Hej.
Jag vill bygga en 1 meter hög stödmur, som är ca 8-10 meter lång, mot gatan, så att jag kan få en plan gräsmatta mot gatan. Jag behöver lite tips om smart sätt att bygga denna stödmur.

Som det är nu så sluttar det ner mot gatan och det avslutas med en låg mur, se bifogat foto. Det är bara den vänstra hälften av stödmuren som behöver höjas till en meter.

JAg har letat lite och jag antar att sten som tex Bender megawall är det som behövs (sten som hakar i varandra). http://www.benders.se/tabid/121/articleName/8690/Default.aspx

Befintliga muren är kullersten och det hade varit trevligt att behålla den och bygga vidare på den då den ser trevlig ut men jag antar att det är omöjligt, eller väldigt besvärligt, att bygga en mur av kullersten som håller. Eftersom bara vänstra hälften av muren skall höjas så blir ju den högra delen av kullerstensmuren kvar. Blir kanske inte så snygg blandning, dvs till vänster Benders sten och till höger kullersten.
Eller finns det möjlighet att klä den nya höga muren med kullersten?

Jag är tacksam för alla tips och tankar.

(Jag måste även kolla med kommunenn om jag behöver bygglov för detta)
 
  • Picture 002 compressed.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inte ut som om du har kullersten, snarare storgatsten som murstenar.

Själv hade jag valt en blockstensmur i råkilad granit. Graniten tar fint upp den råkilade trottoarkantsten och ger ett tidlöst och exklusivt utseende som aldrig kommer att bli ur mode. För exempel kolla här. En sådan mur, 10 m lång och 1 m hög, går på ca 30 000 för bara blocken. Men enligt mig är det värt varenda krona.

/kalle
 
Är du alldeles säker på att du vill ha "en plan gräsmatta" och inget annat än "en plan gräsmatta" ända ut till muren och gatan...

Jag får lite lappskräck bara jag hör det. :)
 
billy_baver skrev:
Är du alldeles säker på att du vill ha "en plan gräsmatta" och inget annat än "en plan gräsmatta" ända ut till muren och gatan...

Jag får lite lappskräck bara jag hör det. :)
Nja, jag har tänkt ha en vintergrön häck längs med muren också, om det är det du menar?
 
Kalleman skrev:
Ser inte ut som om du har kullersten, snarare storgatsten som murstenar.

Själv hade jag valt en blockstensmur i råkilad granit. Graniten tar fint upp den råkilade trottoarkantsten och ger ett tidlöst och exklusivt utseende som aldrig kommer att bli ur mode. För exempel kolla här. En sådan mur, 10 m lång och 1 m hög, går på ca 30 000 för bara blocken. Men enligt mig är det värt varenda krona.

/kalle
Tack för tipset men jag var inte riktigt förtjust i det utseendet. Hoppas dessutom kunna komma undan billigare.
Stenarna är kvadratiska kuber med ca 8 cm lång sida. Det är väl kullersten?
 
Men ska du inte bygga så hög mur behöver du ju inte använda megawall. Vi har AWS windsor ( från st eriks) som man kan ha upp till 80 cm, kostar idag för grå sten ca 18kr/st och behöver inte limmas utan läggs ovanpå varandra, ingen toppsten behövs heller..
 
  • utsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också alltid trott att det hette kullersten men det är en vanligt förekommande felbenämning! De däringa kubiska grejerna heter faktiskt gatsten, eller till och med smågatsten. Finns även som storgatsten med ungefär dubbla sidlängden. Kullersten är runda och sticker upp ur marken på innergården till gamla skånska (kanske även på andra ställen) bonnagårar och ibland i trånga gränder i gamla stadsdelar. De är riktigt otrevliga att köra bil på, men man låter förvisso lite skojigt om man pratar samtidigt.
 
maggan9 skrev:
Men ska du inte bygga så hög mur behöver du ju inte använda megawall. Vi har AWS windsor ( från st eriks) som man kan ha upp till 80 cm, kostar idag för grå sten ca 18kr/st och behöver inte limmas utan läggs ovanpå varandra, ingen toppsten behövs heller..
Tack för tipset. Dock ser det ut som min mur måste vara ca 1 meter hög, dvs för hög för AWS windsor (80 cm max?).

Jag antar att fortsätta mura upp med kubisk gatsten på den befintliga låga muren av gatsten blir för svagt? Dvs en 1 meter hög mur av gatsten klarar väl inte att stå emot trycket från jordmassorna?
 
Du kan ju alltid fuska lite och bygga en billigare, stabilare mur innanför. Gör den en eller ett par decimeter lägre och släng på lite jord på toppen, dölj det hela med en enkel rad gatsten fastmurad mot utsidan. Kanske kan vara en tanke, förutsatt att det finns nåt lämpligt material både ur pris- och tålighetssynpunkt (tegel, lättbetong?).
 
Det var en god idé. Kanske prövar det. Får kolla upp vad som finns att bygga dolda muren med.
 
Tycker absolut att du ska fortsätta att bygga på med smågatsten! Natursten knäcker det mesta ;)
 
Nu börjar det dra ihop sig lite. Skall försöka bygga muren nu i vår.

Vet ej om jag kan bygga vidare på befintliga 30 cm höga muren då den lutar, dvs följer den sluttande gatan, samt att underarbetet kanske inte är så bra gjort vilket kan medföra att den sjunker när man staplar på mer sten på den?

Alternativ 1.
Bygga vidare med gatusten på befintlig 30 cm mur. Den består av dubbel rad gatusten.
Gatusten kostar ca 4 kr begagnad vilket medför ett pris på 576 kr/kvm för stenen. Murbruk tillkommer.
FRÅGA: Tar antagligen lång tid att mura?
FRÅGA: Måste jag armera en mur murad av gatusten? Hur?


Alt2.
Bygga på med lättbetongblock på bef muren och sedan putsa alltihopa.
FRÅGA: Frågan är hur putsen håller. Kommer jag att få laga puts hela livet sen?
FRÅGA: Finns ngn puts som HÅLLER garanterat på gatusten och lättbetong?

Alt 3
Ta bort bef 30 cm höga gatustensmuren. Bygga mur med riktig mursten. Finns stora murstenar och snygga men de kostar ju en hel del. Fast blir väl inte dyrare än gatustensalternativet.

Alt 4 enligt ovan tips.
Bygga ful mur av lättbetong bakom o sen klä med gatusten


Råd och tips tack?
 
Jag hade valt 3 eller 4. Beror väl lite på om man är lagd åt natursten- eller cement-hållet.

Alt. 1 & 2 känns dömda att misslyckas på ett eller annat sätt.
 
Om du väljer putsat mur: Börja med att riv befintlig anläggning, gjut fundament och mura upp till önskad höjd med riktiga block av leca eller lättbetong. Putsa ytan och krön därefter muren med avtäckande plattor av natursten eller betong.

Alternativ till detta är att skaffa prefab L-stöd, vars yta och skarvar du putsar.
 
Tack för svar.

Jag har dock insett att riva muren kommer att innebära att asfalten blir skadad med där till följande kostnader och problem.

Grävde upp på insidan av muren och sett att stenarna står på en sula av cement som är ngn centimetrar bredare än muren. Eventuellt är där ett bärlagergrus under cementen, men svårt att säga.

Så nu är jag klart inne på att bygga vidare på befintlig mur med gatusten. Iom att det är tjockleken på muren är 2 stenar så tror jag att det kan hålla. Dels så är det ju en murad mur , och dels skall jag stötta muren med antingen geonät eller ngn slags jordankare. (Geonätet ena ända skall man tydligen klämma fast mellan 2 skift i muren och sen lägga in i slänten och fylla på med jord.)

Jag menar att efterom Maxit mfl Lecablockstillverkare har bygginstruktioner där de bygger icke-inåt-lutande murar av lecablock, och det utan geonät eller jordankare, så borde det även gå med gatusten.
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/hus_tradgard/Ditt_hus_o_Din_tradgard.pdf
FRÅGA: ELLER TROR NI DET INTE KOMMER ATT HÅLLA?
FRÅGA: BEHÖVER JAG ARMERA EN MURAD MUR I GATUSTEN? BORDE VÄL BARA BEHÖVAS TILL LECABLOCK?

När det gäller jordankare så kan man ju ta armeringsjärn, som man gör ett U av, murar in ena benet i U:et i muren, och andra benet med en klump cement i jordslänten.

FRÅGA: Men vad jag undrar är om armeringsjärn till jordankarna duger eller kommer det att rosta upp? Måste det vara rostfritt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.