Jag postade detta på VVS-avdelningen, men borde väl ha lagt det här på en gång. Det verkar vara bättre svarsfrekvens här, vi får väl se. Till frågan:


Jag ska dra elementrör till en handukstork. Är det okej att ha ren koppar vid genomföringen eller ska man ha kvar plasten på ett prisolrör?

Jag har nämligen 2 gamla rör, ett prisol och ett plusprisol och undrar om jag kan använda dessa och hur.
 
Jag frågade LIP vars tätskiktssystem vi använder och dom svarade att man skulle ta bort plasten från prisolröret i samband med tätskiktet. Vi har haft plast på rören genom väggen men skalar nu av den ner till ett par milimeter över golvet/väggen.

Nån som tycker annat?
 
Det finns färdiga tätningar av gummi för rör som man trär på innan man lägger tätskicktet. Då kaklet är klart finns det snygga täckbrickor av kromad plast, enkla att kränga över rören efteråt.
 
"Det finns färdiga tätningar av gummi för rör som man trär på innan man lägger tätskicktet."

Är det "vanliga" rörmanschetter som är av gummi och fiberduk eller finns det några andra typer av gummitätningar? Jag har lagt rörmanschetter på halvhårda kopparrör, men inte lagt det tjocka tätskiktat ännu. Det är väl inte något jag missat som jag måste tänka på nu?
 
hej grannen tog bort plasten på prisolen o det sluta med att det låg o skavde hål på röret efter 1 år,men det hålet var anpassat precis till röret.
 
Behåll isoleringen så slipper du kondens i genomföringen.
 
BAS skrev:
Det finns färdiga tätningar av gummi för rör som man trär på innan man lägger tätskicktet. Då kaklet är klart finns det snygga täckbrickor av kromad plast, enkla att kränga över rören efteråt.
Du har inte en websida där jag kan se de där täckbrickorna ?
 
Det kan inte skavas hål på rör som ligger stumt som de ska göra. Jag har plast till min handukstork men principen är densamma. Jag är ganska säker på att det är som LIP säger att isolering ska bort, annars kanske vatten kan krypa innanför denna eller nåt.

Har ett par bilder här som visar hur jag gjorde, tyvärr saknade jag visst en bild på när det är "manchettat" men visar en bild av hur det ser ut där det sitter koppar:
 
  • badrumstork_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumstork_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumstork_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumstork_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrumstork_5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.