Jag har funderat på att köpa duschdörrar till badrummet, t.ex. OCEAN från http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/ocean_duschhorna-4352.

Men det är så att kaklet i mitt badrum endast sitter på 12mm gips, så är lite osäker på hur bra de kommer sitta fast och vad jag bör använda?

Funderat på om jag kan använda en metallexpander för dubbelgips och montera med, men de brukar ju alltid ha små piggar som ska gå in i gipset, men kan kanske platta till dessa, vad tror ni?

Eller några andra förslag?

Andreas
 
Att fästa duschväggar på enkelgips känns ytterst tveksamt. Jag känner mig inte helt trygg trots att jag har dubbelgips+kakel eftersom dörrarna är rejält tunga och väggfästena belastas varje gång du öppnar och stänger.

Expander gör ju att dörrarna sitter fast i gipsen, men frågan är om gipsen håller?

Jag skulle ha byggt en kakel-/betongglasvägg 90 grader ut från väggen och sedan fäst en rak dörr i. Detta förutsatt att du har plats för en rektangulär duschhörna som är ca 90x90.
 
Det låter rimligt det du säger. Tyvärr är det just platsbrist som gör att jag gärna skulle vilja ha sånna duschdörrar.

Det är mest i sidled kraften blir va? För vad ja har förstått verkar de stå på golvet längst in mot väggen?

Känner du att dina sitter ordentligt fast? Eller är det lite "svajjigt?"
 
Ta reda på var balkana sitter och fäst dem där? Det bör väl vara cc30 om det är enkelgips?
 
Om du tittar på länken så ser du att de ska monetaras ett exakt mått från motstående vägg, annars passar det inte ihop, och just där finns ingen regel.
 
andreasjos skrev:
Det låter rimligt det du säger. Tyvärr är det just platsbrist som gör att jag gärna skulle vilja ha sånna duschdörrar.

Det är mest i sidled kraften blir va? För vad ja har förstått verkar de stå på golvet längst in mot väggen?

Känner du att dina sitter ordentligt fast? Eller är det lite "svajjigt?"
Nej, kraften blir i höjdled. Dvs. belastningen är på de övre skruvarna då glasdörrarna hänger fritt i karmen. Även om denna står på golvet så sliter det i de övre infästningarna.

Mina dörrar sitter fast rätt ordentligt då de är fästa med 5 skruvar per dörr. Vissa modeller jag sett har bara 2-3 fästen. Dock hade jag gärna fäst i en regel istället för i dubbelgipsen. När du känner tyngden i dörrarna kommer du att förstå varför...
 
OK, tack för svaren!
Jag får ta och titta efter någon annan lösning det här låter lite för osäkert. Det är ju så typiskt att reglarna aldrig sitter där man ska sätta upp saker ;-)
 
duschdraperi? Välj en med tung nederkant eller sy in extra tyngdsnöre som man brukar använda till gardiner. Det hjälper att hålla draperiet så den inte "anfaller" när man duschar :).
Du kan skriva på plus-sidan att du slipper rengöra inkalkade glasytor, drapperiet tvättas i tvättmaskin :)
gaia
 
Limma fast skenorna med silicone hela vägen då fördelas väl lasten över hela ytan

Märk ut var skenorna ska vara lägg på ordentligt med silicone tryck dit och tejpa som f*n låt sitta några dagar
 
Nej nej inte duschdraperier i fins badrum, finns ju inget som är mer B än sånt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.