Vi har idag självdrag i badrummet, eller självdrag och självdrag, så mycket drag är det inte... Nu ska vi inreda ovanvåningen och då är det inte så festligt att ha en ventilationskanal gående rakt genom vinden. Nu tänkte jag byta ut dagens ventil i taket mot en paxfläkt eller motsvarande på ytterväggen i badrummet. Är det en vettig lösning?

Om informationen jag givit inte räcker för att ge ett vettigt svar, vad är det mer för input som behövs?

Tack på förhand.
 
  • Gilla
Friteradräka
  • Laddar…
Ingen som har koll på om detta är möjligt?
 
Kombinerat självdrag och pax är bäst.
Men vill du inte ha kanalen och inte har någon murstock är en fläkt ut genom väggen ok, glöm inte kallrasskyddet bara.
Eventuellt kan du köpa en som kan gå på lågt varvtal som är på hela tiden och som kan sättas på snabbare vid behov.
 
Är det bara badrummet som är bekymmret är väl en PAX-fläkt helt OK. Som Puu skriver kan den ju gå på låga varvtal för jämnan och i alla fall ge ett litet luftombyte i huset, för att gå upp på högre varvtal vid behov genom t ex fuktstyrning eller koppling till belysningen med fördröjning.

Men tycker ni att självdraget är otillräckligt (det är det alltid på sommaren!) och inte vill vädra två ggr om dagen kanske det är bättre med en helhetslösning när ni ändå ska inreda övervåningen? Det finns säkert något sätt att dra kanaler genom garderober eller liknande från bottenvåningen och finns det verkligen inte plats längs upp vid taknocken för ventilationsrör, ovanför den tilltänkta ovanvåningen, eller längs sidorna?

/Pontus
 
I kattvinden skulle det kunna funka, jag tänkte bara att eftersom det är badrummet som framförallt behöver ventileras så ville jag lösa det.
 
P
Är det bara badrummet du vill ventilera är ju en PAX-fläkt billigt och enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.