Har ett hus från 1956 med platta på mark och uppreglade golv.
I en del av huset har jag rivit ur det gamla golvet inklusive alla reglar och frilagt betongen. Jag ska bygga upp nytt golv med Nivellsystem.
Huset har satt sig här och där vilket medfört att plattan spruckit ganska mycket.
Anledningen är förmodligen att man använt väldigt fin sand som bädd under plattan, trots dokumenten som är från byggnationen säger att det inte får vara fin sand.
Sanden har antagligen sjunkit ner mellan grövre stenar och huset har satt sig.
I ett område finns många sprickor som utgår ifrån samma ställe, där det fanns en "lös", ca 25cm stor "betongö" i mitten.
Naturligtvis var "ön" precis där jag måste fästa in ett par Nivellskruvar.
Så jag bilade bort ön och då såg jag toppen på en stor sten. Orsaken till att plattan var så trasig just där, är då förmodligen att marken runt stenen sjunkit och plattan har vilat på stenens topp. Eller kan stenen ha rest sig??

Så hur går man vidare?
Är det bara att se glad ut och gjuta igen hålet, dvs den nya betongen lägger sig också på toppen av stenen och hoppas att det slutat röra på sig?
 
Förefaller lämpligast att ta bort stenen. Är den för stor för att tas i ett stycke så rekommenderas så kallad snigeldynamit så att du kan knäcka ned den i mindre bitar. Om den rör sig och du har fin sand i underlaget så kommer den sanden till slut att hamna under stenen och stenen tittar då upp genom det nya golvet med ;)
 
mats_o skrev:
Förefaller lämpligast att ta bort stenen. Är den för stor för att tas i ett stycke så rekommenderas så kallad snigeldynamit så att du kan knäcka ned den i mindre bitar. Om den rör sig och du har fin sand i underlaget så kommer den sanden till slut att hamna under stenen och stenen tittar då upp genom det nya golvet med ;)
Det var just det här svaret jag inte ville ha! Nämnde jag inte det? ;)

Ska man behöva räkna med att den kan resa sig ytterligare då huset är över 50år?

Grejen är att jag inte alls vet hur stor stenen är. Jag tror däremot att den är av samma typ som jag knackade på i trädgården för några år sedan. Den är väldigt mörk, grå och svart och den är tämligen lätt att knacka ur bitar ur. Man skulle kunna tro att järnmalm ser ut så här.
I hålet jag bilat upp ser man bara toppen. För att se hela stenens omkrets skulle jag tro att jag måste göra hålet minst en meter i diameter. Och då kommer jag under en innervägg och in i nästa rum och jag närmar mig också voten som jag tänkte låta bli att röra.
Och frågan är hur många mer liknande stenar det finns under plattan...
Så jag funderade på om man skulle göra hålet något större och försöka hugga ner stenen kanske 10cm. Jämna ut med typ 4-8 kross och lägga ut en mjuk markskiva av stenull innan man gjuter igen hålet.
Kanske markskivan tar upp åtminstone några mm om det skulle fortsätta röra sig...
Kan det vara nåt?
 
Den porösa stenen visar sig inte vara sååå porös när man väl vill försöka ha sönder den... :-|
Jag har funderat på snigeldynamit, men för att ta bort en bit av toppen måste man tydligen borra från sidorna, vilket jag inte kommer åt nu för plattan är i vägen runt om.
Ska jag komma åt med borrhammaren med en ganska flack vinkel från sidan på stenen måste jag bila upp plattan ganska mycket mer...

Kan man kanske öka vinkeln från horisontella hål till lite mer lutande - isåfall hur mycket??

Fler förslag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.