Min varmvattenberedare värmer inte. Termostatlampan lyser och alla säkringar är hela. När jag öppnar huven nertill och tittar på alla sladdar så ser allt ok ut, sånär som på att 2 kopparstavar (temperaturgivare?) verkar sitta löst. De sitter i ett hål i patronen och verkar ha lossnat. Den ena är över dubbla längden mot den andra.

Kan man laga det här?
Vad kostar en ny patron?
 
Troligen så har elpatronen "brunnit av".
Det som är "löst" är väl känselkropparna till termostat och överhettningsskydd och de kan ligga lösa inne i dykröret, det funkar.

Provat med att återställa överhettningsskyddet? Kan vara röd knapp!

Protte
 
Ok. Nej, jag har inte hittat nån röd knapp. Det är en rätt gammal Metro. Kan den sitta bakom panelen för termostaten?
 
Bild?

Protte
 
tyvärr inte, kan försöka fixa en ikväll.
Jag har hittat en liten manual och en till på nätet. jag ska försöka hitta övertempsäkringen när jag kommer hem. Måhända har den slagit ur, men då borde väl inte termostatlampan lysa eller? Det kanske den gör om termostat och övertempskyddet är separata.
 
Nej, lampan BORDE inte lysa...............

Protte
 
Jag ska ta med mig en multimeter hem och testa lite ikväll. Risken är väl att jag får byta doppvärmaren då.
 
På insidan panelen sitter något som heter "Anode Booster". Den lyser för det mesta grönt, men nu gör den inte det. På den står just "Green light=OK". Däremot hittar jag ingen säkring att återställa. Ska kolla vidare.
 
Offeranod För att beredaren inte ska korrodera har man en offeranod som korroderar istället, nu verkar den ha tagit slut så byt den för att rädda beredaren.

Det KAN vara så att när anoden är förbrukad så stängs beredaren av, vilket är smart.

Protte
 
Hmm, nog är det korroderat alltid. Verkar som fanskapet läckt. Jag hittade nu en röd sladd som inte satt fast där den borde. Den ser ut att ha suttit på en väldigt rostig mutter, svårt att se. Muttern sitter på undersidan av hela enheten undertill, bredvid kåpan mitt på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.