Jag ska bygga nytt kök och har tänkt att ha inbygnadsugn+häll, frågan är hur jag gör med elen?

Jag har i dagsläget trefas utan nolla 2,5 kvadrat framdraget till spisen och 10 A säkringar i skåpet.
Är det bara att dra fram en 2,5 kvadrat nolla till och koppla om en av faserna till nolla.. fast då saknas det en jord och är osäker på om det går in 2 st 2,5 kvadrat kablar till i röret.

Eller ska ja glömma detta och ta en 400 v vanlig spis istället?

Kan tilläga att det gäller en bostadsrätt och huvudsäkringarna är på 16A.

Skulle bli väldigt tackam om jag fick hjälp med detta.
 
Förmodligen behövs inte 2,5mm2 till ugnen. De brukar inte säkras av med mer än 10A, men kolla manualen för säkerhets skull. Sedan har du med största säkerhet redan jord framdragen till den gamla ugnen, brukar vara tre faser och jord. Bara att komplettera med en extra nolla i så fall.
 
dom inbyggnadsugnar jag har kollat på tar ungefär 3A på full effekt kan jag koppla den på samma grupp som hela resten av köket ligger på?
tre faser och jord är det idag ja. finns det bara inbyggnadshällar för 230V?
för det går väl inte att få ihop 1-fas avsäkrat med 10A det blir ju bara 2300W.

är det bara att glömma inbyggt och köra på en vanlig spis?
 
3A för en ugn? måste vara en microvågsugn... Men drar den inte mer än så så är det väl inga problem att lägga den på samma som övriga köket.
Det är absolut inte bara att glömma inbygnadsideerna. Allt går att lösa, du har runt 10kW till förfogande från gamla spisen fördelat på 3x16A.
Jag tror att det finns enstaka hällar för 400V, men de flesta är enfas.
 
16A 230V kommer du inte så långt med när du vill ha en häll. Satsa istället på en 400V-häll. Vi bytte bort en inköpt induktionshäll på 7200W 1-fas mot Grams induktionshäll 3-fas. Miele har även 3-fasprodukter. Finns säker fler med om man letar
 
Tack för hjälpen, det får bli en gram 3-fas inbyggnadshäll.
Går det att koppla dom utan nolla? Hade varit smidigt att slippa dra ut en kabel till.

Hur gör jag med ugnen?
Denna från Ikea verkar ta 0,91kW på full last http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10150616 men andra jag har kollat på ligger runt 2-3kW.

Kan jag lägga ugnen på samma grupp som resten av köket, vet inte hur jag ska göra annars?
 
Hällman skrev:
16A 230V kommer du inte så långt med när du vill ha en häll. Satsa istället på en 400V-häll. Vi bytte bort en inköpt induktionshäll på 7200W 1-fas mot Grams induktionshäll 3-fas. Miele har även 3-fasprodukter. Finns säker fler med om man letar
Vilken Gram har ni? Jag letades efter 3-fas-hällar hos Gram, Siemens och Smeg, men hittade bara hällar med 3x1-fas när jag skulle köpa ny. Skulle hällen kunna hantera 3-fas borde det räcka gott och väl att säkra av med 10A, eftersom 3-fas 10A ger mer än 3x1-fas 16A. Men alla anger märkström 16A... Detta vid maxeffekter på 11kW.
 
Att det var så stor vinst med 400V så man får ut 6400kW vid 16A visste jag inte. ;-)

Men jag tänkte fel ganska bra själv också...och när jag letade häll. Men 3-fas 16A ger väl 11072W och 3x1-fas 16A ger 11040W. Vid trefas kan man gångra med roten ur 3, altså 6400x1,73.
 
Bubben141 skrev:
Att det var så stor vinst med 400V så man får ut 6400kW vid 16A visste jag inte. ;-)

Men jag tänkte fel ganska bra själv också...och när jag letade häll. Men 3-fas 16A ger väl 11072W och 3x1-fas 16A ger 11040W. Vid trefas kan man gångra med roten ur 3, altså 6400x1,73.
haha oj va nog lite trött där. jaha så man ska gångra med roten ur tre med. då blir det ju lite skillnad.
 
Inbyggnadsungnar brukar man lägga på en fas 16A med nolla alltså. Och en häll ligger på 2 fas 16A med nolla.
 
ok. är det 400V elementspänning på dom 2-fas hällarna och var hittar jag dom?
tror det hade varit enklast att ha en 3-fas inbyggnadsugn men kan inte hitta nån, någon som vet en tillverkare som gör sådana?
 
Efter att ha läst lite mer så tror jag att jag har förstått hur det ska vara.
Jag ska ha en 2-fas inbyggnadshäll och en 1-fas ugn.

Som jag har förstått det så har alla 2-fas hällar 230V elementspänning alltså måste det vara både nolla och jord till dom?

Kan hällen och ugnen använda sig av gemensam 2,5 kvadrat nolla och jord i dosan?
 
Redigerat:
Ja, om du sätter ugnen på samma trefasgrupp som spisen. Olika grupper får inte dela nolla och jord.
 
tack för snabbt svar.
det har ju varit en 3-fas spis där innan så de e ju samma grupp.
Då är det bara att dra dit en 2,5 kvadrat nolla då så är allt löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.