Jag ska bygga till huset, det blir torpargrund precis som resten av huset.
Tänkte isolera på utsidan av grundmuren med Pordrän under jord och cellplast över. Men det innebär ju att isoleringen bygger på 10 cm på grunden. Om regelstommen ligger precis kant i kant med grunden så tillkommer bara ett par centimeters luftspalt + typ 2,5 cm fasad (se bifogad teckning).
Dvs resultatet borde bli att isoleringen sticker ut ca 5 cm mer än fasaden. Förutom att det inte ser snyggt ut så kommer ju vatten rinna från fasaden ner på och bakom isoleringen.

Hur löser man detta? Kan man ställa regelstommen lite förskjuten så den sticker ut lite utanför grunden? Känns lite risky...
 
Bra fråga!
Även jag har funderat över detta en tid..
 
jag hade samma problem och skippade isoleringen ovan mark tills jag byter fasad på huset och tilläggsisolerar densamma.
 
man kan fasa av skivan så där blir fall och sedan göra spår i fasaden och sticka in en bit plåt med samma fall typ droppplåt .
 
Sätt den isolering du ska ha ovan jord på insidan.
 
Jo, har tänkt på både plåt och isolering på insidan. Men plåten tar inte bort den (tycker jag) negativa estetiska effekten av att grunden sticker ut, och isolering på insidan för den delen som är över jord sägs ha nackdelen att isoleringen inte blir lika effektiv (köldbrygga i skarven).

Men det får väl bli en av dessa kompromisser :(...
 
Jag har samma problem.

Men jag kommer att välja 50mm iso ovan jord så att den kommer innanför panelen.
Sämre men dock bättre än utan.

// Per
 
Men, hm, alltså när jag tänker efter...
Om man ändå kan hänga på tilläggisolering utanpå ett befintligt hus, nog borde det bli samma sak som om man låter sin 170-regel stomme skjuta ut säg 5 cm utanför grunden?
Min byggnadsingenjör menade i alla fall att vitsen med att välja 170-reglar istf 145-reglar inte hade med hållfastighet utan extra isoleringsutrymme att göra, så då kan jag använda åtminstone de centrimetrarna till att "tilläggsisolera" från början.
Eller?
 
Crebel skrev:
Men, hm, alltså när jag tänker efter...
Om man ändå kan hänga på tilläggisolering utanpå ett befintligt hus, nog borde det bli samma sak som om man låter sin 170-regel stomme skjuta ut säg 5 cm utanför grunden?
Min byggnadsingenjör menade i alla fall att vitsen med att välja 170-reglar istf 145-reglar inte hade med hållfastighet utan extra isoleringsutrymme att göra, så då kan jag använda åtminstone de centrimetrarna till att "tilläggsisolera" från början.
Eller?
Stämmer bra!
För bärigheten räcker det med 95 mm reglar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.