Efter ett halvårs drömmande om vårt framtida boende börjar det bli dags att välja leverentör till vår specialritade sluttningsvilla.

Från att 8 leverentörer lämnat offert återstår nu bara Götenehus och A-hus. Anledningen att de har gått till final är framförallt bra priser samt lyhörda och serviceinriktade arkitekter och säljare. När vi nu ställer alternativen sida vid sida där jag lagt på kostnader som ingår i det ena och inte det andra alternativet (så gott det nu går) är det inte helt enkelt att kora en vinnare, slutpriset skiljer sig "bara" 70 000... Lägger därför ut jämförelsen här och hoppas på att någon av er kunniga i forumet kan hitta den där avgörande skillnaden. Ska prata med arkitekten som tagit fram grundförslaget också för att höra fackmannens syn på arkitektoniska och byggnadstekniska lösningar.

Huset är stort, 275 kvm och ska byggas i Stockholm, därav de skrämmande priserna.:(


A-hus

Grundpris: 4720000kr
Tillkommande poster:
Snyggare balkongräcken (räknat på rostfritt/glas(motsv götenehus) för 4000kr/m och 21 meter räcke, minus 20000 för räcket som redan finns): 64 000kr
Sprängarbeten som inte finns i markofferten: 122 000kr (ingår i Götenehus offert)
Kostnad för att putsa hela huset: 140 000
Huset är 13m2 mindre, värde minst: 250 000
Totalentreprenad ingår ej, värde knappt 100 000
Spånskivor i innerväggar, 60 000
Avgående kostnader:
Eventuell rabatt på tillval: 60 000kr

Totalt tillkommande: 788 000kr
Totalt avgående: 60 000 kr
Totalt jämförelsepris: 5 398 000kr

Övrigt:
2.40 i souterrängplan(jfr 2.50), Mkt lyhörd säljare, vanliga altandörrar(jfr Hajjom), inredningshjälp ingår, mer lyhörd/spännande arkitekt (men kanske inte lika duktig?), Fönsterbänkar i MDF (jfr kalksten), 50mm mindre isolering i ytterväggar, larm ingår

Götenehus
Grundpris :4673000
Tillkommande poster:
Extra balkong (lilla altanen): 75000kr
Gjutet mellanbjälklag (grov uppskattning av Fahlén, stämmer med A-hus kostnad): 230 000kr
Golvvärme i entréplan, 60 000
Kakel och klinker (enl Götenehus): 135 000kr
Invändig målning/tapetsering: 150 000kr

Avgående kostnader:
0kr

Totalt tillkommande: 650 000kr
Totalt avgående: 0kr
Totalt jämförelsepris: 5 323 000

Övrigt:
Bättre känsla för markentreprenören, mer erfaren säljare och arkitekt, , 50 mm mindre isolering i tak, ingen ”stegljudsisolering 45 mm” i mellanbjälklag,


Tillkommer i övriga kostnader för bägge tillverkare: 1 Mkr (anslutningsavgifter, fastighetsbildning, lagfart och pantavgifter, vägbygge, garage, kvalitetsansvarig, sprängbesiktningar, inredning, tomtplanering, standardhöjning från leverentörer (golv, kakel mm), eldstäder)

Totalt pris för husbygget: A-hus: 6.39Mkr, Götenehus: 6.32Mkr


Ja, hu vad dyrt det blir, men det kommer bli fantastiskt fint! Ser fram emot synpunkter! Mer info om själva huset hittar ni här: http://www.byggahus.se/forum/arkitektritat-extern-design/107671-hjaelp-med-planloesning-pa-souterraenghus.html
 
Redigerat:
Kanske viktigt att ha med i bedömning är vilka som ska bygga ert hus, alltså vilket bygglag. Har ni möjlighet att kolla tidigare byggda hus som resp. bygglag har byggt så kan ni samtidigt prata med husägarna och fråga hur pass nöjda de är. Eller hur snabbt reklamationer har åtgärdats osv.
 
Jag håller med Byggherren om vikten av rätt bygglag. Jag har hört ryktas att A-hus fått tag på en del riktigt bra snickare(fd trivselhus snickare). Jag har ingen aning hur det är med Götenehus. En nackdel med totalentreprenad kan vara att det blir svårare att styra valet av entreprenörer vilket kanske är lika viktigt som valet av husleverantör.

Bygger själv med Björklidenhus, totalentrepenad och har haft turen att få vad jag uppfattar som väldigt bra snickare och övriga hantverkare vilket känns tryggt och enkelt när jag vill ha olika speciallösningar.
 
Ett sånt dyrt hus utan totalentreprenad låter som ett stort risktagande. Totalentreprenad kostar dessutom minst 200 000. Tänk bara på att Götenehus lägger plattsättnng och målning utanför totalentreprenaden som standard. Detta anser jag bör ingå.
 
För tillfället hade jag valt bort A-hus eftersom deras projektering och leveranser varit bristfälliga. Då krävs det en MYCKET engagerad entreprenör som sätter samman huset. A-hus behöver nog ta en del krafttad i de interna leden om de skall hålla den kvalité som krävs för att överleva en lågkonjunktur.

Götenehus leveranser håller en stabilare kvalité och med en bra entreprenör får man nog i dagsläget en bättre slutprodukt.
 
kungkokos skrev:
Ett sånt dyrt hus utan totalentreprenad låter som ett stort risktagande. Totalentreprenad kostar dessutom minst 200 000. Tänk bara på att Götenehus lägger plattsättnng och målning utanför totalentreprenaden som standard. Detta anser jag bör ingå.
Jag tror klinker och målning ingår numera i deras nya prislista. Jag hade valt Götene i alla fall, totalentreprenad och som jag uppfattade det gjutet bjälklag. Ang. fönsterbrädorna så är ju inte mdf något alternativ. Sten eller Ek. Vi valde ek som vi beställde själva och snickarna monterade i vårt GH. Ek ger ett varmare intryck.

Det jag undrar är hur din värme lösning ser ut, är den likvärdig på båda? Det var något som vi fick betala lite mer för när vi ville ha bergvärme. Vilken standard har du på innertrappan, brukar vara en tung post också. Även elen kan dra iväg om det inte ingår lite generöst från början, bara "standard" kommer du inte långt med.

I övrigt så är ju snickarlaget värt att kolla upp, likaså markkillarna. Fel gubbar på marken utan driv då står grävmaskinen länge på tomten och det blir dyrt. För vår del hade vi med en osäkerhet i offerten om vad bortforsling av sprängsten skulle kosta. Det är svindyrt, räkna minst 1000kr bilen, och det går inte på mycket per bil. vi körde bort 40 bilar..... Då var det ändå mindre än det värsta cenariot som hade bedömts innan sprängningen.

Vi har nu bott i ett liknande hus med suteräng från götenehus i ett halvår och är mycket nöjda, bortsett från småsaker som dyker upp med nytt hus, men det gör det med alla oavsett leverantör.
 
Vi har verkligen försökt att värdera skillanderna mellan leverentörerna, kakel och klinker (inkl arbeten) ingår inte i Götenehus offert, men det är inlagt i kalylen. I bägge fall ingår värmepumpar av jämförbar kvalitet, men Götenehus har lagt in en extra varmvattenberedare också. Trappor kommer bli en utgiftspost, A-hus standard är något finare här...

Markentreprenörerna har jag träffat och pratat med ganska mycket, bägge är erfarna och känns bra. Ingen tror att vi ska behöva frakta bort sprängmassor då vi behöver mycket för att anlägga en liten gräsmatta. A-hus entreprenör trodde knappt att sprängning behövdes alls...

Intressant att Kungkokos värderar totalentreprenaden till 200 000! Jag har medvetet skrivit knappt 100 000 pga just kungkokos erfarenheter av Götenehus bristfälliga byggledning. Men då vi bygger vårt första hus känns det som att vi kanske är i större behov av totalentreprenad än många andra här på forumet.
 
Lägg inte för mycket värdering på totalentreprenad, finns endel totalentreprenad talibaner på denna site. Det är inte totalentreprenaden som gör att ett hus blir bra. Har byggt 2 hus på delad entreprenad med klockrent resultat båda gångerna.

Jag skulle välja Götenehus för jag tycker deras konstruktion verkar lite bättre, speciellt med tanke på hur väggen ser ut, 195, plast ,70, OSB, gips. Känns stabilt.
 
bumpaberra skrev:
Lägg inte för mycket värdering på totalentreprenad, finns endel totalentreprenad talibaner på denna site. Det är inte totalentreprenaden som gör att ett hus blir bra. Har byggt 2 hus på delad entreprenad med klockrent resultat båda gångerna.

Jag skulle välja Götenehus för jag tycker deras konstruktion verkar lite bättre, speciellt med tanke på hur väggen ser ut, 195, plast ,70, OSB, gips. Känns stabilt.
varför skulle en totalentrepenad vara dåligt??man kanske inte är problemfri,men jag tycker en total verkar trygg ur både ekonomisk och samverkan.
jag har byggt med både och och totalen var dyrare,men höll tid och pris.
men sen skall man givetvis gå efter ryggradskänslan,för båda alternativen kan vara både underbara samt rena kaoset.
 
När det gäller total eller annan form av entreprenad så anser jag att det är avgörande hur ens eget liv och familj och jobb fungerar. Har man inte tid/ork/intresse att sätta sig in i en massa olika saker så är ju total att föredra. Det är ändå ganska mycket som man kommer att bli tvungen att vara delaktig i. Det man gör ar ju att man köper sig lite mindre engagemang. Jag kan säga idag att jag hade nog byggt med total igen för jag jobbar heltid och kan inte lägga ner det engagemanget den behövs på jobbet.
 
Totalentrepenad är viktigt först och främst när det gäller det juridiska.
Det är ju bara en part som du ska reklamera till - även i framtiden. Och då är det bra om det är ett företag som är kännt i st f Berras Snickeri eller Gustavs VVS som kanske inte finns i framtiden när du behöver reklamera.
 
Västerläge skrev:
Intressant att Kungkokos värderar totalentreprenaden till 200 000! Jag har medvetet skrivit knappt 100 000 pga just kungkokos erfarenheter av Götenehus bristfälliga byggledning. Men då vi bygger vårt första hus känns det som att vi kanske är i större behov av totalentreprenad än många andra här på forumet.
Håller med föregående talare. Det är det juridiska jag tänker på när jag värderar totalentreprenaden. Det är astronomisk skillnad i ansvarsfrågan mellan totalentreprenad och övriga entreprenadsformer. Totalentreprenad brukar innebära ett påslag på 15% på all entreprenad. I ert hus lär det vara mer än 200 000. Om ni vill kan ni säkert bygga huset på delad entreprenad även med Götenehus. Då bör det bli bra mycket billigare än A-Hus som jag anser tar alldeles för bra betalt för sina hus.

Den snickaren som byggde vårt hus bygger just nu väldigt mycket i Norra Stockholm på grund av att byggmarknaden är stendöd i Uppsala. Har du tur får du honom.

Hur ser driftskostnaderna ut mellan husen? Driften kommer du att leva med i fortsättnigen vilket på några års sikt kan bli mycket pengar.

Vårt Götenehus med den gamla väggen har dragit 14 000 kWh samt 2 kubik ved på ett helt år inklusive hushållsel = 16000 för ett helt år. Pumpen är en IVT490 och ytan 189 kvm. Det är vi väldigt nöjda med.
 
Redigerat:
Det lutar mer och mer mot Götenehus om man väger in alla era kloka kommentarer! Driftskostnad är givetvis viktigt (fast räntan kommer stå för den absolut största delen av kakan...) och vi har fått en energiberäkning på just 14000 kWh/år inkl allt. Då är huset på 275 kvm och har mycket fönster. Är inte det väldigt bra?

Funderar också en del på gjutet mellanbjälklag, är det värt de extra pengarna? Fördelen är en stummare känsla och bättre ljudisolering, men å andra sidan blir det jobbigt om man ska flytta badrummet eller liknande, något som vi inte ser som omöjligt i framtiden.
 
Låter som en väldigt bra driftskostnad! Även om räntekostnaderna är stora initialt kommer dessa med tiden att ätas upp av inflationen. Driften kommer du däremot alltid att ha kvar och med ökande energipriser kommer detta alltid att kosta dig minst lika mycket pengar varje månad. Sen har du ju ett högre andrahandsvärde på ett hus med låg driftskostnad.

Hörde idag att Götenehus skall sänka sina priser för att bättre matcha konkurrensen. De jagar nu 10% kostnadssänkning hos sina entreprenörer. Kanske kan du få ner priset lite till?
 
Ang gjutet bjälklag så är det klart bäst, precis som du själv säger. Dock med det lilla minuset med att det är svårt i efterhand gå igenom med kablar, rör mm efteråt. Dock vill jag säga att Götenehus mellanbjälklag i trä och golvvärme är super bra, nästan lite overkill enligt mig. Vi tvingas tyvärr ha det minsta barnet i vårt sovrum en tid ytterligare för vi hör henne inte från våningen under.

I vårt gamla hus var det bara att kliva upp på morgonen och säga godmorgon så vakande hela familjen, nu krävs det röstresurser eller en fysisk promenad till våningen under för att väcka alla.:):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.