Idag fick vi en offtert på IVT bergvärme. Priset är för allt, inga extra kostnader alls.

139 000 kr.

Vi bor i ett stort betonghus från 1953, 154 kvm + källare. Pumpen är en Greenline C9. Pumpen får vi för övrigt 7000 kr rabatt på om vi installerar innan den 30 juni.

Vad tror ni? Är det ett bra pris?
Hur mycket kan man räkna bort på rotavdraget? Som jag förstått det så är det inte så mycket på just bergvärmen.
 
Vi fick ett snarlikt pris när vi installerade samma pump för 2 år sedan. Då var det med 180 m hål (hur djupt hål ingår i er offert?). Tror priset är ganska "normalt". Dock blev det "aningen" dyrare för oss då vi hade 40 m ner till berg. Foderrör är svindyra...
 
150 m ska de borra här.

Priset är ett fast pris så skulle nått inträffa så är det inte vi som får betala mera. :)
 
Min offert på IVT bergvärme gick på 250000 kr.
Greenline 14kw, 2 borrhål a' 140 m styck.... dvs 280 meter...
Ca 300 kvm att värma upp....
Bor på Gotland, kalkberggrund som är porös, förmodligen därför det måste borras djupare?

Kopplas in imorgon- väntar med spänning.
 
Annkina skrev:
150 m ska de borra här.

Priset är ett fast pris så skulle nått inträffa så är det inte vi som får betala mera. :)

Helt säkra på det? Normalt sett så ingår 6 m foderrör för IVT:s pumpar. Behövs det mer så får man stå för det själv, brukar stå i avtalet. F.ö. skulle jag nog ha borrat något djupare än 150 m. Kostar 200-250 kr extra per meter och det tjänar du in över tiden på förbättrad COP.
 
esox71 skrev:
Helt säkra på det? Normalt sett så ingår 6 m foderrör för IVT:s pumpar. Behövs det mer så får man stå för det själv, brukar stå i avtalet. F.ö. skulle jag nog ha borrat något djupare än 150 m. Kostar 200-250 kr extra per meter och det tjänar du in över tiden på förbättrad COP.
Ja, det är jag säker på om han inte sa fel el ljög när han var här. Har inte papprena nu så jag kan inte kolla säkert vad som står där.

Sambon ska ringa idag och höra vad de tar för att borra 10 m till för det förslaget har vi fått från annat håll också. Är det inte dyrare än så så kan det ju vara värt det också.
 
att "lova" inga extra kostnader alls låter som bondfångeri så ta en titt på vad som faktiskt står i papperen nu (efteråt är det försent!)
 
Självklart att vi kollar det noga innan, men det jag menade vara bara att jag inte kan kolla det nu eftersom sambon har papprena med sig.
 
Normalt pris, jag har en sådan pump själv och är helnöjd. Är det tänkt att köra på radiatorer eller har ni golvvärme? Kolla upp lite med om det är rumstermostater eller inte med i priset. Jag är ingen expert, men vi har en volymförstorare på 200 liter till vår pump, det fumkar kanonbra.(vi har golvvärme 230kvm). När ni ändå installerar så tycker jag att det är läge att få till den bästa och mest lämpade anläggningen, priset någon tusenlapp hit eller dit om ni får en mer funktionell anläggning är värt att satsa på.
 
Nu har jag och Annkina kollat papperna och det står bland annat följande:

"Inga kostnader tillkommer på borrning oavsett foderrörlängd, borrhålsdjup eller antal borrhål som åtgår för att uppnå aktivt borrdjup"

Det gick f ö utmärkt att få 10 m djupare borrhål utan extra kostnad.

Utöver allt annat så sa han att rot-avdraget ska ge en rabatt på 25-30 000, vilket är högre summor än jag hört innan och att IVT ger 7 000 kr rabatt på de som köper pump innan 30 juni, så totalt i slutändan får vi betala strax över 100 000, vilket får anses som rätt okej.

(Även om det är hysteriskt mkt pengar för en annan fattiglapp :) )
 
wow, ser ju faktiskt ut som dom tänkt hålla vad dom lovat vad gäller borrningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.