zappafan verkar ha ett värmesystem som är dimensionerat för låg temp, 20-45 grader. Därmed är det den temperaturen på vattnet som skickas ut till radiatorer/golvvärme. (lågtempsystem)
Om någon däremot byter ut sin oljepanna som levererar mycket högre temperatur måste radiatorerna då fortsätta matas med högre temperatur, kanske 60-70 grader. (högtempsystem)
Fjärrvärmen har inga problem att leverera den temperatur som behövs.

Om man nu som tinlun ska dimensionera ett nytt system så kan man tekniskt sett välja vilket man vill av dessa. Däremot tror jag fjärrvärmeleverantören har regler eller rekommendationer om hur systemet skall/bör dimensioneras.

Men läs tråden zappafan hänvisar till, den här bra. Ställa in fjärrvärmen
 
Redigerat:
Nej bor i ett gammalt hus som har/haft flis/olja/el/ved så inte är det dimensionerat för fjv direkt, man har ju lärt sig från forumet (Ante B) att ju "kallare" vatten du skickar ut med bibehållen temp = billigare & mindre förlust av energi för uppvärmning...:surprised:
 
Har du haft ved olja mm så är det nog anpassat hyfsat för f-värme....nema problema;)
F-värme passsar för bägge systemena lägtemp/högtemp....Sen gör det inte så mycket i förluster med nån grad högre framledning...du värmer ju huset ..inbesparing =om man har 20 C eller 25 C inne då gör det skillnad...ca 25 % skillnad i förbrukn....
Sen vill f-värme ägarna ha så låg retur temp som möjligt så dom kan skicka in så låg tillopptemp dom bara kan...den brukar ligga runt 75-85 C inkommande vintertid ...vad jag märkt på dom anläggning jag sett (Men det lärde variera) förståss.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.