Hej!

Jag undrar om ni vet vad vi kan göra. Det gäller vårt badkar.
Badkaret ingick i husleveransen och vi har inget kvitto till detta men husleverantören Eksjöhus skrev ett intyg att badkaret ingick i leveransen och vad det kostade. De som byggde huset satte upp en duschvägg vid badkaret som vi köpte från Hafa. Den här duschväggen rammlade i badkaret och gick sönder. Även badkaret gick sönder. Det visade sig att den plastpinne ("gångjärn") med den duschväggen själv statte fast i väggmonteringen bröt. Det är altså Hafas fel och det insåg de. Men nu vägrar Hafa att betala för skadan för att vi inte kan uppvisa ett kvitto för badkaret :eek:. "Vi arbetar alltid efter konsumentköplagen och enligt den lagen ska alltid kvittounderlag visas för att kunna få ersättning."
Min make satte direkt brevid badkaret när duschväggen rammlade. Jag hade duschade 15 minuter innan i badkaret. Våra barn brukar bada där och gjorde det kvällen innan. Vi är jättearg för det var extremt farlig. Och nu händer sådant...
Vad kan vi göra?

Tack ska ni ha!

/Jana
 
Hota dom med att gå till Sverker med historien, eller varför inte vända dig till konsumentvägledaren i din kommun?
 
Gå och köp ett likadant badkar nånstans och skicka in en kopia på kvittot och lämna sen tillbaka badkaret.
 
Skicka in kopia på slutbetalningen av huset, med intyget från hustillverkaren.

Funkar inte det så ring direkt till deras VD. Ett bra trick är att du först via nätet letar reda på vad han heter, ring växeln och be att få prata med honom namngiven, då låter det inte som du är en konsument. Jag har lyckats få dem att tom. lämna ut mobilnummer med den metoden.
 
Om jag fattade det rätt har Ni köpt den felaktiga duschväggen, på vilken finns kvitto, och att Hafa tar på sig ansvaret för detta (är de säljaren, alltså köpte Ni alltså direkt från dem utan att gå via en ÅF ?). Då skall också följdskadorna ersättas, och det spelar ju egentligen i princip ingen roll varifrån badkaret kommit eller vad det kostat.

Ur Konsumentverkets broschyr om KKL:
Säljarens skyldighet att betala ersättning omfattar också ersättning för följdskador på annan egendom som tillhör dig eller medlem i ditt hushåll på grund av fel i varan. Du måste dock kunna påvisa ett naturligt orsakssamband mellan det ursprungliga felet och följdskadorna

Orsakssambandet är ju tydligen rätt uppenbart. Och att det inte finns kvitto på badkaret har i mina ögon egentligen inte med saken att göra - det finns de facto där och har blivit skadat. Det är upp till säljaren att fixa, om denne sedan väljer att sätta dit ett likvärdigt, reparera, köpa nytt eller ge Er en peng för det är till stor del säljarens val.

Att kräva kvittot på badkaret tycker jag tyder på att säljaren inte riktigt har klart för sig vad som reklameras och vad som är följdskador. De har rätt i att Ni måste (i alla fall nästan måste) kunna visa upp ett kvitto på det som reklameras, men vad gäller värdet av det följdskadade så finns givetvis inget kvittokrav. Dock bör Ni - för att kunna yrka på ersättning - kunna visa dokument eller annat som styrker rimligheten på ersättningsnivån. I detta fallet är det ju väldigt enkelt - badkaret är nytt och det är inga problem för dem att titta i en katalog och se vad det kostar....
Exempel: Ponera att Ni hade en fin lampa som var arvegods i badrummet (ok, lite långsökt kanske) och väggen ramlade på den. Då inser man att det är värdet som kan vara intressant att veta, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som ett inköpskvitto.
Bara min tolkning, som Du dock kanske inte skall ta för 100% sanning....;-).
 
Redigerat:
Ta i lite med hårdhandkar, skriv rek brev och be att få tala med chefen.....det brukar hjälpa. Och så var så där trevlig och djävligt irriterande att du innan du börjar - be att få veta tjänstebafattning o begär ev skriftlighet.

Dvs om en chef säger att Ni har inte rätt till ersättning så be honom intyga det per e-post så du kan ge det till husleverantören (vilket själfallet e en lögn, men samla bevis och SÅ SEN anmäl!

Att ta i och vara byråkrat har jag insett vikten av efter det att vi köpte hus.......*hehe*
 
Kvitto är bara ett bevismedel av många möjliga. Det finns inget i vare sig Konsumentköplagen [cit KKL] eller Konsumettjänstlagen som nämner kvitto ens på den försålda produkten. Däremot fungerar givetvis kvitto ypperligt för att bevisa att en viss vara inköpts på ett visst ställe, så de är bra att spara ändå, men alltså inget krav.

Jag vet att väldigt många butiker efterfrågar kvitto och framställer detta som ett krav enligt KKL men det är helt fel. Be dem hänvisa till vart det står i KKL att man behöver uppvisa kvitto, de kommer inte kunna ge dig något svar på den frågan.

Börja tala om vad de anser att skälig timersättning för ditt extraarbete är värt med tanke på att förhandlingarna och din tidsspillan verkar dra ut på tiden. Jämför med vad du tjänar i ditt vanliga arbete.

28 § 2 st KKL: "Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag." och

32 § 1 st KKL "Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet."

- desto längre de nekar, desto dyrare för dem blir det, ta upp telefonkostnader, eventuella resor m.m.

Lite smått ironiskt är att många butiker som hävdar att man måste ha kvitto kvar är att deras egna kvitton inte håller särskilt länge i och med att trycket så att säga bleknar av.
 
Bara för att förtydliga:
Jag håller med Lekkamraten till 100%. Den springande punkten här rör ju dock inte kvittot på varan som reklameras (om jag fattat det rätt), dvs duschväggen. Angående den är det ju tydligen ingen diskussion.

Problemet rör väl det som följdskadats, dvs badkaret, och att Hafa vill ha kvittot på det också. Men på saker som följdskadats finns absolut inga kvittokrav (av naturliga skäl), och det är här Hafa missuppfattat och antagligen blandat ihop vad det är som reklamerats.
På det som följdskadats behöver inte ålder eller inköpstidpunkt/plats bevisas på något sätt, det är ju värdet på det som är väsentligt. I detta fallet är det ju väldigt lätt att värdera, men är Hafa oense (kanske vill reparera badkaret istället ?) får de komma dit själva eller anlita någon som värderar skadan. KKL:s enkla budskap är att Du skall ha följskadorna fixade som deras felaktiga duschvägg orsakade.

Ponera att Ni har ett fönster i badrummet, och att duschväggen skadade detta i fallet. Då inser man lätttare orimligheten i att Hafa skulle kräva specifikt kvitto på just det fönstret för att ersätta något. I mina ögon är det dock på exakt samma sätt med badkaret.

Eller jag kanske har missuppfattat vilken vara kvittodiskussionen gäller....?
 
Redigerat:
Tack ska ni ha! Jag har nu skrivit ett mejl med lagtexterna och att det inte ens finns ordet "kvitto" i hela KKL. Och jag nämnde timlönen och när mejlen skrev och hur mycket det kostar de :-D. Och jag skrev att vi ska vända oss till tidningen om de inte går in på våran fordran. Då blir den ingen bra reklam för de :-D. Om inte det hjälper ringer vi till VDn på tisdag.
Ska jag även ta upp vägen till det andra badrummet när jag duschar? Badrummet med badkaret ligger ju direkt brevid vårt sovrum och till andra badrummet måste jag gå genom hela huset :-D. Och utan duschvägg kan man ju inte duscha i badkaret...
Ingper, kvittot på duschväggen har vi. Det är kvittot på badkaret som saknas och ett intyg från Eksjöhus att den ingick i leveransen räcker inte för de...

/ Jana
 
Så länge du inte använt badkaret till näringsverksamhet skall det ersättas :D

Lite överkurs kanske men du kan även göra gällande strikt ansvar enligt Produktansvarslagen då duschväggen får anses har varit behäftad med en säkerhetsbrist som orsakat en sakskada (badkaret). Produktansvarslagen ersätter personskada och sakskada på annat än den försålda egendomen (dvs du kan inte få ersättningen genom den lagen för den trasiga duschväggen men för badkaret).

31 § Produktansvarslagen: "Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet."

Berätta gärna när du fått ett nytt badkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.