Alla vägar bär till rom.
 
WeeBe skrev:
Byggfelsförsäkringen gäller endast de arbeten som är utförda av hantverkare/entreprenörer.

För ditt eget arbete och arbeten utförda av anställda av dig gäller inte denna försäkring. Givetvis något man bör beakta om man ska bygga själv eller anställa snickare.

Man ska betala Byggfelsförsäkringen och det kostar ca 20.000:-, sedan så är självrisken ett halvt basbelopp (om man lyckas få ut något). Vad som är ett avsteg ifrån fackmannamässigt godtagbar standrad lär bli roligt att diskutera  :-/

En grundlig kvalitetsansvarig är troligtvis mer värd än denna försäkring.
Håller med Dig WeeBe, men det är nog inte alla som tänk på detta vid stomrest hus.
Och förmodligen har lagskrivaren förbisett en hel del för den tvingande lagen.
Man kan även undra om inte premien blir lägre för byggbolaget, när det endast gäller ett stomrest bygge.
Om det blir något fel på husbygget. på den del som inte omfattades av försäkringen, ja då är man tillbaka till ruta 1.
 
Tack för synp på stomrest vs totalentreprenad i föregående inlägg!

För egen del, med nyköpt tomt, har jag blivit mkt intresserad av Villa Varm pga följande:
+40 cm väggar och flytande golvsystem ger tyst och snålt hus.
+förtroendegivande hemsida
+marknadsundersökning från 2004 där man hamnade i topp avseende kundnöjdhet.
+Därtill ett examensarbete fr Luleå tekniska högskola där man jfrt energiförluster gm vägg och golv på en Villa Varm med vanligt nybyggt hus och kommer fram till ca 25-30% lägre förluster. Detta blir kanske 10-20% mindre än standardvillan mätt på hela husets förbrukning m tanke på att taket har störst förluster och där har VV 500 mm lösull som andra fabrikanter. Likaså fönster med U-värde 1,3 som de flesta.

"Problemet" är dock att jag tvekar inför stomresningskonceptet vilket är det enda VV erbjuder pga litet företag etc (man bygger 30 husstommar om året).
Mao måste jag om jag väljer VV handla upp all entreprenad eftersom jag inte kan göra ngt själv.
Dock lockar VV med bra planritningar och underlagshandlingar för samtliga monteringsarbeten samt grund, el, vvs och stöd åt kunden under hela byggtiden.
Priset för stomrest hus ligger enl deras hemsida på 5000-6500 kr/kvm. Då ingår ej grund och inga vitvaror el kakel men mtrl för golv, innerväggar, takpannor.
Jag har fått prel pris på ett 220 kvm 1,5-planshus i vinkel på 1,1 mkr.
Enligt den kalkyl (excelblad) som VV tillhandahåller ser jag att en grovskattning där allt ingår - garage, uterum, målning, markplanering, grund, värmesystem, vitvaror etc - priset hamnar på 2,1 mkr mer dvs 3,2 mkr exkl tomtpriset. Men då har jag förvisso inte ngra offerter utan höftar bara.
Kanske kan jag få ner priset 10% gm nogrann upphandling och sparsamhet och vips så innebär detta 0,21 mkr - men samtidigt en hel del jobb. Å andra sidan lär jag mig mkt under tiden och kan kanske känna mig stolt...
Vi får se var det slutar - god natt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.