Hej jag har lite funderingar på att bygga ett eget festool mft-bord modell större.
D.v.s. en stor mdf skiva med en massa hål i för att kunna använda till att spänna fast större objekt med hjälp av festools spänntvingar.
Detta för att slippa köpa 4 nya festoolbord som är lite mer kostsamt.
Har någon gjort detta och har tips på benkonstruktion är jag tacksam.
 
Jag har köpt 2st 2m MFT alu profiler och 4 st hörn. Hålen i MDF´en kommer jag att fräsa ut med en laserskuren mall så hålen kommer som på originalbordet. Bordet kommer att hamna runt 1200x800mm. Bordet kommer att stå på en ö av skåp som i sin tur kommer att ha hjul på sig.... Aaaaahhh det kommer att bli skitbra (när jag får tid :( )
 
Masses skrev:
Jag har köpt 2st 2m MFT alu profiler och 4 st hörn. Hålen i MDF´en kommer jag att fräsa ut med en laserskuren mall så hålen kommer som på originalbordet. Bordet kommer att hamna runt 1200x800mm. Bordet kommer att stå på en ö av skåp som i sin tur kommer att ha hjul på sig.... Aaaaahhh det kommer att bli skitbra (när jag får tid :( )
Jag har en mycket enklare (sämre) konstruktion, en spånskiva med hål i, på en Wolfcraft hopfällbara arbetsbänk, som spänns fast med en träregel skruvad på skivan. Det ger mig inte en Festool MFT-lösning, men det ger mig tillgång till spännfunktionerna, vilket ihop med rälsen ger rätt mycket.

Har tittat på att köpa Festools profiler, och har sett att i USA kan man köpa bara ben/skiva/profiler som ett paket, utan vinklar, rälsar, ...

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag har en mycket enklare (sämre) konstruktion, en spånskiva med hål i, på en Wolfcraft hopfällbara arbetsbänk, som spänns fast med en träregel skruvad på skivan. Det ger mig inte en Festool MFT-lösning, men det ger mig tillgång till spännfunktionerna, vilket ihop med rälsen ger rätt mycket.
Jag har gjort något likande fast jag kaserade den ursprungliga skivan på arbetsbänken (B&D i mitt fall) och skruvade ihop en förhöjningsram för att slippa få ont i ryggen. Avslutade med en hålad MDF borrad med höverhandsfräsen och en enkel jig.

Mats Bengtsson skrev:
Har tittat på att köpa Festools profiler, och har sett att i USA kan man köpa bara ben/skiva/profiler som ett paket, utan vinklar, rälsar, ...
Alla delarna finns att köpa som reservdel...
 
ottot skrev:
Jag har gjort något likande fast jag kaserade den ursprungliga skivan på arbetsbänken (B&D i mitt fall) och skruvade ihop en förhöjningsram för att slippa få ont i ryggen. Avslutade med en hålad MDF borrad med höverhandsfräsen och en enkel jig.


Alla delarna finns att köpa som reservdel...
Så brukar det vara, och för de gamla MFT har jag sett det även i Sverige. Men inte för MFT/3. Kan vara att jag är dålig på att hitta på webbsidan, men jag har faktiskt letat.

Apropå förhöjningsram: I går innan den här tråden började startade jag också på en förhöjningsram, dels för att Wolfcraften är lite för låg, dels för att när jag tynger skivan för långt ut i kanterna får jag en icke-plan yta.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Så brukar det vara, och för de gamla MFT har jag sett det även i Sverige. Men inte för MFT/3. Kan vara att jag är dålig på att hitta på webbsidan, men jag har faktiskt letat.
Du hittar reservdelar under Service > Reservdelskatalog i menyn till vänster. MFT finns sedan under Workplace organisation.

/Otto
 
ottot skrev:
Du hittar reservdelar under Service > Reservdelskatalog i menyn till vänster. MFT finns sedan under Workplace organisation.

/Otto
Tack, tittade och hittade. Måste erkänna att jag trots det är bekväm nog att tycka att "MFT/3 basic table" är en enklare metod att knåpa ihop det som blir ett mft 3 utan att behöva få med skenan och vinkelarmen och det som inte behövs för att bygga ihop bordet med ben och platta.

Dessutom, har hittills tyckt det varit lätt att hitta den typen av delar som delförsäljningar utan att behöva gå in i reservdelskatalogen (vilket jag aldrig gjort), och minst i USA finns det även för MFT-3, vi har det för de gamla MFT-borden..

--- Mats ---
 
Tack för alla tips.
originalprofilerna verkar ju lockande om de inte är för dyra.Har ni någon länk till dessa?
 
ikeahantverkaren skrev:
Tack för alla tips.
originalprofilerna verkar ju lockande om de inte är för dyra.Har ni någon länk till dessa?
Kolla i Festools reservdelskatalog (tyvärr kan man inte länka in i den, men du hittar nog...).
 
Har kommit en liten bit på vägen nu mtp ritningar osv.
Bifogar en bild på mallen som jag nämnde ovan.
Tanken är att man med hjälp av en fräs gör hålen i de 5 första hålen som har nedsänkning. Efter det trycker man i de 5 cylinder stoppen och fräser resten. Givetvis kan cylinderstoppen inte sticka ovanför plattans överkant för då kan ju inte fräsen ligga plant , men det är en bagatell sak som är snabbt fixat. Grundiden är lagd iallafall...
 
  • MFT_MDF_byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Table_byggahus.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Masses skrev:
Har kommit en liten bit på vägen nu mtp ritningar osv.
Bifogar en bild på mallen som jag nämnde ovan.
Tanken är att man med hjälp av en fräs gör hålen i de 5 första hålen som har nedsänkning. Efter det trycker man i de 5 cylinder stoppen och fräser resten. Givetvis kan cylinderstoppen inte sticka ovanför plattans överkant för då kan ju inte fräsen ligga plant , men det är en bagatell sak som är snabbt fixat. Grundiden är lagd iallafall...
Tjusig ritning.

En förbättring kanske kan vara att ha hyllor för de enskilda "systainrarna" - detta eftersom du ovillkorligen alltid kommer att behöva den som är underst!:)
 
  • Gilla
Perplexed och 1 till
  • Laddar…
Och kanske svetsa en ram för att lägga skivan på..
Bara en MDF-skiva som hänger i kanterna där vill man inte tvinga fast nått som man vill ha rakt.
Fast det är väl tanken kan man to..
 
Micke 184:
Helt rätt jag ska ha beslag för varje Systainer så man lätt kan ta fram den som behövs.

Krillew:
Köpte 2st 2m MFT profiler som ska kapas till, dom är bara inte inritade.
 
Redigerat:
Vart hittar man mått på hål och "pitch" till skivan ?
 
Hålen har c-c 96 och dia 20mm (är ganska säker iallafall) Vad menar du med pitch?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.